Americké Twilio kupuje za více než 1 miliardu korun český analytický startup Ytica

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

ytica-vostry2

Foto: Ytica

Šimon Vostrý a Květa Vostrá, spoluzakladatelé startupu Ytica

0Zobrazit komentáře

O názvech Ytica a Twilio jste dost možná nikdy neslyšeli. V prvním případě jde o rok a půl starý český startup, který vytváří analytický software pro kontaktní centra, a v druhém o amerického technologického obra poskytujícího komunikační služby. A právě Twilio nyní oznámilo, že startup Ytica kupuje za více než 1 miliardu korun. Jedná se o jeden z největších exitů mezi českými startupy za poslední roky.

Důvod, proč jste o Ytica nemuseli vůbec slyšet, je jednoduchý. Jednak jde o velmi mladý pražský startup o 14 zaměstnancích a jednak dělá na analytických nástrojích pro kontaktní centra, takže přichází do styku především s velkými firmami. Ytica vytváří software pro reportování, analýzu hlasu a tzv. optimalizaci pracovních sil (workforce optimization) a firmám díky tomu přináší podrobný vhled do toho, jak jejich kontaktní centra fungují a jak pracují se zákazníky.

Vzhledem k tomu, že kontaktní centra už dnes zdaleka nejsou pouze o volání, ale mnoho komunikace se odehrává na různých komunikačních platformách, jako je Messenger nebo WhatsApp, postavila Ytica vcelku robustní nástroj, který si okamžitě našel mnoho klientů. A není se čemu divit.

ytica-team1

Foto: Ytica

Čtrnáctičlenný tým Ytica

Se svou dvacetiletou praxí v oboru ho vybudoval Šimon Vostrý, který předtím s Holanďanem Marcelem Westerbeekem založil firmu ZOOM International. Ta se věnovala podobným nástrojům jako Ytica, jen cílila na jiné zákazníky, kterých za téměř dvacet let posbírala v 90 zemích desítky.

Nový, tentokrát už ryze český startup Ytica, založil Šimon Vostrý se svou manželkou Květou a během pouhých osmnácti měsíců se jim podařilo firmu dovést k velkému exitu. Ytica ani Twilio, jehož hodnota se na americké burze pohybuje kolem 8,5 miliardy dolarů, nechtějí cenu transakce komentovat, ale podle našich informací přesahuje 1 miliardu korun.

wework1

Přečtěte si takéDo Prahy míří coworkingový gigant WeWork. Nový kampus otevře na Národní tříděDo Prahy míří coworkingový gigant WeWork. Nový kampus otevře na Národní třídě

Spojení s Twiliem, jehož cloudovou komunikační platformu používá po celém světě přes dva miliony vývojářů, není náhodné. Ytica s americkým obrem dlouhodobě spolupracovala a vzhledem k tomu, že většina zákazníků Twilia nakonec začala využívat i její optimalizační nástroje, rozhodla se americká firma, že celý český startup rovnou koupí. Ytica tak bude nově nabízena v rámci kompletně programovatelné platformy Twilio Flex, kterou využívají kontaktní centra, a právě na jejím rozvoji i dalších produktů Flex se bude nadále podílet Šimon Vostrý se svým týmem.

ytica

Foto: Ytica

Analytické nástroje pro kontaktní centra od Ytica

„Vytvořili jsme Ytica, abychom dali kontaktním centrům kompletní vhled do jejich dat, což s předchozími řešeními nebylo možné, a umožnili manažerům dělat zasvěcená rozhodnutí. Naše filozofie ohledně budoucnosti kontaktních center a způsobu, jak se k ní dostat, se perfektně propojuje s Flexem,“ komentuje nové spojení Šimon Vostrý, CEO a spoluzakladatel Ytica.

Twilio díky této akvizici zároveň otevírá v Praze novou pobočku a celkem půjde už o sedmnáctou zemi, kde působí. V Evropě dosud mělo Twilio kanceláře v Londýně, Berlíně, Mnichově, Dublinu, Madridu, Tallinnu a Malmö. Ytica je pro Twilio čtvrtou podobnou akvizicí, již dříve do svých nástrojů americká firma integrovala služby Authy, Kurento či Beepsend SMS.

Český Miton prodal celkem za 700 milionů korun svůj podíl v polském módním e-shopu Domodi.pl

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

miton

Vedení investiční skupiny Miton

0Zobrazit komentáře

Česká investiční skupina Miton oznámila definitivní odchod z polského módního e-shopu Domodi.pl. Svůj zbývající menšinový podíl prodala za bezmála 200 milionů korun mediální skupině GWP, která od ní letos odkoupila celkem 49 procent firmy. Dohromady česká investiční skupina inkasovala za prodej více než 700 milionů korun. Miton se hodlá dále věnovat vlastnímu módnímu vyhledávači Glami, který před lety postavil na podobném konceptu jako právě Domodi.

Do Domodi.pl Miton poprvé investoval krátce po jeho založení v roce 2012. O rok později spustil českou mutaci módního e-shopu, v němž se nakupuje především očima, jak sám Miton popisuje. Značka Domodi.cz ale na trhu vydržela jen dva roky, poté se proměnila na Glami, se kterou se Miton později vydal i do zahraničí.

Aktuálně módní vyhledávač Glami funguje v jedenácti zemích včetně Rumunska, Maďarska, Turecka či Ruska a Mitonu s jeho rozjezdem pomohli zakladatelé právě z polského Domodi, kteří i nadále zůstávají součástí Mitonu. Šéfem Glami se stal Tomáš Hodboď, zakladatel cenového srovnávače Heureka.cz. Zatímco původní Domodi.pl ovládlo trh v Polsku, Glami rosto po celé Evropě a Miton se z polské firmy postupně stahoval.

domodi-founders-dream-team-miton

Česko-polský tým, který v Mitonu rozvíjel Domodi a Glami

Mediální skupina GWP do Domodi poprvé vstoupila v roce 2014 a v březnu letošního roku od Mitonu odkoupila za zhruba 500 milionů korun dalších 35 procent firmy. Nyní GWP dotáhlo odkup i zbývajícího podílu v projektu, který činil čtrnáct procent. GWP za něj české investiční skupině a zakladatelům Domodi zaplatilo 33,4 milionu polských zlotých, což je v přepočtu necelých 200 milionů korun. Miton prozradil, že prodej téměř poloviny firmy celkem za více než 700 milionů korun ocenilo Domodi na zhruba 1,5 miliardy korun.

kosik.cz1

Přečtěte si takéPotravinový e-shop Košík.cz začíná exkluzivně prodávat italské produkty Wine FoodPotravinový e-shop Košík.cz začíná exkluzivně prodávat italské produkty Wine Food

„My se společně se zakladateli Domodi dále věnujeme expanzi značky Glami (respektive Stileo v Itálii a Španělsku). K současným 11 zemím ještě přidáme pár v Evropě a příští rok otevřeme další kontinent. Experimentujeme s TV reklamou, řešením výběru velikostí, kvality v módě, udržitelnými značkami, lokálními designéry,“ uvedl k exitu na svém blogu Miton. V plánech Glami je, že v příštím roce by měly zahraniční trhy generovat více než tři čtvrtiny celého obratu firmy.

lubo-lionel-mvp

Přečtěte si takéFotbal v USA nabírá na síle. STRV vymysleli novou appku pro liguUdělali aplikaci se Schwarzeneggerem. Teď čeští STRV lépe propojí fanoušky i s Lionelem Messim

Vedle módního vyhledávače Glami aktuálně patří do portfólia Mitonu také například nákupní galerie Biano, e-shop s doplňky do domácnosti Bonami, srovnávač operativních leasingů Driveto nebo potravinový e-shop Rohlik.cz. Již dříve Miton úspěšně exitoval s projekty jako Dáme jídlo, Slevomat nebo Heureka.

domodipl1

Domodi.pl je největší a nejnavštěvovanější přehled módy na polském trhu

GLAMI

Po úspěšném vybudování a prodeji srovnávače cen Heuréky, založili v…

Klíčoví lidé

tomas-hodbiod

Tomáš Hodboď

Co-founder