Automobilka Lucid Motors vstoupila na burzu. Nabrané miliardy pomohou dostat elektromobil Air k zákazníkům ještě letos
Světu automobilů doposud vládli etablovaní výrobci s dekádami zkušeností v oboru. S nově přicházející érou elektromobility se však vyrojila celá řada mladých automobilek, které si také chtějí ukrojit kus z čerstvě upečeného koláče. Tesla, Rimac, Rivian, Faraday Future či Lucid Motors tvoří jen krátký výčet mladistvých, kteří šlapou starým pardálům na paty. A právě poslední jmenovaný si připsal významný úspěch, jenž mu otevírá dveře velké budoucnosti.
Automobilka Lucid Motors se během včerejšího dne stala veřejně obchodovatelnou společností na burze Nasdaq. Tento krok pro kalifornský startup, ve kterém má více než poloviční podíl Saúdská Arábie, znamenal příliv nového kapitálu ve výši 4,5 miliardy dolarů, tedy bezmála 100 miliard korun.
Pro svůj vstup na burzu Lucid nevyužil klasickou cestu primárního úpisu akcií IPO, ale zkratku LCID dostal na burzu prostřednictvím tzv. special-purpose acquisition company (SPAC). Za tímto účelem došlo k fúzi se společností Churchill Capital Corp IV, která byla oznámena v únoru tohoto roku a dokončena 23. července.
Podobný postup je u technologických firem čím dál tím populárnější. Pro svůj vstup na burzu si jej v nedávné době vybral i zmíněný Faraday Future. Tedy jeden z dalších startupů pracujících na elektromobilu budoucnosti, ve kterém působí i český designér Otto Fabri. Ten nedávno hovořil o budoucnosti dopravy na konferenci CzechCrunch Onlajn.
Air již letos
Dle analytiků se vstupem na burzu navýšila hodnota automobilky Lucid Motors, jež nyní vystupuje pod jménem Lucid Group, na 24 miliard dolarů (přibližně 532 miliard korun). Okamžitě zareagovala i cena akcií, která poskočila přibližně o 10 procent na hodnotu 26,5 dolaru za kus.
Získané finance chce Lucid, založený v roce 2007 jako výrobce baterií, využít k uvedení svého prvního elektromobilu na trh. Air, jak se futuristicky vyhlížející sedan jmenuje, měl vstoupit do výroby už v roce 2018. Tehdejší plány ovšem zhatil nedostatek financí.
Následné problémy se podařilo zažehnat až díky saúdskoarabskému investičnímu fondu, který vstoupil do společnosti v září roku 2018 spolu s jednou miliardou dolarů. Tato částka přinesla Saúdům většinové vlastnictví automobilky, které si během fúze potvrdili další investicí, díky níž nyní v automobilce drží přibližně 60procentní podíl, jak informoval web TheStreet.
Automobilka by tak měla mít v ruce karty, které jí umožní dovést partii Airu k vítěznému konci. První dodávky vozu, na nějž automobilka drží přibližně 11 tisíc rezervací, by měly být zahájeny ještě letos. V Arizoně aktuálně probíhají poslední kontroly kvality produkční verze, a tak je zahájení produkce na spadnutí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsAir, jehož cenovka začíná na částce 70 tisíc dolarů, tedy přibližně 1,5 milionu korun, chce zákazníkům nabídnout nejen atraktivní vzhled a vysoký luxus, ale také pokročilé technologické funkce. Mimo dojezdu přesahujícího 800 kilometrů se jedná například o systém autonomního řízení, jenž stojí na 32 senzorech a lidaru, tedy technologii, která prozatím chybí i Tesle. Právě z Tesly mimochodem přišel Peter Rawlinson, současný šéf Lucidu, který v roce 2016 udal podniku kurz vstříc produkci elektromobilů.
Mimo model Air chce Lucid v budoucnu zaměstnat své výrobní linky také produkcí modelu Gravity. Mělo by se jednat o elektrické SUV, na které však ještě nebyly otevřeny rezervace. Vše se tedy bude prozatím soustředit na produkci Airu a snahu ohrozit největší konkurenty v oboru. Tedy i Teslu pod vedením Elona Muska, která však právě ohlásila nejziskovější kvartál ve své historii.