Americké filmy aneb Jak dvě slova omylem ovládla českou síť X. Špatně jsem zadal reklamu, říká autor
Sponzorovaný příspěvek od Jana Ference nasbíral na síti X přes milion zhlédnutí a všechny zaujal. Má totiž jen dvě slova bez hlubšího významu.
Některé příběhy se píšou samy. O to spíš na sociálních sítích, kde se z úplné prkotiny může během pár hodin stát virální záležitost. Své o tom ví i Jan Ferenc, uživatel sítě X a ekonomický redaktor, který do jednoho ze svých příspěvků napsal slovní spojení americké filmy a následně ho zasponzoroval. Od té doby ho vidělo na 1,2 milionu lidí a zdánlivě nesmyslný text se stal předmětem mnoha memes. Co se vlastně stalo a jde o promyšlený tah, nebo náhodu?
Jan Ferenc je zkušený ekonom a ekonomický redaktor. V současné chvíli je šéfredaktorem webu Svět hospodářství, který je zaměřen na ekonomiku, pravidelně ale přispívá svými komentáři i na portál iDnes. V minulosti psal články také pro Hospodářské noviny a na přelomu století několik také pro týdeník Respekt. Teď se ale proslavil úplně něčím jiným.
Na síti X vystupuje Ferenc pod uživatelským jménem @JanFere00123671 a pravidelně tam sdílí své články, které píše právě pro Svět hospodářství. Většinou se týkají ekonomiky, někdy mají ale širší přesah a zabrousí třeba do filmového průmyslu. Jeden takový sdílel i 11. července 2024.
„V televizích i kinech mají převahu americké filmy. Hovoří se o amerikanizaci filmu, případně kultury či života vůbec. Nic nového pod sluncem. Americká produkce jen slaví svůj už třetí návrat,“ napsal tehdy Ferenc do příspěvku. V navazujícím vlákně pak doplňoval, jak velký podíl v minulosti měly nebo nyní mají na světovém filmovém trhu americké snímky.
Americké filmy
— Jan Ferenc (@JanFere00123671) July 11, 2024
Současně s publikováním tohoto vlákna však Ferenc publikoval samostatný příspěvek, ve kterém nebylo napsáno nic jiného, než dvouslovné spojení americké filmy. Příspěvek následně zasponzoroval – zaplatil tedy určitou částku za to, aby se na síti ukazoval jako reklamní a aby ho vidělo co nejvíce lidí.
A to se mu povedlo – týden od publikování nasbíral příspěvek 1,2 milionu zhlédnutí a nebylo téměř možné mu na síti X uniknout. Lidé nejprve nechápali, proč se příspěvek tak často objevuje, následně si z něj ale začali dělat legraci. Vznikla proto celá řada memes, které na slovní spojení americké filmy naráží.