Ať váš vůz vydělává. Automobilka pro mladé Lynk & Co se chystá do Evropy s novým modelem vlastnictví auta

morning-drive

Foto: Lynk & Co

Lynk & Co přichází se zcela novým modelem sdílení jednoho vozu mezi více řidičů

0Zobrazit komentáře

Pokud není předmětem nákupu vozu skutečně raritní kousek, pak se téměř vždy jedná o ztrátovou investici. Nejenže je provoz auta spojen s náklady na pojištění, pohonné hmoty, servisní prohlídky a další, ale velmi rychle se odepisuje i jeho cena. U některých modelů dokonce stačí jen pár let provozu k tomu, aby se vůz dostal na polovinu své někdejší hodnoty. Tato situace se však může v budoucnu změnit.

Nejenže si vozy díky novým technologiím lépe udrží svou cenovku, ale některé z nich dovedou svému majiteli i dokonce vydělávat. S tímto plánem počítá například Tesla, která vybavuje své vozy systémem autonomního řízení. V budoucnu by měl umožnit zapojit zakoupený vůz do flotily autonomních taxíků a nechat jej tím vydělávat. S podobnou strategií nyní přichází i švédsko-čínská automobilka Lynk & Co, která by měla již v dubnu své podnikání zahájit také na evropské půdě.

Zde nabídne své kompaktní SUV Lynk & Co 01, které si zákazníci budou moci klasicky zakoupit, případně si jej od společnosti pronajmout za 500 eur měsíčně (přibližně 13 500 korun). Jedná se o poměrně vysokou částku, která však může být majiteli pravidelně vracena, podaří-li se mu za měsíc najít dostatečné množství zájemců, kteří by si od něj chtěli vůz pronajmout.

eef6qhgx0aectua

Foto: Lynk & Co

Každý ze zájemců dostane vlastní digitální klíč, kterým si vůz odemnkne

Nabídka s poptávkou by se měla setkávat v rámci speciálního klubu Lynk & Co, do něhož se mohou zdarma přihlásit jak majitelé vozů této značky, tak i zájemci, kteří by si od nich chtěli vůz pronajmout. Majitel vozu si může určit, za jaký poplatek svůj vůz nabídne včetně toho, kde proběhne vyzvednutí a odevzdání. Po domluvě majitel zájemci sdílí digitální klíč a auto mu je k plně k dispozici.

Možností vlastnictví je ovšem více. Onen měsíční poplatek si mezi sebe může rozdělit více osob, které mohou využívat jeden vůz za příznivější cenovku. Samotný poplatek za používání vozu zahrnuje pojištění a servis, ovšem o tankování či dobíjení vozu se majitel či majitelé musejí postarat sami.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Servis vozů budou zajišťovat servisní střediska automobilky Volvo. Stejně jako případným nájemníkům i zaměstnancům servisu půjde sdílet digitální klíč, díky čemuž bude možné vůz po prohlídce přistavit na vybrané místo.

Zábavní klub místo tradiční prodejny vozů

Lynk & Co chce okolo celé své značky vybudovat velice specifickou komunitu, která by se měla koncentrovat v tzv. klubech. Ty by měly více než tradiční dealerství skutečně připomínat místo plné zábavy. Členové klubu Lynk & Co, tedy i ty osoby, které vozidlo nevlastní, se zde budou moci setkávat se zajímavými osobnostmi, budou si moci užít umělecká vystoupení nebo se třeba stát diváky kuchařské show.

blue-01_daylight

Foto: Lynk & Co

SUV Lynk & Co 01

Tyto kluby chtějí podporovat především lokální umění a podniky ve svém okolí. Vůbec první takový klub by se měl otevřít již koncem tohoto měsíce v nizozemském Amsterdamu, další ještě letos ve švédském Göteborgu.

Lynk & Co se svým přístupem jasně profiluje jako značka pro mladé, což potvrzuje právě Amsterdam, který je místem pro nejrůznější kulturní akce. V době aktuální pandemie však nebude vytváření komunity tímto způsobem ničím jednoduchým. A jednoduché to nebude mít ani model sdílení vozů.

Téměř v každém větším evropském městě dnes existuje alespoň jedna společnost nabízející klasické služby carsharingu. Byť se od nich obchodní model značky Lynk & Co v mnohém liší, podstata dostat se z bodu A do bodu B za využití cizího vozu zůstává stejná. Jaká bude cenovka vozu v momentě přímého nákupu, automobilka nezveřejnila. Nicméně v Číně, kde je k dostání od roku 2017, začíná na částce pod 600 tisíc korun.

lyncco_01_023

Foto: Lynk & Co

Interiér se dočkal velké proměny. Najdeme v něm přepracovaný infotainment i udržitelnější materiály

Verze určená pro Evropu si prošla omlazením, které se podepsalo na některých detailech exteriéru, ale především na interiéru. Ten dostal nový infotainment, přepracované airbagy odpovídající evropským požadavkům a také udržitelnější materiály, mezi kterými nechybí ani textilie tkané z rybářských sítí vylovených z oceánu.

Pro Evropu se bude 01 prozatím odívat jen do černého či tmavě modrého laku. Dvě varianty budou k dispozici i v rámci pohonu. Zájemci si budou moci vybírat buď z hybridní či plug-in hybridní verze vozu, nebo z čistě elektrického pohonu s dojezdem slušných 68 kilometrů.

lynkco_alainvisser

Foto: Lynk & Co

Alain Visser, šéf automobilky Lynk & Co

Vznik automobilky Lynk & Co byl oznámen v roce 2016 automobilkou Volvo. Od počátku je koncipována jako plně digitální alternativa pro švédského matadora, kterému s vývojem a produkcí vozu pomáhá mateřská společnost Geely se sídlem v Číně. Šéf Lynk & Co Alain Visser má více než třicetiletou praxi z automobilek jako Ford, General Motors a Volvo.

On sám nikterak netají, že automobilka míří především na mladé řidiče, kteří milují skvělé výrobky a také skvělé značky. Jeho firma však v tomto směru nechce příliš tlačit na pilu. „Snaha být cool, není zas tak cool,“ zmiňuje. Jak moc „cool“ budou přímo vozy značky, se budeme moci přesvědčit již na jaře příštího roku, kdy budou zahájeny jejich první dodávky.

https://www.youtube.com/watch?v=8PV1kZ-5UoY

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Výroba šlape jako hodinky. Tesla zažila další rekordní kvartál, který ji přiblížil k ročnímu cíli půl milionu dodávek

elonmusk3

Foto: NASA/Kim Shiflett

Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX

0Zobrazit komentáře

Dodat půl milionu vozidel, takový je cíl Tesly pro rok 2020. Byť to v průběhu jara vypadalo, že díky pandemii zůstane tak odvážný cíl nenaplněn, díky rekordním dodávkám ve třetím kvartálu je jeho realizace o něco nadějnější. Zaměstnanci automobilky ovšem budou muset nasadit tempo jako nikdy předtím.

Až doposud byl pro Teslu, co se dodávek týče, nejúspěšnější poslední kvartál minulého roku. Během něj byly novým majitelům předány klíče od celkem 112 tisíc kusů aut, minulý týden však Elon Musk vybídl pracovníky k maximální výkonnosti, která by mohla přinést rekordní čísla.

A jak se zdá, zaměstnanci Tesly i její roboti si jeho slova vzali k srdci, jelikož laťku opět posunuli o kus výše. Během posledního kvartálu se jim totiž podařilo vyrobit celkem 145 036 vozidel, z toho 139 300 kusů bylo již předáno novým majitelům.

tesla-model-s

Foto: Tesla

Tesla Model S

Tato čísla už potřetí v řadě předčila odhady analytiků, ale hlavně nahrála ke splnění odvážného cíle dodat během tohoto roku půl milionu vozů, což by znamenalo meziroční nárůst dodávek o 36 %. Ovšem aby se tak skutečně stalo, bylo by zapotřebí během posledního kvartálu dodat 181 650 vozidel.

To bude pro Teslu velká výzva. Naplnit tyto plány by se automobilce mohlo podařit jen za předpokladu, že výroba pojede na plné obrátky, a to hlavně v šanghajské Gigafactory. Ta totiž podle Elona Muska nese na rekordních číslech lví podíl.

Výroba vlastních baterií a nové objednávky na Semi

S nárůstem produkčních čísel by měla časem pomoci také momentálně budovaná továrna nedaleko Berlína. Její provoz by měl být zahájen v červnu příštího roku. Nejedná se však o první podnik Tesly na německém území. Údajně měla zakoupit německého výrobce montážních linek bateriových článků, který dodává své výrobky BMW či Mercedesu.

Podle informací magazínu Electrek by se mělo jednat o společnosti ATW Assembly & Test Europe GmbH, která zaměstnává přibližně 210 osob. Její podnik se nachází nedaleko města Prüm, tedy domova podniku Tesla Grohmann Automation, v němž si automobilka vyrábí značnou část svých zařízení na výrobu baterií.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Posílení sektoru produkce bateriových článků je pro Teslu zásadní. Společnost na již zmíněné události Tesla Battery Day oznámila plány na výrobu vlastních, násobně výkonnějších bateriových článků. Ty by měly do budoucna snižovat celkovou prodejní cenu vozů a také podpořit příchod nového, levného modelu.

Ten by měl následovat výstřední pick-up Cybertruck, extrémní Roadster druhé generace a také elektrický tahač Semi. O něm nebylo v posledních měsících příliš slyšet, což prolomila až nová objednávka od obchodního řetězce Walmart Canada.

Ten doposud držel objednávky na 15 kusů tahače Semi, které objednal téměř okamžitě po premiéře elektrického tahače, a svou objednávku nyní rozšířil hned o 130 dalších kusů. Jedná se doposud o jednu z největších objednávek, jakou si Semi na svůj účet připsalo.

tesla-semi

Foto: Tesla

Tesla Semi

V řeči čísel se jedná o investici ve výši 2 milionů dolarů (zhruba 46 milionů korun), jelikož je rezervace jednoho kusu tahače Semi podmíněna složením zálohy ve výši 20 tisíc dolarů (přibližně 460 tisíc korun). Po svém vyřízení bude objednávka pro Walmart Canada představovat investici přesahující 20 milionů dolarů, tedy přibližně 460 milionů korun.

Kdy přesně se elektrický tahač dostane do rukou prvních majitelů, není v současné chvíli jasné. Nejdříve měla být jeho produkce zahájena v minulém roce, později se datum zahájení výroby přesunulo na rok 2021, ovšem Elon Musk v červnu tohoto roku v dopise zaměstnancům napsal, že čas na zahájení produkce vozu se blíží. Podrobnější časový údaj však neuvedl, a proto Walmartu a dalším držitelům předobjednávek nezbývá nic jiného než dále čekat.