Apple stupňuje boj za soukromí uživatelů. Ukáže, když vás aplikace odposlouchává, a na webu zatrhne sledování
Ochrana soukromí je pro Apple dlouhodobě jedním z nejzásadnějších témat kalifornská firma okolo této hodnoty staví v zásadě všechny své produkty. Šéf Applu Tim Cook soukromí opakovaně označuje za „základní lidské právo“ a Apple jeho ochranu často využívá i v rámci boje s konkurencí v podobě Googlu či Facebooku. Není tedy velkým překvapením, že jsme se řady novinek souvisejících s ochranou soukromí dočkali i během letošní konference WWDC.
Mnoho pozornosti věnovali řečníci na pódiu funkcím, které mají zabránit aplikacím v tom, aby zaznamenávaly uživatelovu aktivitu a sledovaly jej. Tyto novinky se týkají jak iOS 14 a iPadOS 14, tak i tvOS 14. Vývojáři si nyní budou muset přímo vyžádat povolení k tomu, aby mohli uživatele sledovat, a pokud uživatel trackování nepovolí, aplikaci to zkrátka nebude umožněno.
„Trackování“ pod kontrolou i v aplikacích
Takové sledování samozřejmě může mít více podob a zahrnovat může shromažďování dat pro personalizovanou reklamu, polohová data, ukládání e-mailových adres či různá SDK třetích stran, která mají za cíl analyzovat chování uživatelů v aplikacích. Povolení nebude vyžadováno pouze v případě, že jsou taková data zpracovávána přímo na zařízení uživatele a nejsou tedy nikam přenášena.
Pokud vývojáři uživatele sledovat chtějí, mají využívat speciální API Applu s transparentními podmínkami a uživatelům vždy specifikovat, proč je aplikace chce sledovat a jaký jim to přinese benefit. Mnoho chytrých a užitečných funkcí totiž vychází z pečlivého pochopení chování a preferencí uživatelů, takže analýza činností uživatele není ze zásady špatně. Apple ale chce, aby měl každý své soukromí pod kontrolou a věděl, proč po něm aplikace daná data vyžaduje.
Přibližná poloha často stačí a přihlašovací tlačítko bude ještě lepší
Apple zapracoval i na sdílení polohy a kromě současných voleb, které umožňují povolit sledování polohy jednorázově, trvale, nebo naopak vůbec, přichází také s možností sdílet jen přibližnou polohu. Taková možnost aplikacím ke konkrétnímu účelu často plně postačí a uživatel si zároveň bude moci zase o něco lépe pohlídat soukromí. Koneckonců, například aplikace pro vyhledávání letenek určitě nepotřebuje znát vaši polohu s přesností na konkrétní ulici, aby vám nabídla nejbližší letiště.
„Apple se chce zkrátka postarat, aby soukromí uživatele bez jeho vědomí nenarušovalo pokud možno nic.“
Již loni Cookova firma představila také nové tlačítko „Sign in with Apple“, které uživatelů umožňuje bleskově se přihlašovat či registrovat ke službám a aplikacím a zachovat si přitom soukromí. Podobné pohodlí nabízí i tlačítka Googlu či Facebooku, ale jejich konfort je negativně vyvážen právě sběrem uživatelských dat pro reklamní účely.
Apple proto nyní přichází s vylepšením, díky kterému budou moci vývojáři umožnit přenášení již existujících uživatelských registrací právě pod registraci s Applem. Uživatel tak bude moci přejít na přihlašování tlačítkem Applu, ale zároveň si zachovat stávající data svázaná s účtem.