Automobilka Lucid má nový rekord. Její elektromobil na jedno nabití dojede o poznání dál než nejlepší Tesla

lucid-air-boxed

Foto: Lucid Motors

Elektromobil Lucid Air, ambiciózní sok Tesly

0Zobrazit komentáře

V červenci automobilka Lucid vstoupila na burzu a oznámila, že chce svůj první elektromobil nabídnout zákazníkům ještě letos. Luxusní sedan Air má oslnit nejen vzhledem, ale i technickými parametry, které jsou dokonce tak dobré, že vůz v jedné ze svých verzí nabídne vůbec nejdelší dojezd mezi sériově vyráběnými elektroauty. Výrazně navíc převyšuje i dosud nejlepší Teslu.

Maximální dojezd je ostře sledovaným parametrem u každého nového elektromobilu. Standard se dnes pohybuje okolo 400 kilometrů, ovšem Lucid Air ve verzi Dream Edition Range tento průměr výrazně vylepšuje. Na základě měření prováděného agenturou Environmental Protection Agency (EPA) bylo zjištěno, že elektrický sedan je schopen na jedno nabití překonat vzdálenost 520 mil, tedy 837 kilometrů.

Tím Lucid Air strká do kapsy i Teslu a její Model S ve verzi Long Range, která má papírový dojezd o 185 kilometrů kratší. Lucidu se navíc jako prvnímu elektromobilu podařilo během měření překonat hranici 500 mil. Zde je ovšem nutné připomenout, že měření EPA se liší od metodik měření WLTP, ve které je dojezd vozů uváděn nejčastěji. To ovšem nemění nic na tom, že má Lucid v plánu přinést na trh vůz, se kterým půjde jet skutečně dlouho.

Navíc to platí pro všechny verze, které míří na trh. Například verze Grand Touring nabídne v závislosti na rozměru kol dojezd 726 či 755 kilometrů. A pozadu nezůstává ani vrcholná verze Dream Edition Performance, která nabízí výkon 1 111 koní. Tak velké stádo má logicky vysoké energetické požadavky, a přesto by dle měření měl vůz (v závislosti na rozměru kol) nabídnout dojezd 758, respektive 726 kilometrů.

lucid-air

Foto: Lucid Motors

Lucid Air bude dostupný hned v několika verzích

Čemu ale elektromobil Lucid Air vděčí za tak atraktivní čísla týkající se dojezdu? Podle šéfa skupiny Lucid Group Petera Rawlinsona překvapivě není na vině baterie s vysokou kapacitou, nýbrž architektura vozu pracující s napětím 900 V spolu s vybroušeným systémem správy energie. Tu navíc odebírá systém malých elektromotorů, čímž se efektivita celého systému ještě navyšuje.

Baterii vozu o kapacitě 113 kWh je navíc možné nabít na 483 kilometrů za dvacet minut. Postupně se tak blížíme do bodu, kdy odpůrci elektromobilů přijdou o jeden ze svých největších argumentů, proč v současné době nákup vozu na elektřinu nedává smysl. Stále jsou tu však další minusy, které elektromobilům na atraktivitě trochu ubírají.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V případě modelu Air to bude jeho cena. Automobil, který by se měl na trh dostat ještě v tomto roce, bude totiž ve verzi Touring nabízen za 139 tisíc dolarů, tedy bezmála tři miliony korun. A cena vrcholné verze Dream Edition bude startovat na částce 169 tisíc dolarů, tedy více než 3,6 milionu korun.

Přesto by se Air mohl časem zařadit i mezi ty elektromobily, jejichž pořízení nevydrancuje peněženku v tak velké míře. Americká automobilka totiž počítá i s variantami Air Touring a Air Pure, které se v hierarchii zařadí pod verzi Grand Touring. Budou tak nabízeny za částky 95 tisíc dolarů (dva miliony korun) v případě první jmenované verze a 77 400 dolarů (1,6 milionu korun) za verzi Pure, která by měla nabídnout dojezd 653 kilometrů.

Ať už metodika měření dojezdu dle WLTP přinese u novinky Lucidu jakákoliv čísla, je jasné, že se bude jednat o velice slušné parametry. Lucid tím jasně demonstruje, že vývoj na poli pohonů elektromobilů letí střemhlav kupředu. Zatímco před deseti lety se elektromobilu s dojezdem 200 kilometrů tleskalo ve stoje, dnes tleskáme vozům atakujícím hranici jednoho tisíce kilometrů. A za dalších deset let se možná dočkáme prvních elektrických vlaštovek, které se v otázce dojezdu budou konvenčním vozům rovnat, případně je i předčí.

lucid2

Foto: Lucid Motors

Lucid Air se stane prvním modelem značky Lucid Motors uvedeným na trh

Na burze přistálo další letadlo budoucnosti. Německé Lilium láká na designový, ale trochu hlučný letoun

lilium2

Foto: Lilium

Lilium je nejen samotný letoun, ale celá koncepce moderní přepravy nad městy

0Zobrazit komentáře

Po startupech Archer Aviation a Joby Aviation, které v uplynulých měsících přistály na burze, se stává novým členem klubu veřejně obchodovatelných leteckých firem budoucnosti i německé Lilium. Po fúzi se společností Qell Acquisition jsou jeho akcie dostupné na americké burze Nasdaq.

Lilium patří mezi ony letecké společnosti, které vyvíjejí takzvaný vzdušný taxík, tedy kompaktní, elektřinou poháněný letoun schopný kolmého vzletu i přistání. Takové stroje jsou koncipovány především jako dopravní prostředky zajišťující rychlou přepravu nad městy a jejich blízkým okolím.

Mnozí vidí v tomto druhu dopravy velkou budoucnost, na kterou se firmy připravují nejen vývojem letounů, ale i vstupem na burzu. Lilium svůj záměr stát se veřejně obchodovatelnou společností oznámilo v březnu tohoto roku s tím, že se tak stane prostřednictvím SPAC akvizice, kdy se za tímto účelem spojí s Qell Acquisition.

Zda k této fúzi dojde, měli rozhodnout akcionáři, kteří téměř jednohlasně celou akci posvětili minulý pátek. K samotnému procesu spojení došlo včera, a tak již nic nebránilo tomu, aby se dnes mohlo začít s akciemi společnosti Lilium obchodovat na newyorské burze pod zkratkami LILM a LILMW. Tyto zkratky se však měly dle dřívějších odhadů objevit mezi obchodovatelnými společnostmi o něco dříve.

lilium-jet-7-mist

Foto: Lilium

Sedmimístný letoun startupu Lilium

Lilium během březnového oznamování totiž řeklo, že vstup na burzu proběhne již ve druhém čtvrtletí tohoto roku. Předchozí odhady navíc nebyly úplně přesné, ani co se očekávaných výnosů z celé transakce týče. Startup totiž původně hovořil o 830 milionech dolarů, tedy přibližně 17,8 miliardy korun. Ovšem reálné výnosy se nakonec vyšplhaly na částku nižší, konkrétně 584 milionů dolarů, tedy 12,5 miliardy korun.

Lilium s březnovým oznámením vstupu na burzu představilo také větší verzi svého letounu, který je schopen pojmout sedm pasažérů oproti předchozím pěti. Dle slov společnosti by jednou mohlo být možné ve vzduchu přepravovat až patnáct osob, a přitom stále využívat klasických heliportů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Je ovšem otázkou, jak takový stroj přijmou obyvatelé měst, nad jejichž hlavami se bude prohánět. Lilium totiž ve své koncepci sází na větší počet menších rotorů, které vzdušný taxík ženou kupředu nebo mu pomáhají při vzletu a přistání. Jenže menší rotory znamenají ostřejší zvukový projev.

red-bull-kolo-molo-3

Přečtěte si takéVyrazili jsme na Red Bull Kolo Molo a natočili kuriózní záběryJak jezdit na cyklokáře nad Vltavou? Vyjeli jsme na bláznivý závod, který tady ještě nebyl

Hluk rotorů si ostatně lze poslechnout na nedávno zveřejněném videu, v němž se představil pětimístný stroj, ve kterém navíc sedí pouze pilot. V případě modelu pro patnáct osob bude nutné daleko většího výkonu a je tedy otázkou, zda nebude jeho zvuková stopa už příliš rušivá.

Právě hlučnost létajících taxíků bude jedním z faktorů ovlivňujících jejich přijetí. Byť je dnes akustický smog běžnou součástí velkých měst, letouny by mohly situaci ještě zhoršit. A za to by příliš plusových bodů od veřejnosti získat nemusely. Nicméně neházejme všechny do jednoho pytle, většina totiž využívá velké rotory, jejichž chod může být relativně tichý.