Kdo sleduje alespoň vzdáleně realitní situaci v ráji technologií a startupů, San Francisku, ví, jak složitým obdobím toto kalifornské město, respektive celé Silicon Valley, v posledních letech prochází. Na jednu stranu se těší velké přízni Facebooku, Applu, Googlu a dalších technologických obrů, kteří zde sídlí a lidem dávají práci, na druhé straně bojuje se stále vyššími náklady na život, které ho postupně pro nižší a střední třídu dělají neobyvatelnými.
Například měsíční pronájem průměrného jednopokojového bytu (obývací pokoj s kuchyní a jednou ložnicí) v San Francisku vychází na zhruba 3 tisíce dolarů (téměř 70 tisíc korun), v různých oblastech i o stovky dolarů více, a to jsme pouze u položky bydlení.
Drahé restaurace, služby, ale například i vzdělání – to vše způsobuje neustále se rozevírající nůžky a situaci v tomto ohledu příliš nenapomáhá ani nejednotnost obyvatel. Ti totiž často hází vinu na dobře placené IT vývojáře a inženýry, kteří se do měst stěhují za prací a ceny bydlení i služeb neustále ženou nahoru.
Palanda v místnosti s ostatními za 27 tisíc korun měsíčně
V reakci na tento stav se proto v San Francisku dlouhodobě těší velké oblibě různé druhy spolubydlení, které jsou ovšem při tamních cenách i tak pro některé obyvatele nedostupné. A právě zde vznikl prostor pro startup PodShare, který za 1 200 dolarů měsíčně (přibližně 27 tisíc korun) po vzoru levných hostelů pronajímá zájemcům sdílené palandy.
Foto: PodShare
Sdílené palandy startupu PodShare
Poptávka je vzhledem k momentální realitní situaci na trhu obrovská. Startup, který v současnosti nabízí k pronájmu 220 paland napříč šesti lokalitami v San Francisku a Los Angeles, má totiž všechny kapacity až do letošního září obsazené.
Skříňka se zámkem, toaletní papír a ramen
Nájemníci přitom nemohou očekávat nějaký nadbytečný luxus. Součástí pronájmu je palanda, skříňka se zámkem, toaletní papír, balení ramen nudlí a přístup k televizi a Wi-Fi. Nic víc, nic míň, tedy pokud nepočítáme příležitost seznámit se s ostatními spolubydlícími s různými životními příběhy.
„Bydlel jsem v miniaturním studiu, které mě měsíčně vyšlo na 1 750 dolarů. Mělo zhruba 18 metrů čtverečních. Bydlení v PodShare je oproti tomu luxus a navíc stojí ve výsledku méně peněz a zároveň se můžu seznámit s novými, podobně smýšlejícími lidmi,“řekl pro CNN 27letý Stephen T. Johnson, který provozuje digitální agenturu pro instagramové influencery.
Podobných příběhů je mnoho a s rychle rostoucími náklady na život jich zajisté bude i nadále přibývat. Ostatně i sama zakladatelka projektu, 34letá Elvina Becková, vlastní službu pravidelně testuje a neustále pendluje mezi jednotlivými lokalitami. Cílová skupina, která její službu využívá, je jinak dle jejích slov velmi různorodá.
„Někdo nemá peníze na dvouměsíční kauci, někdo nemá potvrzení o dostatečně vysokém příjmu a nezíská proto vlastní bydlení a někdo je třeba čerstvě po rozvodu a hledá nový začátek. Naše služba je tu pro všechny,“ říká Becková.
Foto: PodShare
PodShare v Los Angeles
Sama si ostatně podobnou situací prošla před lety, když jako nezaměstnaná filmová producentka přežívala v Los Angeles a snažila se najít co nejlevnější způsob, jak někde přespat. Právě v ten moment se jí začal v hlavě rodit nápad na její budoucí projekt.
Ačkoliv obecně panuje přesvědčení, že lidé potřebují k životu soukromí a určitý osobní prostor, současná generace dle Beckové přemýšlí trochu jinak. „Lidé chtějí žít v žádaných lokalitách a jsou ochotni se v těchto případech vzdát určitého osobní komfortu a soukromí,“ dodává.
A jaká jsou pravidla? Podmínky k využívání služeb PodShare jsou dvě. Žádné osobní návštěvy a žádné svícení po desáté hodině večer.
Peníze hýbou světem. To je známá skutečnost, ke které však každý člověk přistupuje trochu jinak. Mít přehled o svých financích nicméně může mít zásadní vliv na úspěšný nejen osobní život a právě na to před lety vsadili čeští vývojáři z BudgetBakers v čele se zakladatelem Janem Müllerem, když začali vyvíjet aplikaci Wallet. Nenápadný tým sídlící na pražském Smíchově dnes obsluhuje stovky tisíc lidí po celém světě a připravuje se na nejzásadnější krok ve své historii.
Když si jedno slunečné odpoledne sedáme v pražském Node5 ke kávě se šéfem BudgetBakers Michalem Kratochvílem, možná byste do něj na první pohled neřekli, že řídí globální byznys a jeho aplikace velmi zdatně bojuje s konkurencí od Spojených států přes Afriku až po Indonésii. Mluví tiše, s rozvahou, bez velkých gest. Právě Michal Kratochvíl se ale stal v roce 2016 klíčovým faktorem, který pomohl BudgetBakers vystřelit do světa.
BudgetBakers založil v roce 2014 Jan Müller, vývojář se zkušenostmi ze Seznamu, Avastu nebo České spořitelny, který si aplikaci Wallet vysnil a také přivedl na svět. V roce 2015 BudgetBakers prošli akcelerátorem StarupYard. Už tehdy Müllerovu nápadu věřil jak StartupYard, tak spřízněný podnikatel a investor Michal Illich – ti do BudgetBakers na začátku vložili přes 3 miliony korun. A k BudgetBakers se připojil i Michal Kratochvíl.
Globální produkt s českými kořeny
Tím začala cesta aplikace, která se stala každodenním pomocníkem při správě osobních financí stovek tisíc lidí po celém světě a překonání milníku 3 milionů stažení. Výdaje, příjmy a celkově to, jak člověk utrácí, hlídá česká aplikace uživatelům ve Spojených státech, v Rusku i v Indonésii a stále zajímavější jsou také africké trhy.
Ostatně fakt, že jde o český produkt, u BudgetBakers nikdy příliš nehrál roli. „Česko je pro nás pochopitelně srdcová záležitost, ale vlastně je to pro nás jen marginální trh. Od začátku fungujeme globálně,“ přitakává Kratochvíl. Podobných aplikací je ve světě více, ale je zajímavé, že dvě z těch úspěšnějších vznikly v Česku. Vedle BudgetBakers vyvíjí aplikaci pro správu financí také tuzemské Spendee a rovněž má globální zásah.
Foto: BudgetBakers
Aplikace Wallet od BudgetBakers
Sám 49letý Michal Kratochvíl do tuzemského fintechového vlaku s označením BudgetBakers oficiálně naskočil v roce 2016. Do firmy přinesl své více než dvacetileté zkušenosti z globální konzultační společnosti Accenture a zatímco se chopil řízení byznysu, zakladatel Jan Müller se mohl naplno pustit do klíčového vývoje, na kterém v BudgetBakers podobně jako v jiných technologických projektech vše stojí a padá.
Za pět let se podařilo vybudovat aplikaci Wallet, která má přes 300 tisíc aktivních uživatelů měsíčně a každý den si ji stáhnou další tisíce lidí. Aplikace od BudgetBakers totiž dává uživatelům dokonalý přehled o jejich finanční situaci. Jelikož se do ní automaticky sbíhají veškeré pohyby na bankovních účtech a zadat si do ní lze ručně i všechny další platby, například ty v hotovosti, poskytne okamžitý vhled do aktuální situace „v peněžence“.
Hotovost je pořád důležitá
„Míříme na lidi, kteří chtějí mít své peníze pod kontrolou,“ upozorňuje Kratochvíl na skutečnost, že ten, kdo aplikaci od BudgetBakers používá, ji používá jako svého finančního asistenta zcela dobrovolně a pravděpodobně s určitým cílem. Ať už jde o základní přehled o osobním „cash flow“, nebo o snahu naučit se s penězi nakládat lépe, čemuž se Wallet věnuje v rámci svého finančního koučinku.
Kratochvíl tím naráží například na banky, které se sice do správy osobních financí ve svých aplikacích různými způsoby také pouští, ale setkává se to hned s několika překážkami. Jednak ne všichni jejich klienti takovou funkci chtějí, a proto pro vedení banky často nebývá rozvíjení této služby prioritou, a především banky nemohou už z logiky věci poskytnout kompletní obrázek. Mnoho lidí má totiž účty ve více bankách.
Foto: BudgetBakers
Michal Kratochvíl (CEO) a Jan Müller (zakladatel) z BudgetBakers
„Sice se pořád mluví o bezhotovostní společnosti, ale tam ještě zdaleka nejsme. Pořád jedeme v hotovosti a pokud není v aplikaci obrázek o financích úplný, je to o ničem,“ vysvětluje jednu z hlavních výhod Walletu Kratochvíl. Aplikace se dokáže napojit jak na všechny otevřené banky, díky kterým se pohyby na účtech propíší automaticky, tak zároveň umožňuje přidat jakýkoliv další transfer nad rámec bankovního účtu. Teprve pak je smysl takové aplikace naplněn.
„Máme jiné poslání než banky. Snažíme se lidem pomáhat rozumět financím. Učíme je, jak s nimi nakládat, jak plánovat, pracujeme na jejich kreditním zdraví a aby pochopili, za co utrácí. Když mají zájem, nabídneme jim i základní finanční koučink, který je veden například k efektivnímu spoření nebo splácení úvěrů,“ vypočítává Kratochvíl.
To vše souvisí s často skloňovanou finanční gramotností, o které však Kratochvíl říká, že jde jen o jednu stranu mince. Finanční gramotnost totiž je, že o správě financí něco víte, ale důležité je, abyste se podle toho také reálně chovali. Wallet se tak snaží uživatele učit dobrým návykům a lepšímu plánování, aby například měli dostatečné finanční rezervy pro případ nečekaných výdajů nebo bez problémů spláceli své závazky.
300 tisíc aktivních uživatelů
Přestože si v BudgetBakers uvědomují, že zdaleka ne každý o své peníze tolik pečuje, vidí v této oblasti stále velký potenciál. Důkazem je ostatně fakt, že se firma dokázala v loňském roce přetočit do černých čísel. Veškerý byznys BudgetBakers je přitom postaven pouze na předplatném za dodatečné funkce, jako je například právě napojení na bankovní účty a automatické stahování všech transakcí. Přestože by se vedle toho dalo vydělávat třeba na sdílení dat nebo reklamě, Kratochvíl se svým týmem zvolil jinou strategii.
Z více než 300 tisíc měsíčně aktivních uživatelů je zhruba desetina platících. Předplatné stojí několik dolarů za měsíc a do kasy BudgetBakers neplynou příjmy z ničeho jiného. „Fakt, že máme byznys založený pouze na předplatném, je pro nás naprosto klíčové, protože nás to nutí, aby byl náš produkt skutečně dobrý. Dostáváme peníze jen za to, že jsme dobří v tom, co děláme, a lidé za náš produkt chtějí platit,“ pochvaluje si Kratochvíl.
Po pěti letech vývoje jediné aplikace Wallet, sloužící pro osobní finance, tak dnes BudgetBakers dorostli do situace, že už si mohou na trhu více dovolit. Proto letos přichází pro celou firmu zásadní krok – spuštění druhého produktu, o kterém se v týmu už dlouhé roky diskutovalo, ale teprve teď je podle Kratochvíla ten správný moment. A také peníze.
Foto: BudgetBakers
Aplikace Wallet od BudgetBakers
Být v černých číslech totiž v životě startupu ještě nemusí nic znamenat a zejména na nový produkt potřebovali BudgetBakers další kapitál. Od svého rozkvětu v roce 2015 a investicích od StartupYardu získali ještě přes 7 milionů korun od Petra Zámečníka s Ivanem Svítkem, ale až letos oznámili první velkou investici, která firmu opět posune o stupínek dál.
Tuzemská investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta kolem BudgetBakers kroužila již dříve a svou důvěru před pár měsíci stvrdila oficiální investicí. Spolu s několika dalšími menšími investory do českého fintechového startupu Rockaway vložilo podle odhadů CzechCrunche nižší desítky milionů korun, což BudgetBakers umožnilo postavit zbrusu novou aplikaci, která je však vybudována na pevných základech stávajícího Walletu.
V BudgetBakers se totiž rozhodli, že vyslyší volání z trhu a vyvinou aplikaci pro podnikatele. V byznysu je totiž správa financí často ještě mnohem důležitější než v osobním životě. Když nevíte, jak vám byznys funguje z finančního hlediska, nemá obvykle dlouhého trvání. „Většina firem dnes skončí na tom, že neumí uřídit své cash flow, to je známá věc,“ přitakává Kratochvíl. Proto se svým týmem v posledních letech chodil po trhu, aby zjistil, jaký je stav.
„Ambice je velká. Podobný produkt pro podnikatele na trhu není.“
K překvapení svému i svých kolegů došel k závěru, že na trhu vlastně podobně jednoduchá aplikace, jako je Wallet pro osobní finance, akorát pro podnikatele, prakticky není, a to v celosvětovém měřítku. Hodně aplikací se zabývá například standardním účetnictvím, ale do něj BudgetBakers zabrušovat nechtějí. „Chceme se zabývat především pohledem do budoucnosti a podnikatele nechat rozumně a okamžitě nahlédnout na stav jejich byznysu,“ vysvětluje Kratochvíl.
Finanční rádce pro podnikatele
Novou aplikaci nazvanou Board tak staví na třech hlavních pilířích: manažerům chtějí dát do ruky nástroj, díky kterému budou moci sledovat, jak jejich firma roste, jak je zisková a jakou má likviditu. Kratochvíl očekává, že bude moderním a jednodušším řešením zejména pro ty podnikatele, kteří si dnes vše zapisují do tabulek v Excelu. To sice funguje, ale je to z několika důvodů mnohem složitější a především vyžaduje drahocenný čas.
Do aplikace Board opět natečou veškeré finanční operace z bankovních účtů a podnikatel dostane okamžitý náhled na stav věcí. Nebude muset nikde nic vyplňovat, nikde nic hledat – vše bude automatizované. „Navíc ne každý podnikatel se narodil s nadáním pro čísla. Chceme proto nabídnout i jednoduché nástroje, které ho povedou a vysvětlí, jaké ukazatele by měl sledovat, na co si dát pozor a jak finance obecně řídit,“ dodává Kratochvíl. I tady bude podobnost s původní osobní aplikací Wallet.
Na rozdíl od osobních financí, u jejichž správy jsou prakticky u všech lidí po celém světě podobné principy, je však ve světě byznysu situace o poznání rozmanitější. BudgetBakers proto usilovně pracují na betaverzi, se kterou v létě vyrukují a s prvními zákazníky ji budou ladit – půjde například o restaurace, menší živnosti a třeba i větší firmy.
Důležitá bude také důvěra. Přeci jen napojit pro mnoho podnikatelů neznámou aplikaci na všechny své podnikatelské bankovní účty a nechat ji nahlédnout do toho nejcennějšího, co v podnikání mají, může představovat jistou překážku. V tomto ohledu nicméně BudgetBakers pomůže licence od České národní banky související s evropskou směrnicí PSD2, kterou český fintech po více než roce trvajícím řízení získal stále jako jeden z prvních v Česku. První ji mělo již zmíněné Spendee, ale nikdo další zatím neuspěl, až nyní BudgetBakers.
Pro ně představuje licence důležitý štempl, který signalizuje jak bankám a všem dalším potenciálním partnerům, tak i uživatelům, že splňují veškeré bezpečnostní a další standardy a že se není čeho bát. Výhledově se navíc díky možnosti přímého napojení na banky zjednoduší i proces stahování dat, ale aktuálně jde především o důležitou důvěryhodnost, které ve finančním světě není nikdy nazbyt.
„Ambice je veliká. Míříme na čísla, jako má Wallet, protože cítíme, že podobný produkt pro podnikatele na trhu není,“ hlásí Michal Kratochvíl a dodává, že ani s Wallet ještě rozhodně nenarazili na svůj strop. Cílem je prý alespoň zdesetinásobit počet uživatelů a jít ještě dál. Byznys produktů BudgetBakers nicméně zůstane i nadále stejný, postaven bude výhradně na předplatném. A od něj si na Smíchově hodně slibují i mezi podnikateli.
Už následující měsíce ukážou, zda byla aplikace pro byznysmeny pro český startup další trefou do černého. Michal Kratochvíl pevně věří, že potenciál je minimálně stejný. „Je to hlavně pro lidi, kteří chtějí rozumět číslům a svému byznysu, ale štve je, že musí vše manuálně zadávat do tabulky,“ dodává s tím, že sám zná takových lidí spoustu. Právě tací podnikatelé se již brzy dočkají.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.