Ani učitelé, ani pracovní sešity. Škola programování v Praze nechává studenty učit se od sebe navzájem

42 Prague v Česku funguje rok a má nezvyklý koncept: dospělí tu studují od nuly, zadarmo, bez učitele a vlastním tempem. První už našli zaměstnání.

Iva BrejlováIva Brejlová

42 Prague

Foto: 42 Prague

42 Prague přinesl do Prahy nezvyklý koncept studia

Koncept je hodně nezvyklý a každý zájemce o něj to pochopí už na začátku. Přijímací testy tu nejdřív probíhají formou logických her na počítači. A ani když jimi projdete úspěšněji než ostatní a dostanete se mezi nejlepších pár stovek lidí, na učitele nenarazíte. Institut 42 Prague je škola programování pro dospělé, ale do klasické vzdělávací instituce má hodně daleko. Studium si řídí i určují svojí zvídavostí a aktivitou sami studenti. Když budou chtít, můžou do kampusu docházet třeba ve dvě ráno. A součástí jsou i dvě placené stáže.

Cílem konceptu, který už se rozjel v Evropě i na dalších kontinentech, je přivést do světa programování víc lidí. Třeba i těch, kteří se podle standardních představ do IT prostředí příliš nezapojovali. Nejčastěji jsou studenty lidé mezi 20 a 30 lety, tomu nejstaršímu je ale 48. Víc než třetina přihlášených jsou ženy.

Máme vysokoškoláky, pracující lidi i matky samoživitelky, které potřebují například vyšší příjem. Věříme, že otevíráme coding úplně všem, a zejména i lidem, kteří si nedokážou představit, že by to dělali. Často jsou tak vnímány ženy, starší občané i další skupiny – to u nás padá,” popisuje Tetiana Stadnyk, která má na starosti non-profit development.

Padají taky klasické semestry, zkouškové období, ale i přednášky. Kdo se chce vzdělávat, pracuje na projektech. Postupuje takovým tempem, které mu jeho schopnosti nebo časové možnosti dovolí. Když potřebuje pomoc, zajistí si ji komunikací s ostatními studenty. Anebo na určitém tématu spolupracuje s někým dalším, takže třeba s tím, co se naučil, pomáhá i on.

42 prague

Foto: 42 Prague

Studenti se v rámci 42 Prague učí od sebe navzájem

To je takzvaný princip peer-to-peer. Jednou je učitelem jeden student, pak zas druhý, střídají se a postupují spolu, takže posouvají i své projekty. „Takový přístup motivuje ke komunikaci a kooperaci s ostatními. A taky k posouvání se dál,“ říká Eudald Vaquer Lopez, asistent pro Pedago a IT. Studenti pracují „level po levelu“, po jednotlivých úrovních „stoupají“ podle toho, co se naučili. Taková gamifikace je dalším prvkem, který jim ve studiu pomáhá, vysvětluje Eudald.

V Česku je koncepce škol 42 nová. První studenti budou brzy slavit rok studia, mnoho z nich přitom v programování začínalo úplně od nuly. Pro některé je začátkem nové kariéry.

Velké změny v IT

Na českém trhu IT specialisté dlouhodobě chybí. Konkrétně programátoři se špatně shánějí i velkým českým firmám. A nejde přitom jen o ty, které se jako technologické společnosti vymezují.

Škoda Auto má jedno z největších privátních datových center v Česku, takže se firma známá zejména jako výrobce automobilů může označit za jednu z největších IT firem v Česku.

Právě Škoda sem koncept 42 přinesla, pokračuje tak v aktivitě Volkswagenu, který otevřel kampusy ve Wolfsburgu a Berlíně. V čele institutu v Praze stojí Peter Podprocký, odborník mimo jiné na lidské zdroje, vzdělávání či pracovní právo. „IT je dnes klíčovou expertizou pro téměř každou firmu, ať už se zaměřuje na cokoliv. Poptávka po IT talentech je opravdu velká, ale aktuální vzdělávací systém nestíhá generovat dostatek kvalifikovaných pracovníků,“ říká Podprocký.

Na druhé straně, tedy mezi lidmi, kteří by takovou expertizu chtěli, však poptávka také je. „Pevně věřím, že tohle je ten nejjednodušší způsob, jak se dostat k IT,“ říká Kateřina Fořtová, jedna ze studentek. Vysvětluje, že se rozhodla vstoupit do projektu institutu, protože chce změnit svou budoucnost.

42 prague

Foto: 42 Prague

Škola 42 Prague nemá žádné přednáškové prostory

Velké změny se tu dějí často. Další ze studentů, Dmytro Starov, vystudoval Karlovu Univerzitu a pracoval dva roky v lékárně jako farmaceutický technik. „Uchazeči sami vědí, že potřebují zaměstnání, které je stabilní. Nevadí jim, že začínají od nuly – měli jsme 50 procent lidí, kteří programovat neuměli. Dnes jsou na poměrně pokročilé úrovni,“ doplňuje Nicolas Bida, šéf IT & Pedago.

Cílem je mimo jiné změnit pojem toho, kdo programátoři vlastně jsou a jak se chovají. K aktivitě, vlastnímu posouvání, ale i otevírání se komunikaci jim má pomáhat i fakt, že jde o mezinárodní prostředí. 

„Lidi se u nás mění, vidíme to. Chodí na akce, dělají si události, hrají spolu deskové hry. Díky P2P modelu se zajímají o ostatní. Komunita je skvělá. V průběhu studia se otevírají a mají daleko větší chuť organizovat, jsou proaktivnější, lépe dokážou spolupracovat,“ říká Kateřina Hájková, která má na starosti komunitu v tomto institutu.

Navíc je prý teď být programátorem cool a lidé se tím rádi chlubí. A organizátoři dodávají, že i uspořádání v kampusu, který nabízí řadu společenských místnosti, je nutí interagovat.

Dva a půl tisíce zájemců, 129 studentů

42 Prague díky spolupráci se Škoda Auto i s dalšími firmami nabízí studium zdarma. Je součástí sítě 48 kampusů, kde se po celém světě vzdělává na 18 tisíc studentů. Možnost přihlásit se do vůbec prvního pořádaného běhu otevřelo pražské zastoupení loni v květnu. Hned napoprvé oslovilo 2,5 tisíce zájemců, z nichž 300 prošlo úvodními koly a dostalo se do kampusu, v rámci kola zvaného Piscine.

To je podle Nicolase Bidy, šéfa IT a Pedago, nejnáročnější ze všech přijímacích částí. Jde o intenzivní čtyřtýdenní bootcamp. „Test, jestli se to danému člověku líbí, jestli mu princip vyhovuje. A také jestli je na druhé straně vhodný pro nás. V týdnu pracuje na projektu, v pátek si znalosti vyzkouší. Piscineři jsou pod velkým tlakem. Potřebují odevzdávat, kolaborovat i dělat testy. Hned po prvním týdnu třeba i třetina odpadne, protože zjistí, že to nezvládnou. Pokud jsou ale dostatečně proaktivní a účastní se projektů, vybereme je,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V Česku v první vlně studium začalo 129 lidí. Celkem jim bude trvat tři až pět let, podle aktuálních dat instituce 98 procent z nich ještě během studií získá práci v IT. Pomáhá jim v tom i skutečnost, že procházejí stáží, kterou si buď najdou sami, nebo přesvědčí partnery projektu, že jsou pro ně vhodnými kandidáty. Stáže jsou přitom placené.

Škoda Auto je jediným zakladatelem 42 Prague a spolupracuje s dalšími důležitými partnery, mezi které patří ČSOB, Trask, Microsoft či Green:code. Dále institut podporuje Deloitte, Digiteq Automotive, SAP nebo například Productboard a další partneři.

Další kolo Pisciny se blíží. A ač je možné přihlašovat se kdykoliv v průběhu roku, tým 42 Prague věří, že právě teď osloví pro obor další zajímavé lidi. „Vystupujeme z řady zastaralých systémů a věříme, že můžeme změnit i celý obor. Ať už se studenti pak specializují na vývoj mobilních systémů, her, operativní systémy, automotive, grafiku, robotiku nebo třeba umělou inteligenci – otevírají se sobě navzájem a my věříme, že otevíráme programování jakékoliv skupině,“ uvádí David Kryštof, Marketing Lead 42 Prague.

CC Premium

Partnerem článku je 42 Prague

Tržiště na doučování jim nevyšlo, ale zjistili, že můžou zefektivnit práci lektorů. Teď hlásí investici

Startup Flowlance podpořila Klára Losert z Talkbase. Po restartu svého produktu chce získat většinu českého trhu a pomalu se kouká i do zahraničí.

Peter BrejčákPeter Brejčák

flowlance-boxed-2360×1180

Foto: Flowlance

Zakladatelé Flowlance Štěpán Calta a Patrik Kruntorád

0Zobrazit komentáře

Původně vyvíjeli tržiště, na němž propojovali lektory se zájemci o doučování. Uspěli ve startupové soutěži a získali prvního investora, po osmi měsících jim ale došli prostředky a museli svůj byznys od základů změnit, což zahrnovalo také propuštění celého sedmičlenného týmu. Díky svému prvnímu produktu ale prý objevili novou díru na trhu a chtějí změnit způsob, jak lektoři přistupují ke své práci. A na palubu přibrali dalšího andělského investora.

Jejich první produkt se jmenoval Study Hub, již během loňského léta ale zakladatelé Štěpán Calta a Patrik Kruntorád pro CzechCrunch popisovali, že se za ním rozhodli udělat tlustou čáru a začali pracovat na novém. „Svět se digitalizuje a trh s lektory se v tomto ukázal jako skvělá příležitost. I přestože většina z nás již používá chytré telefony a hromadu aplikací na zjednodušení a zefektivnění práce, často se setkáváme s tím, že lektoři používají několik aplikací, někdy pět až osm, excel a k tomu ještě fyzický poznámkový blok,“ vysvětluje Kruntorád.

S novým zaměřením produktu, který se jmenuje Flowlance, tak chtějí práci lektorů modernizovat a umožnit jim přesunout si všechnu svou administraci na jedno místo. „A to od prvotní interakce se studentem přes administrativu spojenou s výukou až po fakturaci či účetnictví,“ doplňuje Kruntorád. Nástroj umožňuje vytvářet online hovory a schůzky na pár kliknutí, automaticky posílá připomínky i e-maily a je možné přes něj platit kartou či pomocí Apple Pay.

klara

Foto: KL

Klára Losert

Nyní po necelém roce vývoje přechází do plné verze. „Z minulosti jsme se poučili, produkt jsme budovali společně s komunitou, která jej bude užívat, a vše konzultovali s mentory ze startupového světa,“ říká pětadvacetiletý spoluzakladatel Flowlance, jenž prošel i akcelerací CzechCrunch Startup Academy.

Kruntorád s Caltou strávili více než tři sta hodin hovory a schůzkami s lektory a spojili se také s komunitou Digitální lektoři, díky čemuž nasbírali dostatek informací o tom, jak pracují. Například zjistili, že měsíčně jim administrativa zabírá deset až patnáct hodin, kdy se lektoři „obírají“ o docela velkou částku v řádech tisíců korun. „S Flowlance jsou schopni ušetřit přes osmdesát procent tohoto času, věnovat se výuce dalších studentů, a hlavně se více soustředit na rozvoj svého podnikání,“ přibližuje Calta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aktuální prioritou startupu je prosadit se na českém trhu, čímž si chce stabilizovat finanční prostředky, prodloužit ranvej a přichystat se na další finanční kolo. Než se zakladatelé do tohoto bodu dostanou, tak jim na cestě pomůže i andělská investorka Klára Losert, spoluzakladatelka českého startupu Talkbase, jenž v loňském říjnu získal na české poměry rekordní investici. Podle zdrojů CzechCrunche Flowlance nyní získal jednotky milionů korun, již dříve jej podpořil také investor Kamil Vacek.

V dlouhodobějším výhledu se pak Flowlance dívá také po zahraničí. „Podobně jako lektory chceme naše budoucí uživatele nejdříve pořádně poznat a pochopit jejich potřeby. I proto se s týmem začínáme věnovat analýze zahraničních trhů a hledáme, kde je nejlepší příležitost v tuto chvíli expandovat. Trh s lektory pro nás ale není konečná, naopak jde o startovní čáru. Jakmile budeme mít jistotu, že je na to platforma připravená, budeme expandovat do ostatních vertikál, ať už jde o osobní kouče a trenéry, psychoterapeuty, nebo freelancery obecně,“ dodává Kruntorád.