Americký trh válcují i jiné čínské aplikace než TikTok. Těží z obří domácí populace a tvrdých postupů
Mezi nejžádanějšími aplikacemi v USA jsou tento měsíc čtyři čínské. Snaží se poučit ze současné kritiky TikToku a nepřitahovat pozornost politiků.
TikTok je nejen ve Spojených státech v problémech kvůli možnému zneužívání dat o uživatelích čínskou vládou. Nic to ale nemění na tom, že je nesmírně úspěšný. Jen v USA ho používá přes 150 milionů lidí, což je v porovnání s celkovým počtem obyvatel, respektive 331 miliony lidmi, docela vysoké číslo. TikTok ale není jedinou čínskou aplikací, která u Američanů slaví úspěch. Hned čtyři z pěti nejžádanějších aplikací v USA za tento měsíc jsou právě ze země, kterou americká vláda vnímá jako svého hlavního geopolitického rivala.
Příkladem je obchodní aplikace Temu nabízející různé slevy a kupóny na zboží, které je většinou vyrobené v Číně. Ta byla v prvních třech březnových týdnech ve Spojených státech dokonce nejstahovanější aplikací vůbec. Na americký trh vstoupila před sedmi měsíci. Na druhém místě byl videoeditor CapCut, partnerská služba TikToku, který se sám umístil na třetím místě. Čtvrtá byla aplikace Shein, přes kterou lze kupovat levnou módu. Poslední v top pětce byl Facebook, jediná „nečínská“ aplikace.
Podle deníku The Wall Street Journal se jako důvod popularity a také návykovosti čínských aplikací sice často uvádí výkonné algoritmy, které uživatelům vybírají relevantní obsah a drží je u obrazovek, existuje ale další – a často přehlížený – důvod. „Získat náskok před západní konkurencí čínským firmám umožnil tvrdý konkurenční boj o uživatele na domácím trhu,“ upozorňuje americký deník.
Čínské technologické společnosti mají využívat levnou domácí pracovní sílu k neustálému zdokonalování funkcí svých služeb, podobně jako v době, kdy Čína před několika desetiletími získala dominantní postavení ve výrobě různých produktů. S odkazem na investory a analytiky The Wall Street Journal píše, že to je přitom jedna z věcí, kterou západní konkurence těchto služeb často přehlíží.
Podle Gua Yua, bývalého inženýra ByteDance, mateřské společnosti TikToku, těží čínské firmy z obřího domácího trhu, kde své algoritmy testují na velkém vzorku uživatelů, sesbírají potřebná data a po jejich vyhodnocení a vyladění výsledného produktu je vyváží do USA. „Na trzích, kde své produkty potřebují neustále upravovat, aby udrželi krok s poptávkou, jsou nezastavitelní,“ říká Yu pro The Wall Street Journal.