Až příliš dobrý pilot F1. Kimi Räikkönen jezdil tak skvěle, že málem zdecimoval vlastní stáj
Tým by měl mít z každého dobrého výsledku svého jezdce radost. Ovšem Lotusu zasazoval jeho Räikkönen každým získaným bodem hluboké finanční rány.
S každým získaným bodem byl Räikkönen bohatší a Lotus ve větších problémech
Jméno někdejšího finského jezdce Kimiho Räikkönena si s formulí dovedou spojit i ti, kteří nepatří mezi zaryté fanoušky královny motorsportu. Znám je především pro svou schopnost zachovat klid i v těch nejvypjatějších situacích, což mu v roce 2007 vyneslo titul mistra světa získaný v barvách stáje Ferrari. O pár let později, když se do F1 vrátil po dvouleté pauze, dokázal na své špičkové výkony navázat i v barvách Lotusu, které v té době hájil. Jeho výsledky však byly natolik dobré, že jimi málem potopil celý britský tým ke dnu.
Mohlo by se zdát, že stáje formule 1 mají zájem na tom, aby jejich jezdci jezdily během velkých cen ty nejlepší časy a nad hlavu zdvihali co nejvíce pohárů. Když ale v sezóně 2012 v týmovém overalu se značkou Lotusu zajížděl své fenomenální výsledky Kimi Räikkönen, tehdejší šéf týmu Gérard Lopez měl spíše vrásky na čele. Důvodem byla smlouva, kterou stáj s jezdcem uzavřela a díky níž z ní Iceman, jak se Räikkönenovi přezdívalo, málem vysál duši, tedy tu finanční.
Cesta dnes 44letého rodáka z Finského Espoo vedla na traťové okruhy přes motokáry, na kterých jezdil od deseti let. V roce 1999 oslavil svůj první úspěch za volantem šampionátu Formule Super A, kdy skončil na druhém místě, a postupně se propracovával výš a výš. Příležitost testovat monoposty F1 přišla ze Sauberu v roce 2000. Na ni hned navázala nabídka profesionální smlouvy a Räikkönen se tím pádem poprvé ocitnul na startovacím roštu ostrého závodu F1.
Přestože byl v porovnání s jinými začínajícími jezdci v té době velmi nezkušený, svými výsledky dokázal velmi rychle umlčet všechny kritiky. Tehdy si také vysloužil svou přezdívku Iceman, pro schopnost chladnokrevné kalkulace a klidu i během těch nejvypjatějších momentů. Jeho výsledky byly navíc tak dobré, že si něj brzy začaly myslet stáje Ferrari a McLaren, kterému se nakonec také v sezóně 2002 upsal.
Barvy McLarenu hájil následujících pět let, kdy se stal dvakrát vicemistrem světa, ovšem onen vytoužený mistrovský titul přišel až v roce 2007 v rudé barvě Ferrari. V něm vydržel do roku 2009, kdy se rozhodl F1 zcela opustit a své místo ve slavné stáji přenechat Fernandu Alonsovi.
Místo důchodového odpočinku si Räikkönen začal dopřávat dávky adrenalinu v rámci závodů World Rally Championship a zběsilých honiček v americkém NASCAR. Jak ovšem sám přiznal, právě NASCAR mu připomněl, jak moc mu chybí souboje na trati. Proto začal vyjednávat o svém návratu do F1, nejdříve s Williamsem, ale nakonec si pro sezónu 2012 plácnul s Lotusem.
Co bod, to milion
Lotus neměl od této sezóny příliš velká očekávání. Jedinou projevenou ambicí bylo 4. místo v poháru konstruktérů. Od jezdců se příliš velké výsledky neočekávaly. I druhý stájový pilot Lotusu, Romain Grosjean, se stejně jako Räikkönen vracel na tratě F1 po delší pauze.
Stáj proto neměla žádný problém podepsat s Räikkönenem smlouvu, která mimo jiné obsahovala i bod, na základě kterého měl jezdec za každý získaný bod dostat patřičnou finanční odměnu. Konkrétně se mělo jednat o částku 50 tisíc eur za každý bod. Podle dnešního kurzu to dělá v přepočtu 1,2 milionu korun.