Apple Pay si v Česku aktivovalo už 150 tisíc lidí, kteří utratili přes 158 milionů korun. Nejvíce jich má Česká spořitelna

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

twisto-apple-pay2

Foto: Twisto

Placení iPhonem díky Apple Pay

0Zobrazit komentáře

Platební služba Apple Pay má za sebou v České republice první týden. Platit mobilním telefonem nebo hodinkami od Applu místo klasických plastových karet mohou klienti celkem osmi firem a všechny hlásí, že je o Apple Pay velký zájem. V prvním týdnu si jablečnou platební službu aktivovalo zhruba 150 tisíc klientů, kteří přes iPhone nebo Apple Watch utratili přes 158 milionů korun.

Přestože se placení iPhonem a dalšími produkty od Applu obvykle u většiny bank týká jen zlomku jejich klientely, byl příchod Apple Pay do Česka minulý týden velkou událostí. Spekulovalo se o tom totiž nepřetržitě doslova několik let a rychlá adopce potvrzuje, že o placení iPhonem měli čeští uživatelé skutečně velký zájem. Jde také o mnohem rychlejší nástup než v případě konkurenčního Google Pay, ale to se očekávalo, protože tehdy ještě pod názvem Android Pay startovalo v Česku koncem roku 2017 jen se třemi bankami.

Podporu pro Apple Pay mají v Česku od minulého týdne Česká spořitelna, Air Bank, mBank, Moneta, Komerční banka a také J&T Banka a vedle nich ještě startup Twisto a stravenková společnost Edenred. CzechCrunch oslovil všechny zmíněné subjekty s dotazem, jak se Apple Pay v prvním týdnu v Česku dařilo. Konkrétní čísla až na privátní J&T Banku prozradily všechny banky včetně Twista a výsledkem je, že si v prvním týdnu aktivovalo Apple Pay zhruba 150 tisíc klientů, kteří pomocí jablečné platební služby utratili přes 158 milionů korun.

apple-pay-komercni-banka

Foto: KB

Apple Pay s platební kartou Komerční banky

Nejvíce klientů s Apple Pay hlásí Česká spořitelna, přes 36 tisíc, a to i přesto, že prozatím nabízí digitalizaci pouze platebních karet od Visy a Mastercard dorazí později. Téměř 34 tisíc klientů si Apple Pay aktivovalo v Air Bank a podobný počet prozradila také Komerční banka. V Monetě jde o 23 tisíc uživatelů, mBank hlásí 12 tisíc klientů a fintechový startup Twisto pak 4 400 zákazníků. Alespoň nižší tisíce klientů můžeme očekávat i v J&T Bance, takže se dostáváme zhruba na zmíněných 150 tisíc klientů.

Navíc ve výčtu není zahrnuta společnost Edenred, která umožňuje svým uživatelům digitalizovat stravenkové karty. Edenred odmítl prozradit aktuální čísla za celý týden, ale během prvního dne mělo Apple Pay aktivovat zhruba 2 700 jeho klientů. Co se týče samotného objemu transakcí, které přes Apple Pay zatím protekly, největší číslo hlásí Komerční banka (přes 50 milionů korun) a Česká spořitelna (přes 43 milionů korun).

Třetina jablečných klientů už má Apple Pay

Přestože poměrově mají banky mezi svými klienty mnohem více uživatelů, kteří mají mobilní zařízení s operačním systémem Android, je Apple Pay často zajímavější, protože ho majitelé iPhonů používají mnohem častěji a platí přes něj ve větších objemech. Například Česká spořitelna uvádí, že má celkem 77 tisíc klientů, kteří do mobilního bankovnictví přistupují z iPhonu, a z nich si Apple Pay aktivovala již téměř polovina. Celkově má přitom Česká spořitelna mobilních uživatelů půl milionu.

creditas-richee-app1

Přečtěte si takéV aplikaci Richee od Creditas lze ovládat účty už ze sedmi českých bank. Zdarma je nově i výběr z bankomatůV aplikaci Richee od Creditas lze ovládat účty už ze sedmi českých bank. Zdarma je nově i výběr z bankomatů

V Air Bank používá mobilní aplikaci My Air 360 tisíc uživatelů, což je více než polovina všech klientů. Na iPhonech to je nicméně jen 30 procent, tedy přes 100 tisíc, a Apple Pay si aktivovala zhruba třetina z nich. V Monetě je poměr mezi iOS a Androidem 1:4, kdy z iPhonu využívá mobilní bankovnictví 60 tisíc klientů. Apple Pay si tak aktivovala také více než třetina uživatelů a to samé platí i pro mBank, která má na jablečné platformě 30 tisíc uživatelů (celkem přes 150 tisíc mobilních klientů).

Apple Pay nicméně není pouze o platbách u bezkontaktních terminálů v kamenných obchodech, ale využít lze také pro placení na internetu a v různých aplikacích, a to nejen na iPhonu a Apple Watch, ale také na iPadu a Macu. Mezi prvními umožnil zaplatit přes Apple Pay jízdenky autobusový a vlakový dopravce Flixbus a brzy by se k němu měly přidat také Alza nebo T-Mobile.

flixbus-apple-pay

FlixBus umožňuje nákup vstupenky i přes Apple Pay

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Internetový supermarket Košík.cz prodal za šest týdnů na váhu do papírových sáčků už 3 tuny potravin

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

kosik.cz-bezobalu2
0Zobrazit komentáře

Stále větší důraz na ekologii a zelenější fungování se snaží v Česku prosazovat největší e-shopy s potravinami, které chtějí jít v mnoha ohledech příkladem i velkým kamenným supermarketům. Potravinový e-shop Košík.cz proto v polovině ledna spustil svou bezobalovou iniciativu, kdy vybrané suroviny váží a odsypává do papírových sáčků, a po šesti týdnech hlásí, že tímto způsobem prodal už tři tuny potravin.

Košík.cz, patřící do e-commerce skupiny Mall Group, v lednu zahájil svou cestu k tzv. bezobalové budoucnosti, když začal vybrané sypké suroviny prodávat na váhu v recyklovaných sáčcích, a svou iniciativu chce dále rozšiřovat. První měsíc a půl v provozu totiž dal Košíku signál, že o to mají jeho zákazníci zájem. Odvážené potraviny se objevily od poloviny ledna v každém desátém nákupu s tím, že nejvíce si lidé objednávali do sáčků rýži, luštěniny a ovesné vločky.

kosik.cz-bezobalu

Bezobalové zásobníky Košíku

Celkem se prodaly bezobalovou metodou více než tři tisíce kilogramů potravin a Košík už na základě požadavků zákazníků počítá s rozšiřováním nabídky. K současným šedesáti položkám již přibylo několik druhů bio müsli nebo vážený cukr a v plánu je také rozšíření o „nebio“ alternativy nejprodávanějších položek a teoreticky také non-food kategorie, což by mohlo představovat například drogistické zboží.

„Přišly nám stovky připomínek a námětů na vylepšení služby. Některé z nich jsme již zapracovali, jiné budeme zapracovávat v následujících týdnech a měsících,“ uvádí Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. Odvážené potraviny zatím prý ze dvou třetin využívají ženy a naprostá většina, kdo bezobalový nákup vyzkoušela, u něj zůstala a objednávala vybrané potraviny tímto způsobem i nadále. „Jednoznačně se ukazuje, že lidem na ekologii záleží a bezobalové nakupování má smysl,“ dodává Jeřábek.

ceska-sporitelna3

Přečtěte si takéČeská spořitelna spouští okamžité platby. Peníze dorazí během pár vteřin zatím pouze do Air BankČeská spořitelna spouští okamžité platby. Peníze dorazí během pár vteřin zatím pouze do Air Bank

Košík se chce svou bezobalovou iniciativou postupně zbavovat plastových obalů, a proto přišel s vlastním řešením, kdy ve speciálních nádobách skladuje několik desítek vybraných surovin, jež pak pracovníci ve vybraném množství odsypou do jednodruhových, snadno zrecyklovatelných papírových sáčků. Každý zvážený sáček pak dostane speciální štítek, který je rovněž stoprocentně recyklovatelný. Všechny sáčky pak navíc můžete při dalším nákupu vrátit kurýrovi, čímž se jejich koloběh a následná recyklace završí.

kosik.cz-bezobalu

Foto: Košík.cz

Odsypávání potravin na váhu v Košík.cz

Bezobalové nakupování mohou na Košíku od ledna využívat všichni zákazníci z Prahy a středních Čech, Plzeňska, Liberecka, Ústecka, v Hradci Králové, na Pardubicku a také v okolí Teplic, Mostu a Chomutova, zkrátka všude, kde aktuálně Košík rozváží. K současným šedesáti bezobalovým položkám by měly již brzy přibýt další potraviny a možná nejen ty. Vedle toho Košík nabízí dalších více než 15 tisíc „standardních“ položek.