Bageterie Boulevard otevírá vlastní účňák a hlásí velký zájem. I další soukromé školy zažívají boom
Nové privátní školy mívají dvě základní motivace ke vzniku: jednak výchovu budoucích zaměstnanců, jednak snahu změnit vzdělávací systém.
Soukromé střední školy zažily v posledních týdnech něco, nač nejsou zvyklé: před jejich dveřmi se tvořily fronty, počet přihlášek násobně převyšoval volná místa a uchazeči se předháněli v tom, aby byli přijati, i když budou muset platit školné. Nešlo ovšem až tak o autentický zájem mladých lidí, ale spíš o důsledek kolapsu kapacit veřejných gymnázií. Velký nápor potkal i trojici privátních škol, jejichž příběhy CzechCrunch shromáždil: dvě přitom teprve vznikají a třetí je na světě zatím relativně krátce.
Idea založit soukromou střední školu Gymnázium Kudykampus vznikla, jak už to tak bývá, z filantropie. Stojí za ní Marie Froulíková, pořadatelka akcí zvaných Social Business Breakfast, na nichž se potkávají podnikatelé se zájmem o sociálně odpovědný byznys, spolu s Martinem Přibilem, spolumajitelem kladenské společnosti Bohdan Bolzano, jež obchoduje s hutním materiálem.
„Úplně původně jsme zvažovali, jestli nerozjet vysokou školu. Ale nakonec jsme šli o stupeň níž. Přípravy trvaly v podstatě dva roky, protože gymnázium jsme chtěli otevřít už loni v září, ale termínově jsme to nestihli, takže jsme začátek posunuli a první studenty přivítáme letos v září,“ říká Marie Froulíková.
Název Kudykampus vychází z projektu, který střední škole předcházel a na kterém se Přibil s Froulíkovou původně potkali – jde o platformu pořádající workshopy pro mladé lidi ve věku 14 let a víc, na nichž se mohou potkávat s uznávanými odborníky z praxe a z mnoha různých oborů od techniky přes komunikaci až po kreativu.
Právě idea dát dětem vzdělání, které bude odpovídat potřebám doby a bude více orientované na technologický a společenský rozvoj, ji přivedla k podnikání ve školství: „Při výuce se budeme samozřejmě držet rámcových vzdělávacích plánů, ale budeme v mnoha směrech odlišní od klasických gymnázií. Nebudou u nás známky, budeme hodně sázet na projektovou a modulovou výuku, studium bude v něčem podobnější univerzitám než gymnáziím. Našimi prioritami budou angličtina, IT technologie a umění komunikace. To jsou tři věci, které budou potřeba vždycky a v jakémkoli oboru. A klíčové je pro nás také provázání s praxí.“
Gymnázium Kudykampus bude mít z počátku kapacitu 300 míst, výhledově by se ale mohlo zvětšit až na 500. Nabírat do prvního ročníku budou Froulíková a spol. stovku dětí: „Máme absolutní převis zájemců. Aniž bychom nějak intenzivně inzerovali, rodiče si nás našli. Máme více než 300 přihlášek.“ Start školy se totiž sešel s kolapsem kapacit především veřejných středních škol, takže tisíce dětí v Praze, středních Čechách či v Brně zoufale shánějí, kde budou od září studovat.
Obří zájem je i není dobrá zpráva. Většina dětí se na školu nehlásí z autentického zájmu, ale spíše ze zoufalství, což je problém, když si škola chce vybudovat specifický spirit a dává si záležet na tom, aby žáci, které přijme, byli na jedné vlně s ideou a misí celé školy.