Automobilka Lucid má nový rekord. Její elektromobil na jedno nabití dojede o poznání dál než nejlepší Tesla
V červenci automobilka Lucid vstoupila na burzu a oznámila, že chce svůj první elektromobil nabídnout zákazníkům ještě letos. Luxusní sedan Air má oslnit nejen vzhledem, ale i technickými parametry, které jsou dokonce tak dobré, že vůz v jedné ze svých verzí nabídne vůbec nejdelší dojezd mezi sériově vyráběnými elektroauty. Výrazně navíc převyšuje i dosud nejlepší Teslu.
Maximální dojezd je ostře sledovaným parametrem u každého nového elektromobilu. Standard se dnes pohybuje okolo 400 kilometrů, ovšem Lucid Air ve verzi Dream Edition Range tento průměr výrazně vylepšuje. Na základě měření prováděného agenturou Environmental Protection Agency (EPA) bylo zjištěno, že elektrický sedan je schopen na jedno nabití překonat vzdálenost 520 mil, tedy 837 kilometrů.
Tím Lucid Air strká do kapsy i Teslu a její Model S ve verzi Long Range, která má papírový dojezd o 185 kilometrů kratší. Lucidu se navíc jako prvnímu elektromobilu podařilo během měření překonat hranici 500 mil. Zde je ovšem nutné připomenout, že měření EPA se liší od metodik měření WLTP, ve které je dojezd vozů uváděn nejčastěji. To ovšem nemění nic na tom, že má Lucid v plánu přinést na trh vůz, se kterým půjde jet skutečně dlouho.
Navíc to platí pro všechny verze, které míří na trh. Například verze Grand Touring nabídne v závislosti na rozměru kol dojezd 726 či 755 kilometrů. A pozadu nezůstává ani vrcholná verze Dream Edition Performance, která nabízí výkon 1 111 koní. Tak velké stádo má logicky vysoké energetické požadavky, a přesto by dle měření měl vůz (v závislosti na rozměru kol) nabídnout dojezd 758, respektive 726 kilometrů.
Čemu ale elektromobil Lucid Air vděčí za tak atraktivní čísla týkající se dojezdu? Podle šéfa skupiny Lucid Group Petera Rawlinsona překvapivě není na vině baterie s vysokou kapacitou, nýbrž architektura vozu pracující s napětím 900 V spolu s vybroušeným systémem správy energie. Tu navíc odebírá systém malých elektromotorů, čímž se efektivita celého systému ještě navyšuje.
Baterii vozu o kapacitě 113 kWh je navíc možné nabít na 483 kilometrů za dvacet minut. Postupně se tak blížíme do bodu, kdy odpůrci elektromobilů přijdou o jeden ze svých největších argumentů, proč v současné době nákup vozu na elektřinu nedává smysl. Stále jsou tu však další minusy, které elektromobilům na atraktivitě trochu ubírají.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsV případě modelu Air to bude jeho cena. Automobil, který by se měl na trh dostat ještě v tomto roce, bude totiž ve verzi Touring nabízen za 139 tisíc dolarů, tedy bezmála tři miliony korun. A cena vrcholné verze Dream Edition bude startovat na částce 169 tisíc dolarů, tedy více než 3,6 milionu korun.
Přesto by se Air mohl časem zařadit i mezi ty elektromobily, jejichž pořízení nevydrancuje peněženku v tak velké míře. Americká automobilka totiž počítá i s variantami Air Touring a Air Pure, které se v hierarchii zařadí pod verzi Grand Touring. Budou tak nabízeny za částky 95 tisíc dolarů (dva miliony korun) v případě první jmenované verze a 77 400 dolarů (1,6 milionu korun) za verzi Pure, která by měla nabídnout dojezd 653 kilometrů.
Ať už metodika měření dojezdu dle WLTP přinese u novinky Lucidu jakákoliv čísla, je jasné, že se bude jednat o velice slušné parametry. Lucid tím jasně demonstruje, že vývoj na poli pohonů elektromobilů letí střemhlav kupředu. Zatímco před deseti lety se elektromobilu s dojezdem 200 kilometrů tleskalo ve stoje, dnes tleskáme vozům atakujícím hranici jednoho tisíce kilometrů. A za dalších deset let se možná dočkáme prvních elektrických vlaštovek, které se v otázce dojezdu budou konvenčním vozům rovnat, případně je i předčí.