Automobilka Nikola dodala první elektrické tahače a zaplatí miliardové pokuty oklamaným investorům

nikola-tre

Foto: Nikola

Tahač Nikola Tre v přístavu

Psal se prosinec 2020, když automobilka Nikola tvrdě narazila na dno. Stalo se tak poté, co se provalila řada klamavých praktik, s nimiž její zakladatel Trevor Milton budoval vodíkovou image značky. Aniž by ovšem stejně intenzivně pracoval na skutečném vývoji tohoto pohonu budoucnosti. V podvádění byl natolik úspěšný, že se Nikole postupně podařilo svou valuací překonat i takové giganty, jako je Ford.

A byť situace poté, co se všechno provalilo, vypadala velmi špatně, firmě se nakonec povedlo najít pevnou půdu pod nohama, problematického šéfa se zbavila, a je připravená platit své dluhy. Nyní navíc zahájila dodávky elektrických tahačů prvním zákazníkům. Což zvládlo současně i General Motors s elektrickým Hummerem.

V případě Nikoly se jedná o dodávku dvou testovacích verzí tahače Tre, které budou jezdit v barvách společnosti Total Transportation Services operující v losangeleském přístavu a na Long Beach. Ta aktuálně drží u Nikoly objednávku na stovku tahačů, přičemž třicet z nich by mělo být elektrických a zbytek poháněný vodíkem.

Na vodíkové speciality si ale musí ještě chvilku počkat. Zatímco dodávky elektrických verzí by se měly naplno rozběhnout v průběhu příštího roku, vodíkem poháněné stroje bude mít Nikola připravené nejdříve v roce 2023. Realizace tohoto plánu navíc velmi záleží na výsledcích pilotního projektu a grantech, které automobilka získá.

nikola-tre-elektricka1

Foto: Nikola

Model tahače Tre od automobilky Nikola

Nikola totiž nemá peněz nazbyt. Po eskapádách z minulého roku jí sice na účtu zbylo několik set milionů dolarů, ty ale rychle mizí. Je totiž potřeba splatit dluhy vůči těm, kteří do Nikoly vložili důvěru. A zatímco souzený Milton za své lži nejspíše zaplatí svobodou, Nikola musí sáhnout hluboko do kapes.

Podle nejnovějších informací nyní zaplatí 125 milionů dolarů (zhruba 2,8 miliardy korun), aby se vyrovnala s rozzlobenými investory. Těm se samozřejmě nelíbí fakt, že byli klamáni a požadují náležitou kompenzaci. Podle dohody s americkou Komisí pro cenné papíry a burzy (SEC) se bude tato částka vyplácet prostřednictvím pěti splátek v následujících dvou letech.

Ještě větší náklady však pro Nikolu představuje vývoj nových pohonů. Naštěstí pro automobilku na tento úkol není zcela sama, protože si byla schopná udržet několik strategických partnerství. Jedním z nich je spolupráce s automobilkou Iveco, která Nikole pomůže s expanzí do Evropy. Nejen že evropské modely Nikoly budou využívat platformu Italů, ale s Ivecem bude sdílet i jeho tovární závod v německém Ulmu.

V něm měly podle původních plánů vznikat pouze evropské verze tahačů Nikoly. Podle posledních prohlášení by se zde však od příštího roku měla rozběhnout i výroba verzí určených i pro americký trh. Evropský závod tak podpoří výrobu probíhající ve stále nedokončeném závodě v Arizoně, kde by již měla běžet předsériová výroba. Nikola zde chce v příštím roce sestavit 2,4 tisíce kusů tahačů a o rok později toto číslo navýšit na dvacet tisíc kusů ročně.

Tahač Tre by měl nabídnout výkon 645 kW spolu s dojezdem 563 kilometrů na jedno nabití. Z deseti na osmdesát procent kapacity baterie by jej mělo být možné nabít za dvě hodiny, přičemž maximální rychlost, kterou je schopen vyvinout, činí 120 kilometrů za hodinu.

První dodávky odšpuntovalo i GM

Nikola ovšem není jedinou automobilkou, která začala s dodávkami dlouho vyhlíženého modelu. Svého gladiátora v podobě elektrického Hummeru vypustilo do hry také General Motors (GM).

Podobně jako Nikola, i GM prozatím vyrobilo jen několik málo kusů. Konkrétně se jedná o zástupce verze Edition 1 s cenovkou 110 tisíc dolarů, tedy přibližně 2,5 milionu korun.

hummer-ev

Foto: GM

První dodávky elektrického Hummeru odstartovaly

Vůbec první vyrobený exemplář má však podstatně vyšší cenovku. GM jej na začátku tohoto roku vydražilo za 2,5 milionu dolarů, tedy bezmála 56 milionů korun. Výtěžek z dražby věnovalo nadaci Towers Foundation, která odporuje přeživší a rodiny obětí událostí z 11. září.

Na Edition 1, která je schopna dojet na jedno nabití 529 kilometrů, GM postupně naváže výrobou levnějších verzí elektrického Hummeru, přičemž té nejlevnější, s cenovkou 1,78 milionu korun, se první zájemci dočkají až na jaře 2024.

Vojtěch Sedláček

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

Fanoušek všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.