Apple stupňuje boj za soukromí uživatelů. Ukáže, když vás aplikace odposlouchává, a na webu zatrhne sledování

Michal MarekMichal Marek

apple-tim-cook-keynote-top

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

Ochrana soukromí je pro Apple dlouhodobě jedním z nejzásadnějších témat kalifornská firma okolo této hodnoty staví v zásadě všechny své produkty. Šéf Applu Tim Cook soukromí opakovaně označuje za „základní lidské právo“ a Apple jeho ochranu často využívá i v rámci boje s konkurencí v podobě Googlu či Facebooku. Není tedy velkým překvapením, že jsme se řady novinek souvisejících s ochranou soukromí dočkali i během letošní konference WWDC.

Mnoho pozornosti věnovali řečníci na pódiu funkcím, které mají zabránit aplikacím v tom, aby zaznamenávaly uživatelovu aktivitu a sledovaly jej. Tyto novinky se týkají jak iOS 14 a iPadOS 14, tak i tvOS 14. Vývojáři si nyní budou muset přímo vyžádat povolení k tomu, aby mohli uživatele sledovat, a pokud uživatel trackování nepovolí, aplikaci to zkrátka nebude umožněno.

„Trackování“ pod kontrolou i v aplikacích

Takové sledování samozřejmě může mít více podob a zahrnovat může shromažďování dat pro personalizovanou reklamu, polohová data, ukládání e-mailových adres či různá SDK třetích stran, která mají za cíl analyzovat chování uživatelů v aplikacích. Povolení nebude vyžadováno pouze v případě, že jsou taková data zpracovávána přímo na zařízení uživatele a nejsou tedy nikam přenášena.

ios14_1

Foto: Apple

Nový iOS 14 přichází s widgety na hlavní ploše a chytrou App Library

Pokud vývojáři uživatele sledovat chtějí, mají využívat speciální API Applu s transparentními podmínkami a uživatelům vždy specifikovat, proč je aplikace chce sledovat a jaký jim to přinese benefit. Mnoho chytrých a užitečných funkcí totiž vychází z pečlivého pochopení chování a preferencí uživatelů, takže analýza činností uživatele není ze zásady špatně. Apple ale chce, aby měl každý své soukromí pod kontrolou a věděl, proč po něm aplikace daná data vyžaduje.

Přibližná poloha často stačí a přihlašovací tlačítko bude ještě lepší

Apple zapracoval i na sdílení polohy a kromě současných voleb, které umožňují povolit sledování polohy jednorázově, trvale, nebo naopak vůbec, přichází také s možností sdílet jen přibližnou polohu. Taková možnost aplikacím ke konkrétnímu účelu často plně postačí a uživatel si zároveň bude moci zase o něco lépe pohlídat soukromí. Koneckonců, například aplikace pro vyhledávání letenek určitě nepotřebuje znát vaši polohu s přesností na konkrétní ulici, aby vám nabídla nejbližší letiště.

„Apple se chce zkrátka postarat, aby soukromí uživatele bez jeho vědomí nenarušovalo pokud možno nic.“

Již loni Cookova firma představila také nové tlačítko „Sign in with Apple“, které uživatelů umožňuje bleskově se přihlašovat či registrovat ke službám a aplikacím a zachovat si přitom soukromí. Podobné pohodlí nabízí i tlačítka Googlu či Facebooku, ale jejich konfort je negativně vyvážen právě sběrem uživatelských dat pro reklamní účely.

apple-sign-in-wwdc

Tlačítko pro přihlášení přes účet od Applu

Apple proto nyní přichází s vylepšením, díky kterému budou moci vývojáři umožnit přenášení již existujících uživatelských registrací právě pod registraci s Applem. Uživatel tak bude moci přejít na přihlašování tlačítkem Applu, ale zároveň si zachovat stávající data svázaná s účtem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatímco u počítačů si řada lidí ze strachu ze zneužití překrývá páskou svou kameru, u chytrých telefonů se k takovému kroku lidé zatím neuchylují. O to příjemnější novinkou je tedy nový indikátor nahrávání zvuku i videa, který se v iOS 14 bude zobrazovat v pravém horním rohu displeje. Oranžová kontrolka se rozsvítí, pokud telefon nahrává zvuk, zelená, pokud nahrává video.

Transparentnější App Store

Velké novinky čekají také App Store, který bude nově u každé aplikace nabízet přehlednou tabulku informací spojených s ochranou soukromí a každý se tedy před stažením dozví, co vše po něm aplikace bude chtít a co bude zaznamenávat. Bude se tak moci fundovaněji rozhodnout, zda danou aplikaci za daných okolností vůbec stahovat.

ios14-privacy

Foto: Apple

iOS 14 vás barevnou tečkou upozorní, pokud aplikaci nahrává zvuk či video

I doposud museli vývojáři přikládat právní dokumenty hovořící o postoji dané firmy k ochraně soukromí, ale taková ujednání jsou pro uživatele obvykle velmi nesrozumitelná. Přehledná tabulka se všemi zásadními údaji by tedy měla být velký krok kupředu s ohledem na transparentnost.

Safari nově nabídne komplexní report

Na soukromí a transparentnost dlouhodobě velmi dbá i internetový prohlížeč Safari a s novými verzemi systémů se internetový prohlížeč Applu v tomto směru posune ještě dále. Safari na iOS i na Macu nově nabídne speciální report, ve kterém si uživatel bude moci snadno přečíst, jak s jeho soukromím nakládá daná webová stránka.

Uživatel zároveň uvidí, jak se s různými sledovacími skripty popasovalo samotné Safari a kolik známých skriptů prohlížeč automaticky zablokoval, aby uživatele chránil a maskoval jeho digitální stopu.

apple_ipados14_privacy-appstore-datatracking

Foto: Apple

iOS 14 ukáže přehled o tom, jaké aplikaci vás sledují a jaká data sbírají

Příjemnou novinkou je i to, že Safari automaticky zkontroluje, jestli pro daný web nepoužíváte příliš slabé heslo, a dokonce prověří, jestli vaše přihlašovací údaje nebyly předmětem datového úniku. V Safari nechybí ani automatický generátor hesel, který v kombinaci s Klíčenkou napomůže lepšímu zabezpečení účtů.

Vylepšení si pak firma přichystala i pro rozšíření prohlížeče na Macu. Pro vývojáře by nyní mělo být snazší doplňky pro Safari vyvíjet a Apple jim navíc v Mac App Storu vyčlenil speciální sekci, která by je měla účinně promovat. I zde ale bude hrát prim ochrana soukromí a uživatelé budou u každého rozšíření moci snadno spravovat přístup k jednotlivým webovým stránkám, budou jej moci udělovat jednorázově a podobně.

Apple se chce zkrátka postarat, aby soukromí uživatele bez jeho vědomí nenarušovalo pokud možno nic.

apple_macos-bigsur_safari_privacyreport

Měly způsobit revoluci v dopravě. Nyní kontroverzní segwaye končí a nechávají za sebou rozporuplný příběh

Filip HouskaFilip Houska

Segwaye čeká stejný osud jako Darth Vadera

0Zobrazit komentáře

Možná vaši procházku po centru Prahy někdy narušila partička turistů, kteří kolem vás prosvištěli na mohutných dvoukolkách. Vlastně jste mohli být i svědky toho, jak na těchto zvláštních dopravních prostředcích jezdí policisté, a pokud pravidelně cestujete, určitě jste je viděli také na letištích. Kdysi bylo okolo segwayů obrovské haló a měly způsobit revoluci v městské dopravě. Namísto toho si ale vybudovaly kontroverzní pověst, se kterou teď i končí.

Výrobce legendárních segwayů (oficiálně nazývaných jako Segway PT), respektive dvoukolových samovyvažovacích vozítek, oznámil, že od 15. července kompletně ruší jejich výrobu a ze své továrny ve městě Bedford v americkém státě New Hampshire propouští jednadvacet zaměstnanců, jež na nich pracovali. Nejedná se však o obyčejné zrušení části závodu firmy Segway – vzhledem k tomu, jak zásadní tato vozidla měla být, řeší konec éry celý svět.

Psal se rok 1999, když americký inženýr a podnikatel Dean Kamen založil společnost Segway. Do ní vložil své know-how z vývoje tehdy inovativních invalidních vozíků iBot, které byly založeny na samovyvažovací technologii, díky níž mohly hendikepované osoby určovat směr jízdy pouhým nakláněním do stran. Ihned poté, co firmu založil, začal veřejnost lákat na unikátní dopravní prostředek s ambicemi se zapsat do dějin městské dopravy.

Zatímco si lidé mysleli, že půjde o vodíkově poháněné vznášedlo nebo podobný typ futuristické přepravy, Kamen v prosinci roku 2001 vyrukoval s modelem, kterému dominovala dvě velká kola, vysoká řídítka a zmíněná (byť vylepšená) samovyvažovací technologie. Původně byl přezdíván jako Ginger, následně se z něj stal Segway PT (Personal Transporter), a dokonce i zakladatel Applu Steve Jobs predikoval, že půjde o stejně velkou věc, jakou bylo PC.

segway-2

Novější model Segway PT i2 inspirovaný původní verzí PT

To se však ale nestalo. Kamen od samotného začátku chtěl, aby se ze segwaye stal prostředek pro běžné lidi, kteří by jej využívali pro přepravu po městě. Myšlenka to byla bezesporu dobrá, a to z několika důvodů. Segway PT měl malé rozměry, díky nimž by se s ním dalo všude parkovat, fungoval na elektřině, čímž do ovzduší nevypouštěl žádné škodliviny, a nevydával během provozu žádný velký hluk.

Výhodou měla být i relativně dobrá rychlost pohybující se okolo 25 km/h, která měla být pro většinu lidí dobře ovladatelná i na strojích, jež na první pohled vypadají dost pochybně. Právě tam byl ale jeden z největších problémů. Vzhledem k tomu, že byl celý systém založen na senzorech a gyroskopu pro vyvažování rovnováhy a cestující museli být nakloněni v konkrétním úhlu, aby mohli jezdit, riziko zranění bylo relativně vysoké.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I to tak mohl být důvod, proč se segwaye netěšily tak velké oblibě, jakou si jejich výrobce sliboval. Neméně důležitým aspektem byla ovšem i pořizovací cena, která v prvních letech od uvedení začínala na 5 tisících dolarů (přes 110 tisíc korun). Rozhodně tak nešlo o dopravní prostředek pro každého, právě naopak – své uplatnění nacházel hlavně v hromadných nákupech ze stran měst a dalších institucí, které vozítky vybavovaly například ochranky, policisty a podobně.

Kontroverze, které se dotkly i Prahy

Zásadní moment se pro firmu odehrál v roce 2009, kdy byla odkoupena skupinou vedenou britským milionářem Jimim Heseldenem, který však v roce 2010 zemřel v důsledku nehody, když sjel z útesu právě na segwayi a zraněním podlehl.

To opět vyvolalo vlnu otázek týkajících se bezpečnosti a později si toho začala všímat i Praha, po které se na segwayích začalo prohánět stále větší množství turistů v samotném centru města. Praha proto začala postupně zakazovat jejich vjezd jak do historického centra, tak do celé Prahy 1, části Nového Města, Žižkova, Smíchova, Libně nebo Holešovic. Postupně vozítka zakázaly i městské části Praha 2 a Praha 10.

Proti segwayům, které navíc neměly ani auru spolehlivých prostředků, co se týče kvality zpracování a inženýrských postupů, nakonec bojovaly radnice řady světových měst a bylo zřejmé, že budoucnost není moc optimistická.

segway

Foto: Johny Vino/Unsplash

Segway během jízdy

Před pěti lety pak Segway opět změnil majitele. Koupila ho čínská společnost Ninebot, která se zaměřuje na robotiku a dopravu, a udělala několik důležitých změn. Nejen, že obměnila branding a začalo se používat označení Ninebot by Segway, ale uvedla na trh nové produkty, v nichž září především elektrické koloběžky a menší verze originálních segwayů.

Na původní stroje tak nezbývalo tolik prostoru a ke konci jejich výroby začala přispívat i nedávná koronavirová pandemie, která vše akorát urychlila. Budoucnost jedněch z nejskloňovanějších městských přepravních prostředků začala být vrtkavá a jak včera jako první informoval magazín Fast Company, jejich osud se naplnil.