Ještě před několika lety byly rozvážky jídel až ke dveřím spíše výjimečností. Díky společnostem jako Wolt či Dáme jídlo se ale i u nás tento trend rozmohl ve velkém, čemuž výrazně přispěla i pandemická situace. Ve Spojených státech však posouvají rozvoz jídla na novou úroveň. Namísto poslíčků zde doručují třeba i autonomní vozítka, která si nyní dojela pro investici ve výši 600 milionů dolarů (přes 13 miliard korun).
Nuro v již čtvrtém kole financování podpořila taková jména jako investiční společnost Tiger Global Management, nechybí ani dřívější zaměstnavatel zakladatelů firmy, technologický gigant Google. Díky této investici je celková hodnota Nura aktuálně odhadovaná na 8,6 miliardy dolarů, tedy bezmála 190 miliard korun.
Cílem bývalých inženýrů Googlu Davea Fergusona a Jiajuna Zhu je postupně rozšířit sortiment přepravovaného zboží od pizzy až po léky. A jak se zdá, naplnit tuto vizi je extrémně finančně náročné. Ferguson a Zhu firmu vedou od roku 2016 a výrazně o sobě dali vědět o rok později, kdy v prvním kole financování získali 92 milionů dolarů.
Foto: Nuro
Vozítko je vybaveno systémem regulace teploty pro uchovávání čerstvosti potravin
V roce 2019 do projektu zainvestoval také gigant SoftBank, kterého celá myšlenka samořídících vozidel se dvěma otevíratelnými přihrádkami zaujala natolik, že jejím autorům ze sanfranciského startupu neváhal poskytnout dokonce 940 milionů dolarů, tedy přes 20 miliard korun.
Díky této investici se podařilo vývoj inovativního food delivery řešení posunout kupředu a Nuro začátkem roku 2020 vyslalo prvních pět tisíc vozítek do ulic města Houston. Jejich úkolem bylo v texaské metropoli rozvážet pizzu z podniků jako Domino’s Pizza a také zboží z řetězce supermarketů Walmart.
Další investice do rozvážkových vozidel pak přišla na podzim minulého roku, kdy si vůz startupu nazvaný R2 dojel pro dalších 500 milionů dolarů (11 miliard korun). Nuro své služby postupně rozšířilo i do ulic dalších měst v Arizoně, Texasu a Kalifornii, kde získalo jako vůbec první povolení k fungování v ostrém provozu. Prozatím je ale všude provoz vozítka v testovacím režimu.
Mimo nejnovější investice Nuro s Googlem pojí i nově uzavřené partnerství, které by mělo trvat pět let. Spolupráce se týká se služby Google Cloud, jež by měla nejen podporovat autonomní funkce vozidel, ale zároveň jim umožní přístup k řešení strojového učení navrženého Googlem a k úložištím pro ukládání dat. Společnosti se také nechaly slyšet, že nyní zkoumají další možnosti partnerství, konkrétní detaily však zatím nezveřejnily.
Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.
Dnes se podíváme na velký krok pro Toyotu a malý krůček pro lidstvo, a to v podobě jejího vůbec prvního globálního elektromobilu. Na první pohled to může vypadat, že v Japonsku zaspali, ve skutečnosti ale mají vše dobře spočítané. Pokud dobře počítalo i Lamborghini, jeho Urus se proháněl ve výšce přesahující polohu základního táboru Mount Everestu. A tečkou na závěr bude Rolls-Royce Ghost ponořený do plechovky s černou barvou.
Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.
Připoutat a jedeme!
***
Toyota bZ4X, opomenutý běžec se zkušenostmi
Nervozita stoupá, běžci přešlapují na místě a čekají na startovní výstřel. Ten přichází a celé pole se dává do pohybu. Jeden běžec však zůstává stát. Je to reprezentant Japonska, který se ještě naposledy vyčůrá do lahve, protáhne lýtka a vybere optimální trasu, po které se vydá. Nakonec se rozběhne a zamíří úplně jiným směrem než ostatní.
Přesně tak by se dala vyjádřit strategie Toyoty, kterou předvádí v posledních letech. Druhá nejhodnotnější automobilka světa byla totiž až dosud imunní vůči vábení záře elektromobility, na kterou se ostatní nalepili jak mouchy na žárovku. Místo toho volila zcela jiný přístup, ve kterém se mísí opatrnost s nemalou mírou odvahy.
Uznejte, která automobilka si dovolí mít ve svém portfoliu již druhou generaci vodíkového vozu a žádný čistý elektromobil? Japonci jdou na své zákazníky s fištrónem a namísto elektromobilů, které sotva doskáčou do sámošky ve vedlejším městě, se zaměřili na racionální hybridy. Ty dovedou být zelené, a přesto dostanou své majitele tam, kam potřebují.
Jenže s takovou by na Toyotu mohly ostatní automobilky ukazovat prstem a vysmívat se jí, že ani neumí vyvinout elektromobil. Aby Toyota předešla těmto šikanoidním móresům, sebrala veškeré know-how svých inženýrů a stvořila jedinečnost v podobě Toyoty Mirai, vozu poháněného vodíkem.
Jenže odolávat tlaku doby a žadonění zákazníků nejde do nekonečna. Proto se Toyota rozhodla spustit plán bZ4X. Pod tímto kódem se neukrývá žádná desetiprocentní sleva na nákup, ale vůbec první čistě elektrický SUV model značky s globálními ambicemi. Jeho koncept automobilka sice již představila na jaře tohoto roku, nyní však přišla s technickými detaily. A nebyla by to Toyota, kdyby se neobjevilo i několik zajímavostí.
Již při prvním pohledu je jasné, že se designéři nechali inspirovat stealth technologií vojenských letounů, které odmítají jakoukoliv rovnou plochu. Ostře prolamovaná karoserie ctí designový jazyk Toyoty, je líbivá, a přesto netrpí nutkáním strhávat na sebe veškerou pozornost.
Co se výkonu týče, bZ4X může nabídnout 201 či 215 koní v závislosti na verzi, po které zákazník sáhne. Výběr ovlivní také dojezd vozu, který by se měl na jedno nabití pohybovat okolo 450 kilometrů. Nejsou to kdovíjak oslnivá čísla, k běžnému životu ovšem postačí. Navíc je součástí automobilu i solární střecha, která dokáže ročně nabídnout až 1 600 kilometrů gratis, a jak by řekl Horst Fuchs, to se vyplatí!
Zájemci o novinku totiž nejspíše nebudou patřit mezi ty, kteří mohou vyhazovat jeny, juany, dolary či eura jen tak z okna. Bude se jednat o racionálně uvažujícího milovníka technologie, který si dobře rozmyslí, zda se mu nákup automobilu, jehož cenovka bude pravděpodobně začínat kdesi mezi 35 až 40 tisíci dolarů (770 až 880 tisíc korun), skutečně vyplatí.
Nikdo, dokonce ani Toyota neříká, že je bZ4X revolučním elektromobilem, kterým by na tajňáka jezdil i sám Musk. Dá se však říci, že se japonský běžec i přes své otálení na startu v příštím roce připojí ke zbytku startovního pole s úspěchem. Na rozdíl od soupeřů však bude posilněn vodíkovou zkušeností, která by mu mohla přinést určitou výhodu v pokročilejších fázích zběsilého závodu automobilek. Toyota totiž věří, že budoucnost mobility spočívá právě v něm. A není jediná.
Co dalšího hýbe asfaltem?
? Lamborghini na vrcholu
Zatímco některé automobilky ukazují své vozy po pás v bahně a jiné do nich strkají tisíce lodních kufrů, Lamborghini se rozhodlo dokázat užitkové schopnosti svého Urusu velmi netradiční cestou. Vyslalo jej totiž do Umling La, horského průsmyku v Indii, který leží ve výšce 5 883 metrů. To je tak vysoko, že se luxusní SUV pohybovalo výše, než leží základní tábor na Mount Everestu. Pokud budeme Italům s nedostatkem kyslíku věřit, Urus prý celou trať zvládl bez jediného zaváhání.
? Anglický lord do zásuvky
Novinky hlásí i další luxusní SUV. Range Rover, kočár všech anglických lordů a úspěšných fotbalistů, hlásí svou elektrickou evoluci. Land Rover sice nezveřejnil příliš mnoho informací, jisté je ovšem to, že by se novinka měla dostat na trh v roce 2024. Pro koho je toto čekání až nesnesitelně dlouhé, může zakoupit přepracovanou pátou generaci, která přináší lehkou dávku elektrifikace díky své hybridní verzi.
45 kilogramů vážící lakovaný kabát přikryl 600 koní a z dílny Rolls-Roycu vyjel kočár samotného vládce podsvětí. Přesně taková je novinka v podobě Ghostu v řadě Black Badge, která přináší nejčernější lak ve světě automobilů. Podle Rolls-Roycu je prý určena pro individualisty a rebely, kteří platí kryptoměnami. Tak snad jste štosovali saty a hodlovali bitcoin dostatečně dlouho, abyste si mohli tuto specialitku pořídit.
Foto: Rolls-Royce
Rolls-Royce Ghost ve verzi Black Badge
? Bugatti a Rimac jedno jsou
Začátkem července oznámil Rimac převzetí moci nad ikonou světa motorsportu, automobilkou Bugatti. Jak bylo oznámeno, tak se nyní i stalo. Obě automobilky od pondělí vystupují pod jednotným jménem Bugatti Rimac, přičemž sídlo společnosti je oficiálně v Záhřebu, sídle Rimacu, který drží v Bugatti 55% podíl. Mate Rimac tak dokázal něco, co bylo ještě před pár lety zcela nemyslitelné. A to nejlepší na spojení obou automobilek nás teprve čeká.
? Nový přírůstek do elektrické rodinky
Rodinu ID od Volkswagenu tvoří pouze čistě elektrické vozy. Vůbec nejnovějším přírůstkem do této rodiny se stal model ID.5. Možná se při pohledu na novinku nemůžete zbavit pocitu, že jste tohle auto už někdy viděli, a máte pravdu. ID.5 je skutečně téměř totožná jako model ID.4. Rozdílná je jen záď ve stylu kupé. To znamená i totožnou technickou výbavu, se kterou vůz ujede na jedno nabití i přes 500 kilometrů. Volkswagen zkrátka vsadil na jistotu a nevymýšlel žádné věci navíc. ID.5 je o něco stylovější čtyřka, která si své zájemce rozhodně najde.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.