Avatar: The Way Without Water. Produkce díky ekologickým opatřením ušetřila 100 milionů litrů vody

Žena režiséra Avatara Jamese Camerona chtěla, aby film nebyl ekologický jen ve svém poselství. Přišla proto s řadou způsobů, jak ušetřit vodu i energii.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

AVATAR 2

Foto: Falcon

Film Avatar: The Way of Water

0Zobrazit komentáře

Ukázalo se, že Avatar: The Way of Water nebyl ekologický jen ve svém poselství, ale také v tom, jak vznikl. Poděkovat za to můžeme manželce režiséra Jamese Camerona. To a mnoho dalšího přináší nové vydání newsletteru Watch, kde shrnujeme nejzásadnější dění ve filmovém i televizním světě, upozorňujeme na zajímavé trailery a doporučujeme, co si pustit. Přihlásit se k jeho odběru můžete v boxu níže.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Druhý Avatar stejně jako jeho předchůdce – výrazné poselství vyzývající k ochraně životního prostředí. Řídili se ale tvůrci filmu v čele s režisérem Jamesem Cameronem vlastními apely při jeho natáčení? Ano.

Nejekologičtější by samozřejmě bylo obří blockbuster vůbec nenatočit, to by ovšem nemohl vyzývat miliony diváků po světě k udržitelnějšímu životu. Žena Jamese Camerona, bývalá herečka a environmentální aktivistka Suzy Amis Cameron, proto přišla s iniciativou, která měla zajistit, aby film vznikal v podmínkách s co nejmenším dopadem na životní prostředí. Na starost si to vzala její firma RCGD Global. Co to znamenalo v praxi, přiblížil článek na webu Oscarů.

AVATAR: THE WAY OF WATER

Foto: Falcon

Neytiri a Jake, hlavní hrdinové původního i nového Avataru

Základem byl kompletně veganský jídelníček pro celý štáb po celou dobu natáčení – to prý odpovídalo 55 tisícům jídel. Dalším krokem bylo po celém studiu, kde se natáčelo, rozmístit stanice pro doplňování vody, aby měl každý svoji vlastní lahev a eliminovala se balená voda, která je na hollywoodských setech jinak standardem. To ale byly ty relativně menší kroky.

Amis Cameron nechala předělat všechny toalety, kde se kohoutky a splachovadla nahradily úspornějšími verzemi s nízkou spotřebou vody. Tím se mělo ušetřit asi 111 milionů litrů vody, v důsledku toho se snížila i uhlíková stopa studia. A samozřejmě se nezapomnělo ani na energii jinde. Celá produkce se napájela ze sluneční energie.

Amis Cameron doufá, že v dalších Avatarech svoje ekologické zásahy rozšíří a inspiruje i jak jiné filmové produkce, tak lidi. „Můžete aplikovat i jednoduché změny jako vyřadit maso z jednoho jídla denně nebo kupovat oblečení z druhé ruky,“ říká.


Co ukazují trailery

Mrs. Davis

Damon Lindelof, tvůrce Ztracených či minisérie Watchmen, se rozhodl pustit do mnohem podivnější látky. Mrs. Davis představí jeptišku Simone, která bude bojovat proti nadvládě extrémně pokročilé umělé inteligence. Jestli od takové premisy očekávat jen šílenou komedii, nebo i serióznější zamyšlení nad vztahem náboženského a technologického boha, zatím netušíme.


Co hýbe světem filmu a televize

O čem bude poslední film Quentina Tarantina?

Oficiálně to zatím nevíme. Server The Hollywood Reporter nicméně s odkazem na nejmenované insidery přišel se zprávou, že desátý snímek slavného režiséra by mohl nést název The Movie Critic. Scénář, který už má prý Tarantino hotový, sleduje příběh filmové kritičky (možná skutečné Pauline Kael) v pozdních 70. letech. Nabízí se tak podobná nostalgie za starým Hollywoodem, jakou ukázalo Tenkrát v Hollywoodu. Tarantino v minulosti mnohokrát řekl, že desátý film bude jeho posledním.


Co si pustit

Ted Lasso

Apple TV+  | Komedie  |  2020–dnes  |  3 řady  |  ČSFD

ted_lasso_photo_030401

Foto: Apple TV+

Záběr z nové série seriálu Ted Lasso

V nové a poslední řadě Teda Lassa bude klub AFC Richmond znovu čelit statusu nekompetentního týmu. A navíc konfliktu ze strany kouče Natea, který přešel ke konkurenci. Dobrosrdečný Ted se ale nejspíš jen tak nevzdá, a to ani tváří v tvář přetrvávajícím osobním problémům. Ovládne Richmond Premiere League? Na tom možná nakonec ani tolik nezáleží, hit Apple TV+ by měl zvednout náladu každopádně.

Pro přehled dalších trailerů, novinek z filmového světa a tipů, co si o víkendu pustit, se podívejte na kompletní vydání newsletteru Watch a přihlaste se k jeho odběru zde či v boxu v úvodu článku.

Příběh, který změnil svět mobilních telefonů. Je tady první trailer na film o značce BlackBerry

Velká klávesnice, internetové připojení, vysoká bezpečnost. To všechno pomohlo BlackBerry stát se jedničkou. Nic ale netrvá věčně.

Filip HouskaFilip Houska

bb

Reprofoto: IFC Films/YouTube

Kanadský herec Jay Baruchel jako spoluzakladatel BlackBerry Mike Lazaridis

0Zobrazit komentáře

Dnešní generace dětí už patrně ani neví, že před nástupem iPhonu a zařízení s Androidem vládla trhu mobilních telefonů značka BlackBerry, která patří k průkopníkům segmentu smartphonů. Postupem let ale neustála nápor Applu a dalších výrobců chytrých telefonů, a ocitla se v propadlišti dějin. Její příběh, který se začal psát koncem devadesátých let, se nicméně brzy oživí, alespoň tedy na stříbrných plátnech, kam míří film o jejím vzestupu a pádu.

Dvojice kanadských inženýrů v rychlosti zaparkuje auto na parkovišti před budovou a letí na schůzku, kde mají na papíře představit myšlenku na revoluční mobilní telefon. Takový, který by nesloužil jen k telefonování, ale díky bezdrátovému internetovému připojení a velké klávesnici by se na něm dali psát i e-maily. Tímto stylem vyobrazuje první trailer na nový film BlackBerry okolnosti vzniku jedné z nejzásadnějších řad mobilních telefonů na světě.

BlackBerry je legendou svého oboru. Značku vytvořila kanadská kyberbezpečnostní společnost Research in Motion (RIM) v roce 1999 a představila pod ní první chytrý telefon, který měl na tehdejší poměry nevídanou klávesnici – obsahovala totiž všechna potřebná tlačítka pro rychlé psaní.

Součástí nových telefonů bylo i připojení k internetu, uživatelé tak mohli komunikovat s online světem prakticky odkudkoliv, což bylo další přidanou hodnotou značky. BlackBerry se stávalo čím dál oblíbenější hlavně mezi vysoce postavenými manažery a politiky, respektive lidmi, kteří měli přístup k citlivým soukromým informacím. BlackBerry jim dávalo pocit jistoty, že jsou jejich data v naprostém bezpečí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Popularita rostla i mezi běžnými uživateli. V časech největší slávy, tedy okolo roku 2012, se počet aktivních uživatelů zařízení BlackBerry pohyboval na úrovni sedmdesáti až osmdesáti milionů. A jen ve Spojených státech firma obsadila polovinu trhu smartphonů, v globálním měřítku šlo o dvacet procent. BlackBerry nicméně muselo řešit rostoucí vliv jiných firem, které na trh s chytrými telefony přišly.

Především šlo o Apple a jeho iPhone a asijské výrobce zařízení, která fungují na operačním systému Android. BlackBerry přestávalo držet prst na tepu doby, přičemž nesmírnou roli na postupném pádu značky měly i dotykové displeje – lidé už nechtěli kvalitní fyzickou klávesnici, ale spíše zařízení, kde hraje prim velká barevná plocha. To byl poslední hřebíček do rakve.

V roce 2013 se firma přejmenovala z Research in Motion na BlackBerry a spolu s tím představila nový operační systém, s nímž se chtěla vrátit zpět na výsluní. To se ale nepodařilo. Od roku 2014 začal počet aktivních zařízení definitivně klesat, z čehož se už značka nikdy nevzpamatovala. O šest let později pak výrobce elektroniky TCL, který měl na BlackBerry licenci, oznámil ukončení spolupráce.

Právě ty největší momenty v historii značky má ukázat snímek pod přímočarým názvem BlackBerry, ve kterém si zahrají Jay Baruchel, Matt Johnson (mimo jiné režisér filmu) i Glenn Howerton. První dva vdechnou život Miku Lazaridisovi a Douglasu Freginovi, zakladatelům BlackBerry, respektive Research in Motion, zatímco Howerton si zahraje roli Jima Balsillieho, někdejšího šéfa firmy a člověka, který u zrodu BlackBerry stál.

BlackBerry se má do amerických kin dostat 12. května, o dostupnosti v Česku se zatím neví.