Bageterie Boulevard otevírá vlastní účňák a hlásí velký zájem. I další soukromé školy zažívají boom

Nové privátní školy mívají dvě základní motivace ke vzniku: jednak výchovu budoucích zaměstnanců, jednak snahu změnit vzdělávací systém.

Luboš KrečLuboš Kreč

bb-praha4-min

Foto: BB

Bageterie Boulevard ve Francouzské ulici v Praze

0Zobrazit komentáře

Soukromé střední školy zažily v posledních týdnech něco, nač nejsou zvyklé: před jejich dveřmi se tvořily fronty, počet přihlášek násobně převyšoval volná místa a uchazeči se předháněli v tom, aby byli přijati, i když budou muset platit školné. Nešlo ovšem až tak o autentický zájem mladých lidí, ale spíš o důsledek kolapsu kapacit veřejných gymnázií. Velký nápor potkal i trojici privátních škol, jejichž příběhy CzechCrunch shromáždil: dvě přitom teprve vznikají a třetí je na světě zatím relativně krátce.

Idea založit soukromou střední školu Gymnázium Kudykampus vznikla, jak už to tak bývá, z filantropie. Stojí za ní Marie Froulíková, pořadatelka akcí zvaných Social Business Breakfast, na nichž se potkávají podnikatelé se zájmem o sociálně odpovědný byznys, spolu s Martinem Přibilem, spolumajitelem kladenské společnosti Bohdan Bolzano, jež obchoduje s hutním materiálem.

„Úplně původně jsme zvažovali, jestli nerozjet vysokou školu. Ale nakonec jsme šli o stupeň níž. Přípravy trvaly v podstatě dva roky, protože gymnázium jsme chtěli otevřít už loni v září, ale termínově jsme to nestihli, takže jsme začátek posunuli a první studenty přivítáme letos v září,“ říká Marie Froulíková.

Název Kudykampus vychází z projektu, který střední škole předcházel a na kterém se Přibil s Froulíkovou původně potkali – jde o platformu pořádající workshopy pro mladé lidi ve věku 14 let a víc, na nichž se mohou potkávat s uznávanými odborníky z praxe a z mnoha různých oborů od techniky přes komunikaci až po kreativu.

marie-1

Foto: Marek Holoubek

Marie Froulíková z Kudykampus Gymnázia

Právě idea dát dětem vzdělání, které bude odpovídat potřebám doby a bude více orientované na technologický a společenský rozvoj, ji přivedla k podnikání ve školství: „Při výuce se budeme samozřejmě držet rámcových vzdělávacích plánů, ale budeme v mnoha směrech odlišní od klasických gymnázií. Nebudou u nás známky, budeme hodně sázet na projektovou a modulovou výuku, studium bude v něčem podobnější univerzitám než gymnáziím. Našimi prioritami budou angličtina, IT technologie a umění komunikace. To jsou tři věci, které budou potřeba vždycky a v jakémkoli oboru. A klíčové je pro nás také provázání s praxí.“

Gymnázium Kudykampus bude mít z počátku kapacitu 300 míst, výhledově by se ale mohlo zvětšit až na 500. Nabírat do prvního ročníku budou Froulíková a spol. stovku dětí: „Máme absolutní převis zájemců. Aniž bychom nějak intenzivně inzerovali, rodiče si nás našli. Máme více než 300 přihlášek.“ Start školy se totiž sešel s kolapsem kapacit především veřejných středních škol, takže tisíce dětí v Praze, středních Čechách či v Brně zoufale shánějí, kde budou od září studovat.

Obří zájem je i není dobrá zpráva. Většina dětí se na školu nehlásí z autentického zájmu, ale spíše ze zoufalství, což je problém, když si škola chce vybudovat specifický spirit a dává si záležet na tom, aby žáci, které přijme, byli na jedné vlně s ideou a misí celé školy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To ostatně potvrzuje Markéta Fibigerová, která před třemi lety také rozjela soukromou střední školu, a to 1. IT Gymnázium. Letos i loni se jí v prvním kole přijímaček na 40 míst přihlásilo 54 dětí, z nichž ke studiu vybrali s kolegy zhruba polovinu. „Na těch zbylých 12 volných míst jsme vyhlásili druhé kolo přijímacího řízení a přihlásilo se nám do něj 290 dětí. A to jen proto, že jsme registraci po pěti dnech zastavili, jinak by jich bylo ještě daleko více,“ říká Fibigerová s tím, že mohutný zájem ve druhém kole zakrývá fakt, že soukromé střední školy mají ve společnosti stále stigma a renomé škol spíše druhé kategorie. „Mění se to, ale pomalu, ne raketově rychle,“ dodává.

Gymnázium Kudykampus zvolilo nicméně odlišnou strategii. Zatímco 1. IT Gymnázium sídlí na okraji Prahy v Satalicích, Froulíková s Přibilem záměrně hledali objekt v širším centrum města, jejich školu tak najdete na pražském Žižkově v ulici Husinecká. „Chtěli bychom z budovy, kde škola sídlí, časem udělat jakýsi studentský hub. A to nejde, když nebude uvnitř města,“ říká Froulíková. Druhý rozdíl, který její školu odlišuje od většiny soukromých gymnázií, je výška školného – na rok činí jen 30 tisíc korun, což je zvlášť na Prahu hodně nízké. „Za pár let by se nám líbilo, kdybychom školné vůbec neměli, ale uvidíme, zda toho půjde dosáhnout,“ dodává s tím, že díky silnému mecenáši jsou takové úvahy a vůbec přípravy soukromé školy mnohem snazší a jednodušší.

Že úspěšný podnikatel založí soukromou školu, není v Česku tak neobvyklé, častěji ale jde o mateřské či základní školy. U gymnázií je takových případů méně, speciálně těch finančně dostupných. Asi nejznámější privátní střední školy v zemi, tedy Open Gate založená Petrem Kellnerem a Duhovka, kterou rozjel Tomáš Janeček (spoluzakladatel RSJ a mladší bratr výstředního podnikatele a matematika Karla Janečka), si ročně účtují od rodin žáků školné 250, respektive 180 tisíc korun. Ještě víc pak stojí studium na Leonardo da Vinci Academy, což je mezinárodní základní i střední škola, kterou předloni založila Věra Komárová, šéfka kosmetické značky Dermacol. Zde se cena za školní rok aktuálně pohybuje od 269 do 319 tisíc korun podle ročníku, do kterého žák chodí.

fbigerova

Foto: 1. IT Gymnázium

Markéta Fibigerová z 1. IT Gymnázia

Martin Přibil, ale i Petr Kellner či Tomáš Janeček měli při zakládání „svých“ škol na paměti změnu vzdělávání a ambici dát mladým lidem možnost poznat jiný přístup. Trochu jinou cestou se vydal Petr Cichoň, majitel gastronomického holdingu Crocodille, do nějž patří i populární sítě fastfoodových restaurací Bageterie Boulevard a Pizza 360. Cichoňova společnost, podle magazínu Forbes 60. největší rodinný podnik Česka, spouští vlastní učňovskou akademii.

Akademie systémové gastronomie, jak se škola oficiálně jmenuje, do prvního ročníku od září přijme dvě desítky studentů, ročně budou platit jen symbolické školné deset tisíc korun. I tady byl zájem uchazečů kvůli kritické situaci kolem přijímaček násobně větší než kapacita. „Přijali jsme šest žáků v prvním kole, zbylých čtrnáct ve druhém. Ještě před oficiálním otevřením druhého kola se nám sešly desítky uchazečů. Dva dny po otevření druhého kola jsme měli ukončené pohovory s padesáti pozvanými uchazeči, měli jsme vybraných čtrnáct přijatých a pět náhradníků. Další desítky žádostí a přihlášek už jsme odmítali a prosili portál atlasskolstvi.cz, ať nám promptně změní status o otevření druhého kola, abychom nápor zvládli,“ krčí rameny jednatelka školy Klára Šmídová.

Impuls pro vznik této akademie byl hodně praktický – gastronomii dlouhodobě trápí velká fluktuace zaměstnanců a také jejich ne moc dobrá kvalita, a právě to se Cichoňovi (Klára Šmídová je jeho sestrou) snaží změnit a tím pomoc jak své firmě, tak oboru: „Ideou akademie je vytvořit celistvý systém vzdělání v našem oboru, který sice vychází z tradiční gastronomie, ale právě svojí systematičností a příležitostmi v kariérním růstu lidí z provozu do manažerských pozic nabízí skvělou příležitost pro smysluplný kariérní start.“

gragulak

Přečtěte si takéPřeplněné střední školy nám hrozí každoročně, říká analytikŠkolství doplácí na demografické změny. Přeplněné střední školy nám hrozí každoročně, říká analytik

Tříletý výuční obor, který se otevře od září 2023, je jen začátek. Navázat na něj má dvouletá dálková nástavba zaměřená na podnikání a management v systémové gastronomii (zjednodušeně řečeno jde o provoz restaurací, kde jsou důležité procesy a efektivita, ale zároveň nerezignují na kvalitu) a pak i MBA program, také dvouletý.

„Rozhodli jsme se, že začneme učebním oborem, kde se uchazeči naučí kvalitní základy gastronomie, ale také základní pracovní disciplínu, která je klíčem k naplnění jakékoliv ambice. Na nich dále budeme stavět základy manažerských dovedností, tedy i marketingu, ekonomie, práce s lidmi, ale také seberozvoje a péče o sebe,“ popisuje Klára Šmídová a pokračuje: „Na učební obor naváže nástavba, která uchazeče připraví na vlastní řízení restaurace a rozvine jeho ekonomické znalosti a samostatnost. A po dokončení pěti let studia či kdykoliv později může uchazeč pokračovat na třetí stupeň, který chceme mít postavený formou MBA.“

I na Harvardu jsou špatné přednášky. Problém českých škol je průměrnost, shodují se vědci

Nadační fond Neuron pozval české akademiky se zkušenostmi ze zahraničních univerzit na diskuzi o tom, jak můžeme být úspěšnější.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

navrh-bez-nazvu-4

Foto: Avast, NFN, CzechCrunch

Michal Pěchouček, Miloslav Polášek a Martin Fusek byli hosty diskuze Nadačního fondu Neuron

0Zobrazit komentáře

Nezáleží, na který žebříček se podíváte. Ať už pořadí nejlepších univerzit světa sestavuje Quacquarelli Symonds, Times Higher Education, nebo Shanghai Ranking Consultancy, v prvních dvou až třech stovkách nejlepších univerzit na světě nenajdete ani jednu z České republiky. I přesto, že papírově bychom na to měli předpoklady. Důvody tohoto stavu českého vysokého školství se pokusil rozklíčovat Nadační fond Neuron, jenž si na debatu pozval špičkové české akademiky.

Série diskuzí Neuron Online Club přivítala hosty, kteří sice mají pevnou vazbu na naši domovinu, ale sbírali zkušenosti na zahraničních univerzitách či následně v byznysech, které se vyklubaly z jejich akademických drah. Právě podpora nadějných českých vědců a transferu technologií z vysokých škol do byznysu patří mezi hlavní úkoly Nadačního fondu Neuron, jehož je CzechCrunch mediálním partnerem.

Na diskuzi přijal pozvání i Michal Pěchouček, přední profesor umělé inteligence, který působí na pražské ČVUT a taktéž ve společnosti Gen, dříve Avast. Zdůraznil – nepříznivým statistikám navzdory – že špičková věda v Česku existuje, ale je jí málo. Základní problém přitom vidí v nátuře mnohých akademiků. „Češi jsou málo soutěživí a jsou i relativně málo soutěživí ve vědě. Jistě, máme akademiky, kteří každý den vstávají s tím, že chtějí něco změnit, ale pak je tu i spousta lidí, kteří vyhrávat nechtějí,“ tvrdí.

Pěchouček zmínil také mnohými kritizovanou a v Česku běžnou praktiku zvanou inbreeding. Ta znamená, že univerzita si od útlých bakalářských let vychovává studenty až do docentur či profesur. Takoví akademici však často nemají žádné zkušenosti ze zahraničních univerzit a nepřináší do domoviny důležité know-how.

S profesorem umělé inteligence souhlasí i biochemik Martin Fusek, jenž se stará o transfery technologií v Ústavu organické chemie a biochemie Akademie věd. „V Česku chceme být často průměrní a jsme k tomu i vychovávání. Třeba americké vysoké školství v průměru také nestojí za moc, ale zároveň mají Harvardy a Stanfordy. My máme jen ten průměr,“ podotýká. Obecně je prý ale optimista – na VŠCHT, kde taktéž působí, si totiž začíná všímat generační obměny, kdy bývalí studenti začínají přicházet ze zahraničí zpět a s sebou nesou i cenné zkušenosti.

Do vlasti se (alespoň na chvíli) vrátil i Jakub Abramson, dnes profesor imunologie, který studoval taktéž na VŠCHT a jenž má doktorát z izraelského Weizmannova institutu a postdoktorskou praxi absolvoval na Harvardu. A potvrzuje Fuskova slova: „I na Harvardu jsou špatné přednášky, to, že je někdo světový expert ve svém oboru, ještě neznamená, že je dobrý pedagog. Rozdíl je jinde. Za katastrofální totiž považuju propojení českého vysokého školství s vědou jako takovou,“ varuje Abramson. V zahraničí totiž viděl běžnou praxi, v níž je výuka na vysoké škole doplněk a centrální roli hraje vlastní výzkumná práce.

Roli v tom, jak univerzitní prostředí vypadá, ale mohou hrát i nečekané elementy – třeba povinná vojenská služba. Na tu se totiž v Izraeli na dva roky vydávají všechny ženy a na tři všichni muži. Následně ještě často rok cestují a učí se tak sami o sebe postarat. Podle Abramsona se následně vrací jako dospělí jedinci, kteří už ví, co chtějí dělat. A až s tímto vizionářským mindsetem jdou studovat na univerzity.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Větší vyspělosti ze strany studentů si v zahraničí všiml i Miloslav Polášek, jenž na Ústavu organické chemie a biochemie vede skupinu koordinační chemie. Dříve působil v Bostonu. „Zažil jsem, že studenti jdou do doktorského studia s tím, že přesně neví, co chtějí vyzkoumat, ale jdou tam proto, aby sbírali zkušenosti v průběhu let. Ne aby jen získali papír,“ říká.  Na českém školství kritizuje i příliš brzkou specializaci – když chce někdo studovat chemii, současný systém jej v devatenácti letech odseparuje od fyziky a biologie.

Přitom je to právě propojování na první pohled vzdálenějších disciplín, při němž vzniká zpravidla největší vědecký pokrok. V zájmu univerzit je pak nejlepší objevy přetvořit ve spin-offy, tedy funkční byznyzy, anebo patenty prodávat do rukou zahraničních firem. I tato praxe ale v Česku na některých frontách vázne.

Propojenosti akademického a byznysového světa nepomáhá podle účastníků diskuze ani česká byrokracie, díky níž transfery do byznysu trvají léta, zatímco zahraniční univerzity díky lepšímu legislativnímu prostředí ji zvládají spíš v řádu měsíců. Část problému je i rozdrobenost fakult českých vysokých škol – profesor Jan Konvalinka, šéf Ústavu organické chemie a biochemie poukazuje třeba na několik lékařských fakult Karlovy univerzity. Jakkoliv je akademická svoboda na jednu stranu cennou kvalitou, zároveň podle něj ztěžuje řízení.

Ne všechno se dá ale svalit na systém. Podle Fuska komplikuje lepší transfery i fakt, že mnoho výzkumníků se uchyluje k doplňujícím výzkumům a chybí nám tak velké objevy – potřebujeme proto podle něj především vyzdvihovat příběhy úspěšných transferů a úspěšných vědců. Pěchouček je však optimista a vidí mezi svými svěřenci řadu studentů, kteří chtějí mít dopad – ať už právě výzkumem, nebo třeba byznysem. „A dopad potřebujeme, peníze přijdou s tím,“ uzavírá Konvalinka.