Apple za poslední tři měsíce vytvořil vyšší zisk, než Amazon za celou svoji 23letou historii
Psal se rok 1997 a na americkou burzu Nasdaq vstupoval tehdy ještě ztrátový online prodejce knih Amazon, který několik let předtím založil Jeff Bezos, aktuálně nejbohatší člověk světa. Úvodní nabídka akcií ohodnotila Amazon na 438 milionů dolarů. Během dalších 21 let dokázal Amazon vybudovat z knižního eshopu impérium, které prodává takřka vše, na co si vzpomenete, pod sebou má další firmy a jeho aktuální hodnota činí 777,2 miliardy dolarů.
A i když je Amazon již mnoho let v zisku, záměrně investuje většinu prostředků zpět a zisk tak minimalizuje jen na nutné budování záložního kapitálu a nečekané investice. Většinu kvartálů zakončil v posledních 10 letech se ziskem v řádu nižších stovek milionů dolarů a za celou svoji historii vytvořil zisk “pouze” 9,6 miliardy dolarů. To je značný rozdíl oproti Applu, který se rozhodl pro přesný opak.
Jen za fiskální rok 2017 totiž Apple vytvořil zisk ve výši 48,35 miliardy dolarů při obratu 229,23 miliardy dolarů. Za pouhé tři poslední měsíce navíc Apple dokázal v čistém zisku překonat celou 23letou historii Amazonu, a to částkou 13,8 miliardy dolarů. Nutno dodat, že Amazon investuje značné prostředky zpět do firmy, skupuje konkurenci a expanduje na další trhy. Amazon tak měl za rok 2017 příjmy v celkové výši 177,87 miliardy dolarů se ziskem 3,03 miliardy dolarů.
Například investice do obsahu pro streaming filmů a seriálů na platformě Amazon Prime se vyplatila. Nedávno Amazon ohlásil překročení 100 milionů aktivních uživatelů, kteří mu při stávající ceně za rok přinesou 9 až 10 miliard dolarů. Apple se začal také více soustředit na předplatné, konkrétně například u služby pro nákup novin a časopisů, která se má nově změnit na něco jako Netflix pro tištěná média a za jednotnou měsíční cenu nabídnout přístup k veškerému obsahu.
Nyní obě firmy soupeří o to, která z nich dříve překročí valuaci 1 bilionu dolarů. Nejblíže je k tomu Apple s aktuální tržní kapitalizací ve výši 943,4 miliardy dolarů, na kterou se ovšem Amazon začíná díky výše zmíněným bodům rychle dotahovat a rozhodne tak nejspíše nová řada mobilních telefonů na podzim tohoto roku.
Foto: Apple Newsroom, Amazon