Apple si upevňuje pozici ochránce soukromí. Proti Facebooku a Googlu jde s vlastním přihlašovacím tlačítkem

Michal MarekMichal Marek

tim-cook-apple-wwdc

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook na WWDC

0Zobrazit komentáře

Apple včera v rámci své velké konference WWDC pro vývojáře představil celou řadu novinek. Světlo světa spatřily nové verze operačních systémů tvOS, watchOS, iOS, macOS a kalifornská firma uvedla rovněž novou verzi systému pro iPad, kterou poprvé oficiálně oddělila a přiblížila počítačům. Jak už ale u Applu bývá zvykem, pořádnou dávku pozornosti si zasloužila také ochrana soukromí, ze které firma Tima Cooka postupně dělá svůj hlavní produkt.

Přístup Facebooku a Google k soukromí vyvolává čím dál větší vášně a Apple si je své tržní i mediální příležitosti dobře vědom. Do reklamních gigantů se tedy Tim Cook a jeho firma často navážejí a takovým šťouchnutím do Facebooku a Googlu je i novinka v podobě přihlašovacího tlačítka Sign in with Apple, se kterým bychom se již brzy mohli setkávat na denní bázi.

K používání prakticky jakékoli internetové služby je potřeba registrace a uživatelé musí neustále někde vyplňovat uživatelské jméno, e-mail, heslo a případně i další údaje. Pro mnohé je tedy úlevou tlačítko, které umožní registraci přes Facebook či Google. Daná internetová služba si díky nim „nasaje“ potřebné údaje z vašeho účtu na Facebooku či Googlu a uživatel tak nemusí nic znovu vyplňovat. Používání těchto tlačítek s sebou ale samozřejmě nese tu nevýhodu, že Facebooku či Googlu umožňuje získávat solidní přehled o uživatelově chování na internetu. Právě toto chce Apple změnit a nabízí pro to alternativu.

wwdc-sing-in-google-facebook

Tlačítka pro rychlé přihlášení od Facebooku a Googlu

Tlačítko Sign in with Apple bude novou možností, jak se do služeb registrovat a přihlašovat bez sdílení osobních informací s třetí stranou. Tlačítko umožní bleskovou registraci a umožní dokonce vytvářet pro každou aplikaci či službu jednorázovou e-mailovou adresu, ze které jsou zprávy přeposílány na váš e-mail spárovaný s iCloudem. Své spojení s poskytovatelem dané služby tak budeme mít uživatel dokonale pod kontrolou, protože jednorázovou e-mailovou adresu evidovanou u dané služby bude moci kdykoli smazat.

Primárním cílem nového tlačítka podle všeho není přímý finanční zisk, ale spíše upevňování obrazu Applu coby firmy, která uživatelům poskytuje soukromí a bezpečí. Zatímco pro Google a Facebook jsou obdobná tlačítka bránou k dalším datům o chování uživatelům a tedy nástrojem, jak lépe prodávat a cílit reklamu, pro Apple se jedná o prostředek, jak zvyšovat atraktivitu celého ekosystému svých produktů. Většina zisku Applu totiž plyne z prodeje hardwaru.

apple-sign-in-wwdc

Tlačítko pro přihlášení přes účet od Applu

Klíčem k úspěchu nové možnosti přihlašování je rozšíření tlačítka napříč službami. Dobrou zprávou pro uživatele je, že Apple si „tržní podíl“ této novinky již brzy začne aktivně vynucovat. V aktualizovaných podmínkách, kterými se vývojáři musí řídit, totiž nově stojí, že pokud aplikace nabízí možnost registrovat se skrze služby třetích stran, jako je právě Facebook a Google, musí nabídnout i tlačítko Applu. Novinka se přitom do ostrého provozu pravděpodobně dostane již na podzim s iOS 13.

Blokování spamu, ochrana domácích kamer či trvalé zablokování ztraceného Macu

Soukromí uživatele je pro Apple skutečně podstatným tématem a dokonce se objevují kritické hlasy poukazující na to, že Apple soukromí postupně staví do pozice (drahé) tržní komodity. Je tedy jasné, že nové přihlašovací tlačítko není tím jediným, co letošní vývojářská konference WWDC přinesla.

Se soukromím uživatele souvisí i novinka, díky které bude iOS 13 aktivně blokovat nevyžádané hovory a na základě chytrých algoritmů je rovnou přeposílat do hlasové schránky. Pokud si tedy funkci zapnete, nedovolá se vám nikdo, koho nemáte v kontaktech, nebo s ním nejste v kontaktu skrze Zprávy či Mail. Funkce samozřejmě není ideální pro každého, protože v některých profesích se zkrátka hovorům cizích lidí nevyhnete. Dobrou zprávou tedy je, že lze funkci snadno vypnout.

apple-privacy-wwdc

Ochrana soukromí uživatelů je pro Apple důležitá

Novinky související s ochranou soukromí představil Apple také pro svou domácí platformu HomeKit. V rámci ní se výrobce iPhonů zaměřil na domácí kamery, které běžně posílají obraz do cloudu, kde je analyzován, aby bylo vyhodnoceno, zda na zápraží stojí zloděj, nebo jen prolétá pták či hmyz. Apple ovšem nechává obraz analyzovat na lokálním domácím zařízením, kterým může být iPad či třeba HomePod, a až poté je sekvence odesílána v zašifrované podobě na iCloud.

K ochraně soukromí uživatele má pak vést také nový firewall vyvinutý Applem, který má za cíl chránit všechna domácí zařízení připojená k routeru. Každé domácí zařízení bude mít díky novince samostatnou ochranu a jednotlivé prvky vaší chytré domácnosti by tedy nemělo být možné napadnout. Podporovány zatím budou routery značek Linksys, Eero a Spectrum.

oliver-dlouhy-kiwicom2

Přečtěte si takéDo brněnského Kiwi.com vstupuje za miliardy korun americký investor. Oliver Dlouhý jako šéf zůstáváDo brněnského Kiwi.com vstupuje za miliardy korun americký investor. Oliver Dlouhý jako šéf zůstává

Za zmínku pak stojí také ochrana ztracených zařízení. Apple totiž přichází s novou aplikací Find My, která sdružuje původní aplikace Find My iPhone a Findy My Friends. Je ale pokročilejší a umožňuje vaše zařízení najít i v momentě, kdy spí a není připojené k internetu. Zařízení od Applu totiž nově budou vysílat Bluetooth signál a ztracený iPhone, iPad či třeba Mac bude nově moci být zaměřen díky ostatním uživatelům jablečných zařízení v okolí.

craig-federighi-ios-wwdc

Craig Federighi, senior VP softwarového inženýrství v Applu

Pokud navíc uživatel ztratí svůj Mac a ani skrze nové možnosti vyhledávání jej nenajde, bude jej nově moci zablokovat do té míry, že bez zadání speciálního vstupního hesla nebude Mac možné ani přeinstalovat do továrního nastavení. Pak už jen stačí, aby se tuto informaci dozvěděl i potenciální zloděj.

Vedle všech zmíněných novinek ohledně ochrany soukromí a hned čtveřice, respektive pětice nových systémů, počítáme-li zvlášť nový iPadOS, si navíc Apple přichystal i bonus v podobě hardwaru pro ty opravdu nejnáročnější profesionály. S velkou pompou byl na na WWDC představen také dlouho očekávaný Mac Pro, který je doslova nabušený těmi nejvýkonnějšími vnitřnostmi.

Foto: Apple