Autonomní auta jsou daleko. Naše životy právě teď mění online nákup potravin, říká Dušan Zábrodský z Rockaway
Dušan Zábrodský, investiční partner v Rockaway Capital
Místo zdlouhavé návštěvy klasického supermarketu si otevřít aplikaci v telefonu a za pár hodin mít nákup před dveřmi. Nakupování potravin online tu bylo už před pandemií, ale během ní ho začal využívat ještě větší počet uživatelů a investoři teď do celého segmentu pumpují miliardy eur.
Podle Dušana Zábrodského, investičního partnera v Rockaway Capital, je tak právě online doručování potravin pomyslnou „příští velkou věcí“, tzv. next big thing. Ve skupině Jakuba Havrlanta ostatně mají v portfoliu tuzemský Košík.cz i německý online supermarket Bringmeister a Zábrodský v komentáři pro CzechCrunch vysvětluje, proč je to tak velké.
***
Když se řekne next big thing, nejspíš se vám vybaví autonomní auta, rakety SpaceX, které vás odvezou na Mars, možná umělá inteligence. „Příští velká věc“ je zkrátka pro většinu lidí obvykle nějaká futuristická technologie, která jednou v budoucnu kompletně změní náš život.
Pro mě ne. Next big thing je pro mě něco na první pohled mnohem banálnějšího. E-grocery, tedy online prodej potravin. Naklikat si nákup z pohodlí domova a nechat si ho rychle dovézt je trend, který vám život v nejbližší době ovlivní reálně výrazně víc než cokoliv jiného. A hned vám povím proč.
Zatímco na chvíli, než si sedneme do auta bez volantu nebo poletíme na Mars, si nejspíš ještě nějakou dobu počkáme, e-grocery je tady už teď, jen má teprve před sebou masovou adopci. Online nakupování potravin tak už teď ovlivňuje naše životy víc, než si možná uvědomujete.
Šetří vám čas – v průměru víc než hodinu na jeden nákup, kterou můžete strávit lépe než blouděním mezi regály v supermarketu. Tahle výhoda se navíc násobí, protože na rozdíl od nové televize, kterou nakupujete jednou za čas, potraviny potřebujete několikrát do měsíce.
Rychleji i zdravěji
V online supermarketech si také vybíráte z většího množství produktů, než je v běžném kamenném retailu obvyklé. Hledáte lokální zboží od českých farmářů, maso z českých chovů, čistě organické produkty, bezlepkové, bezlaktózové či jiné potraviny, které jsou obvykle ve vašem místním diskontu složitě dostupné? Zkuste online supermarket.
Pro online prodejce, kteří mají několik málo centrálních skladů, je totiž hračka držet co nejširší sortiment skladem a vše maximálně čerstvé. Zavážet stovky poboček produkty od desítek malých farmářů, výrobců moderních potravin a třeba i potravinářských startupů je pro velké kamenné řetězce naopak nereálné.
A co já osobně vidím jako klíčovou výhodu pro zákazníky e-grocery firem – díky dostupnosti těch správných surovin mají možnost jíst výrazně zdravěji. A když už jsme u vašeho zdraví, online nakupování vás také chrání před stresem. Zapomněli jste odpoledne cestou z práce nakoupit? Nevadí, snadno to napravíte rovnou z gauče ve vašem obýváku, takže můžete zůstat v klidu.
Ano, samořiditelná auta jsou cool, ale v následujícím roce vám život víc usnadní spíš kurýr, který vám do pátého patra přinese váš týdenní nákup. A věří tomu nakonec i investoři, pro které je e-grocery jedním z nejžhavějších oborů, do kterých poslední měsíce pumpují miliardy eur.