Apple dostal rekordní pokutu 1,1 miliardy eur. Francie rozhodla, že v maloobchodu využíval monopolní praktiky
Ačkoliv Apple svoje výrobky přímo také prodává, automaticky to neznamená, že může mít v tomto ohledu jednoznačný monopol. Francie mu tedy jen pár dnů po tom, co kvůli globální zdravotní krizi zavřel všechny Apple Story mimo Čínu, přikázala zaplatit pokutu ve výši 1,1 miliardy eur, což je v přepočtu 29 miliard korun. Podle soudu se měl chovat nepřátelsky vůči prodejcům třetích stran.
Spor, jehož výsledkem je historicky největší pokuta za monopolní praktiky, začal už v roce 2011 u společnosti eBizcuss. Apple svoje první kamenné prodejny ve Francii otevřel na konci roku 2009, což mělo okamžitě negativní dopad na byznys oficiálních přeprodejců. eBizcuss tedy na výrobce iPhonů podal žalobu s tím, že prý uměle zpomaloval dodávky iPadů a MacBooků Pro. iPhony 4S po uvedení neměly dorazit vůbec.
Kromě nedostatečných dodávek zboží a v důsledku toho přebírání obyčejných spotřebitelů Apple své maloobchodní konkurenci přebíral také byznysové zákazníky. Zároveň měl od prémiových přeprodejců vyžadovat časté modernizace obchodů, které způsobovaly příliš velkou zátěž na ekonomickou stabilitu obchodů. Velmi podobné obvinění Applu se objevilo už v roce 2004, kdy bylo uzavřeno mimosoudním vyrovnáním.
eBizcuss v roce 2012 po více než třiceti letech fungování zkrachoval, prý důsledkem neférových obchodních praktik ze strany svého dodavatele a zároveň konkurenta. Soudní spor firmy byl pak ukončen v roce 2017. Na tento vývoj anonymně reagovalo i několik dalších prémiových přeprodejců Applu, kteří jeho problematické chování potvrdily.
V otevřených dopisech vysvětlili, jak náročné pro ně bylo vůbec naskladnit iPhony a dostávat nárokům firmy na stále komplexnější pravidla pro udržení statutu Apple Premium Reseller (APR). Toto označení není spojeno pouze se samotnou prestiží užšího vztahu s Applem, ale také s exkluzivními výhodami oproti ostatním překupníkům.