Apple oficiálně končí s výrobou iPodů. Revoluční přehrávač definoval, jak dnes posloucháme hudbu
První iPod stál na přelomu tisíciletí u přechodu hudebního průmyslu z doby analogové na digitální. Dalšímu vývoji ale nestačil.
Tehdy to tak nejspíš připadalo jen málokomu, 3. října roku 2001 ale začala jedna z nejdůležitějších kapitol dějin technologie. Steve Jobs představil iPod. Ačkoliv má kapesní přehrávač Applu za sebou historii toxické společenské ikony, zavádějící praktiky a poslední roky irelevantní existence, v mnohém symbolizuje vstup do nové éry konzumace médií či osobní elektroniky. Teď mu definitivně odzvonilo, Apple totiž oznámil ukončení výroby posledního iPodu v jeho nabídce, iPodu Touch.
Kapesní přehrávače digitální hudby existovaly už v 90. letech, ty menší s flash pamětí ale neměly dostatečnou kapacitu, ty se standardním pevným diskem zase byly příliš velké a těžké. Tehdejší šéf vývoje hardwaru Applu Jon Rubinstein ale u firmy Toshiba objevil nový typ malých pevných disků a rychle od ní koupil exkluzivní práva na jejich použití – a revoluce v přenosném poslechu mohla začít.
Do čela projektu s kódovým označením P-68 Jobs najal Toma Fadella, který přišel s nápadem na lepší mp3 přehrávač, navíc propojený s obchodem s digitální hudbou. O necelý rok a jistě nejednu bezesnou noc později mohl šéf Applu na pódiu proklamovat svoji lásku k hudbě a také nový způsob, jak si ji vzít kamkoliv s sebou. iPod se vešel do kapsy u kalhot, nabídl dostatek úložiště pro tisíc písniček a představil geniálně jednoduchý a návykový způsob ovládání pomocí klikacího kolečka.
Vliv, jaká měla tato kombinace na trh s přenosným audiem, lze těžko přecenit. Pár dalších iterací iPodu přineslo vylepšené ovládání, kompatibilitu synchronizace médií s počítači s Windows nebo barevný displej. Do roku 2004 se název produktu Applu stal synonymem pro kapesní mp3 player, naprosto totiž ovládl celý trh – logo nakousnutého jablka na sobě neslo přes 70 procent všech přehrávačů prodaných ve Spojených státech.
Ve stejné době začaly vznikat také další verze iPodu, nejdříve o trochu menší Mini, pak výrazně zredukovaný Nano a zcela minimalistický Shuffle, který neměl ani displej. Díky tomu, že přehrávače nabízely skvělé ovládání i uživatelské prostředí, snadnou synchronizaci s počítačem a v neposlední řadě také sociální status, držely si dominanci na trhu mnoho let. V roce 2007 se prodal iPod s pořadovým číslem 100 000 000.
Jeho úspěchu pomohl ještě jeden zásadní aspekt, a to přechod hudebního průmyslu do digitální sféry, kdy se radikálně zjednodušil přístup k obrovskému množství hudební tvorby. S nástupem internetu na přelomu tisíciletí se objevil Napster využívaný pro většinou nelegální sdílení souborů, o několik let později pak přišel online obchod iTunes Store. Apple tak svůj veleoblíbený přehrávač propojil s jednoduchým způsobem, jak si do něj legálně koupit hudbu. Nová éra digitální zábavy byla zcela oficiální.