Autonomní auta jsou daleko. Naše životy právě teď mění online nákup potravin, říká Dušan Zábrodský z Rockaway

dusan-zabrodsky4Komentář

Foto: Rockaway

Dušan Zábrodský, investiční partner v Rockaway Capital

0Zobrazit komentáře

Místo zdlouhavé návštěvy klasického supermarketu si otevřít aplikaci v telefonu a za pár hodin mít nákup před dveřmi. Nakupování potravin online tu bylo už před pandemií, ale během ní ho začal využívat ještě větší počet uživatelů a investoři teď do celého segmentu pumpují miliardy eur.

Podle Dušana Zábrodského, investičního partnera v Rockaway Capital, je tak právě online doručování potravin pomyslnou „příští velkou věcí“, tzv. next big thing. Ve skupině Jakuba Havrlanta ostatně mají v portfoliu tuzemský Košík.cz i německý online supermarket Bringmeister a Zábrodský v komentáři pro CzechCrunch vysvětluje, proč je to tak velké.

***

Když se řekne next big thing, nejspíš se vám vybaví autonomní auta, rakety SpaceX, které vás odvezou na Mars, možná umělá inteligence. „Příští velká věc“ je zkrátka pro většinu lidí obvykle nějaká futuristická technologie, která jednou v budoucnu kompletně změní náš život.

Pro mě ne. Next big thing je pro mě něco na první pohled mnohem banálnějšího. E-grocery, tedy online prodej potravin. Naklikat si nákup z pohodlí domova a nechat si ho rychle dovézt je trend, který vám život v nejbližší době ovlivní reálně výrazně víc než cokoliv jiného. A hned vám povím proč.

Zatímco na chvíli, než si sedneme do auta bez volantu nebo poletíme na Mars, si nejspíš ještě nějakou dobu počkáme, e-grocery je tady už teď, jen má teprve před sebou masovou adopci. Online nakupování potravin tak už teď ovlivňuje naše životy víc, než si možná uvědomujete.

Šetří vám čas – v průměru víc než hodinu na jeden nákup, kterou můžete strávit lépe než blouděním mezi regály v supermarketu. Tahle výhoda se navíc násobí, protože na rozdíl od nové televize, kterou nakupujete jednou za čas, potraviny potřebujete několikrát do měsíce.

Rychleji i zdravěji

V online supermarketech si také vybíráte z většího množství produktů, než je v běžném kamenném retailu obvyklé. Hledáte lokální zboží od českých farmářů, maso z českých chovů, čistě organické produkty, bezlepkové, bezlaktózové či jiné potraviny, které jsou obvykle ve vašem místním diskontu složitě dostupné? Zkuste online supermarket.

Pro online prodejce, kteří mají několik málo centrálních skladů, je totiž hračka držet co nejširší sortiment skladem a vše maximálně čerstvé. Zavážet stovky poboček produkty od desítek malých farmářů, výrobců moderních potravin a třeba i potravinářských startupů je pro velké kamenné řetězce naopak nereálné.

kuryr-kosik-cz

Foto: Košík.cz

Kurýr online supermarketu Košík.cz

A co já osobně vidím jako klíčovou výhodu pro zákazníky e-grocery firem – díky dostupnosti těch správných surovin mají možnost jíst výrazně zdravěji. A když už jsme u vašeho zdraví, online nakupování vás také chrání před stresem. Zapomněli jste odpoledne cestou z práce nakoupit? Nevadí, snadno to napravíte rovnou z gauče ve vašem obýváku, takže můžete zůstat v klidu.

Ano, samořiditelná auta jsou cool, ale v následujícím roce vám život víc usnadní spíš kurýr, který vám do pátého patra přinese váš týdenní nákup. A věří tomu nakonec i investoři, pro které je e-grocery jedním z nejžhavějších oborů, do kterých poslední měsíce pumpují miliardy eur.

Dobrý příklad je německý startup Gorillas, který sází na takzvané instantní doručení, což znamená, že vám nákup doveze do 10 minut. Tahle firma vznikla teprve na začátku minulého roku, přitom letos v březnu si připsala investici 290 milionů dolarů, která z ní na evropské poměry v rekordním čase (devět měsíců od založení) udělala jednorožce, tedy firmu s valuací nad jednu miliardu dolarů.

V dalším investičním kole chce navíc miliardu dolarů přímo nabrat, což by její valuaci navýšilo na šest miliard dolarů. V segmentu instantního doručování se pohybuje i několik dalších výrazných hráčů – turecký Getir, který dosud od investorů nabral téměř 900 milionů dolarů s valuací kolem 7,5 miliardy dolarů, nebo německý Flink, jenž vznikl teprve začátkem letošního roku a už získal 240 milionů dolarů.

Velmi živo je i v segmentu zásobovacích nákupů: norská Oda (dříve Kolonial.no) na expanzi ve Finsku a Německu v dubnu nabrala 265 milionů dolarů. A samozřejmě musíme zmínit také český Rohlik.cz, který od investorů letos získal přes 340 milionů dolarů, což z něj udělalo prvního českého jednorožce.

Česká ofenzíva na německém trhu

Potenciál v online doručování potravin vidíme i my v Rockaway Capital, a proto jsme letos zkraje roku rozšířili naše portfolio o německý online supermarket Bringmester, se kterým chceme v příštích letech expandovat po celém Německu, protože právě na německém trhu vidíme ohromnou příležitost a Bringmeister má ten nejlepší předpoklad z potenciálu tohoto trhu těžit.

Letos s ním máme nakročeno k obratu přes 100 milionů eur (2,5 miliardy korun), ale do tří až pěti let se chceme dostat přes jednu miliardu eur (přes 25 miliard korun) tržeb. E-grocery má totiž z byznysového pohledu jednu výhodu – nízkou penetraci trhu. V Česku se po rekordním minulém roce podíl online obchodů na celkovém prodeji potravin zvýšil, ale stále tvoří jen zhruba dvě až tři procenta. A v Německu ještě mnohem méně.

Německý trh je přitom největší v Evropě a v prodeji potravin má velikost 200 miliard eur (pro srovnání – český trh je na úrovni přibližně 12 miliard eur), takže pokud by se penetrace online nakupování potravin zvýšila jen na úroveň Velké Británie, která s více jak 10 procenty patří v Evropě k lídrům v online nakupování, hrálo by se v Německu v příštích letech o 20 miliard eur, tedy přes 500 miliard korun.

Osobně si navíc myslím, že e-grocery má z hlediska penetrace trhu ještě větší potenciál, byť si netroufám odhadovat konkrétní číslo. V Česku se online nakupuje nejvíc elektronika (více než 50 procent), které se potraviny nejspíš nevyrovnají, ale na dvouciferný podíl dosáhnou s jistotou. Covid přesvědčil spoustu nerozhodných zákazníků, kteří se už o pohodlí online nakupování nepřipraví.

bringmeister2

Foto: Bringmeister

Sklad německého online supermarketu Bringmeister

Zavřený retail v době lockdownu ale není jediný důvod, proč se zrovna teď z online nákupu potravin stal megatrend. Kdyby tam chyběly fundamenty, těžko by z ní mohla být next big thing. Proč tedy právě teď? Do hry se totiž dostávají faktory, které byly ještě před deseti lety nereálné.

Na trhu už existují služby, jako je české DoDo, které mají do detailu vychytanou logistiku poslední míle v rámci stejného dne po objednání, takže se online supermarkety nemusí starat o rozvoz. Máme také k dispozici lepší technologie do skladů, které nám pomáhají zefektivňovat a zlevňovat náročný proces vychystávání nákupů pro naše zákazníky. Mění se i chování zákazníků.

Pozorujeme, že lidé začínají víc přemýšlet o tom, čím tráví svůj volný čas, co jedí, a víc se proto zajímají o kvalitní, lokální, farmářské a bio produkty, což nahrává právě online supermarketům. A také už překonávají psychologickou bariéru toho, že si sami fyzicky nevyberou konkrétní papriku nebo jablko a spolehnou se na profesionálního nákupčího, který to udělá za ně.

V online supermarketu Košík.cz, který rovněž patří do našeho portfolia, tvoří čerstvé potraviny, tedy třeba ovoce nebo pečivo a mléčné výrobky, více než polovinu. Což je jasný důkaz, že lidé naší službě plně důvěřují. Je to možná na první pohled drobná změna chování, ale ve skutečnosti je to důkaz, že „další velká věc“ je opravdu tady. A nezapomeňte – pořád jsme teprve na začátku.