Ani letadlo, ani auto. Slovenský Klein Vision poprvé vzletěl se svým jedinečným létajícím vozem

klein-vision1

Foto: Klein Vision

AirCar od Klein Vision

0Zobrazit komentáře

Štefan Klein je muž, který svůj život zasvětil vývoji stroje, jenž se dokáže se stejnou lehkostí pohybovat na silnici i v oblacích. Slovenský designér původně působil v projektu Aeromobil, který v roce 2016 opustil, aby založil vlastní společnost pojmenovanou Klein Vision. A nyní zveřejnil video, na němž ukazuje, že se jeho AirCar již dokáže odlepit od asfaltu a vystoupat do nebeských výšin.

Zatímco většina jiných konceptů, které chtějí zvládnout jízdu po silnici i let ve vzduchu, se již na první pohled vymyká klasické koncepci automobilu, u stroje AirCar to tak docela neplatí. Minimálně jeho přední část působí jako sportovní automobil, a pokud bychom si odmysleli masivní zadní spoiler a vrtuli v zadní části, působil by tak i jako celek.

Ovšem právě zadní část nejvíce prozrazuje onu dvojakost tohoto stroje. Ta největší kouzla se začnou dít v momentě, kdy jezdec, potažmo pilot, stiskne v kokpitu tlačítko, které automaticky prodlouží ocasní část vozu, ale hlavně vysune křídla. Ta má vůz složená po stranách, podobně jako je ke svému tělu tisknou ptáci.

klein-vision4

Foto: Klein Vision

Štefan Klein, zakladatel společnosti Klein Vision

Toto tlačítko bylo stisknuto i minulý týden. Vůz přitom stál na přistávací dráze letiště v Piešťanech na Slovensku, kde proběhl vůbec první testovací let vozu a nutno podotknout, že úspěšný. Do vzduchu se při něm dostal vůz o váze 1 100 kilogramů, který je schopen nést dodatečnou zátěž dalších 200 kilogramů. To znamená, že se v něm mohou bez problému proletět dva skutečně statní pasažéři.

Prototyp je poháněn motorem značky BMW o objemu 1,6 litru s výkonem 140 koňských sil, který si během hodiny letu vyžádá 16 litrů paliva. Na zemi je vůz schopen bez problému urazit pouť dlouhou až tisíc kilometrů. Otázka ovšem zní, proč jet po silnici, když to jde vzduchem při rychlosti až 200 km/h?

První test je teprve začátkem. Až si stroj odškrtne všechny potřebné letové zkoušky vycházející z požadavků Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví, dostane vůz nový motor o výkonu 300 koňských sil, který mu má otevřít další možnosti. Navíc se zatím stále bavíme jen o konceptu.

Klein Vision chystá hned několik verzí své létajícího vozu, které se budou lišit svou kapacitou, počtem motorů, ale i způsobem využití. Mluví se dokonce o „trojživelné“ verzi, která by se dokázala pohybovat ve vzduchu, na souši i po vodě.

To už však trochu předbíháme. Společnost vidí v základní koncepci ideálního společníka pro případ, chce-li se člověk dostat z domu k nejbližšímu golfovému hřišti, zaletět si do kanceláře nebo nákupního centra. Čas cesty absolvujete vzdušnou čarou a ve městě se vůz již klasickým způsobem promotá až na parkoviště.

daniel-mares-min

Přečtěte si takéSpojení In Time a Uloženky završeno. Pod dohledem Kellnera, Křetínského a Havrlanta vzniká logistická služba WeDoSpojení In Time a Uloženky završeno. Pod dohledem Kellnera, Křetínského a Havrlanta vzniká logistická služba WeDo

Ostatně taková představa se již některým zalíbila natolik, že Klein Vision v současné době hlásí první kupce. Aby mohli tito nadšenci podobné cesty absolvovat, bude muset AirCar projít náročným procesem certifikace. A to může být ještě tvrdší oříšek, než sestrojit automobil, který je schopen letu.

klein-vision3

Foto: Klein Vision

Křídla a zadní část prozrazují pravý potenciál AirCaru

klein-vision2

Foto: Klein Vision

Plné rozložení do letuschopné podoby zabere přibližně 3 minuty

Jedná se o zdlouhavý, a hlavně nákladný proces, po kterém by musel přijít značný odbyt, aby se investované peníze vrátily. AirCar bude totiž muset být schváleno jako vůz, jako letadlo, ale také hlavně jako vůz, který létá.

Zatímco u běžného vozu malý ťukanec na parkovišti zase tak nevadí, v případě vozu, který chce následně vzlétnout, by mohly být následky fatální. Nabízí se tedy otázka, jak budou řešeny například předletové kontroly.

Štefan Klein pracuje na vývoji létajícího automobilu již přibližně 20 let a i s touto otázkou si zajisté poradí. Jeho sen o komerčně prodávaném létajícím vozu, který by se mohl stát konkurentem například pro dnes vyvíjené elektrické letouny s vertikálním vzletem a přistáním, se s posledním testem stal opět o něco reálnější.

klein-vision6

Tým Klein Vision