Barbie z Buckinghamského paláce. Nejslavnější panenka na sebe vzala podobu královny Alžběty II.

Panovnice letos slaví 70 let na trůnu a 96. narozeniny. Barbie dostala přesnou podobu podle královnina oficiálního portrétu, jen obličej omládl.

kralovna-barbie1

Foto: Mattel

Barbie s podobou královny Alžběty II.

0Zobrazit komentáře

Barbara Millicent Roberts a Elizabeth Alexandra Mary jsou jména, která toho na první pohled příliš neřeknou. Ve skutečnosti je ale nesou jedny z nejslavnějších žen světa. První je celé jméno panenky Barbie, to druhé zase britské panovnice Alžběty II. Ta letos slaví 70 let od usednutí na trůn, a proto se výrobce Barbie rozhodl uvést na trh panenku stylizovanou právě do královniny podoby.

Když se v roce 1959 objevila na trhu první panenka Barbie, bylo britské panovnici Alžbětě II. třiatřicet a již sedm let svírala vladařské žezlo. Ikonická panenka ji tak zcela jistě minula, přesto se jejich cesty po více než šedesáti letech přece jen zkřížily. Když se Barbie nedočkala audience u Jejího Veličenstva, vzala si na sebe alespoň její šat a podobu.

Americká společnost Mattel, která Barbie vyrábí, navrhla panenku s typickými vizuálními atributy královny ku příležitosti 70 let jejího vladaření. Tuto zprávu navíc Mattel oznámil v den 96. narozenin panovnice, který připadá právě na dnešek.

kralovna-barbie4

Foto: Mattel

Tvář panenky Barbie, která se od podoby královny mírně vzdaluje

Barbie nicméně nedostala zcela aktuální podobu panovnice, ale je navržena podle oficiálního portrétu vytvořeného k dřívějšímu jubileu – k 60. výročí usednutí na trůn. Panenka dostala typický účes, tiáru vykládanou drahokamy, kterou nosila již Alžbětina babička, dlouhé slonovinové šaty a modrou šerpu.

Mattel dbal i na ty nejmenší detaily, a panenku proto zdobí i odpovídající kopie řádů, brože a další šperky, které má královna ve své šperkovnici. V čem se ovšem Mattel od originálu odchýlil, je obličej nejdéle vládnoucí britské panovnice. Ten se dočkal omlazení a více se blíží ideálu krásy, kterým jsou Barbie proslavené.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Panenka na e-shopu Mattelu dostala v předprodeji cenovku 75 dolarů, tedy přibližně 1 700 korun, a do širšího prodeje zamíří se začátkem červnových oslav takzvaného platinového výročí královny. Není jasné, kolik kusů Mattel vyrobí, mohlo by se však jednat o zajímavý sběratelský kus.

Britská panovnice je nejnovějším přírůstkem do kolekce pojmenované Barbie’s Tribute, kterou výrobce vzdává hold velkým ženám historie, kultovním filmům či ikonickým modelům panenek. Minulý rok se v kolekci představila například Barbie stylizovaná do podoby Lucille Désirée Ballové, slavné americké herečky a producentky.

kralovna-barbie2

Foto: Mattel

Kolekce Barbie, která má bořit některá tabu

Barbie vytvořených podle skutečných osobností je však daleko více. V loňském roce společnost dokonce uvedla panenku stylizovanou do podoby vakcinoložky Sarah Gilbertové, která se podílela na vývoji vakcíny AstraZeneca proti koronaviru. Mělo jít i o jednu z reakcí Mattelu na kritiku týkající se nerealistických ideálů ženské krásy, které panenky dětem přináší.

V prodeji se proto objevila i handicapovaná Barbie či Barbie s protézou. Mattel se zároveň prostřednictvím panenek snaží dívkám přibližovat profese, které vykonávají hlavně muži. Na trhu je proto dostupná například také Barbie kosmonautka či Barbie hasička.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Netflix poprvé za dekádu ztratil předplatitele. Je proto otevřený předplatnému s reklamami

Streamovací služba je pořád zdaleka největší, přišla ale o 200 tisíc uživatelů. Vedení mizerné výsledky přičítá z velké části vlivu pandemie.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Netflix si připsal téměř deset milionů nových předplatitelů

Foto: Thubault Penin

Netflix, jedna z nejoblíbenějších televizních streamovacích služeb na trhu

0Zobrazit komentáře

Netflix už delší dobu prochází vystřízlivěním po chvilkovém boomu předplatitelů v začátcích pandemie. První letošní čtvrtletí se ale pro firmu stalo tím vůbec nejhorším za více než dekádu, místo předpokládaného růstu o 2,5 milionu platících uživatelů se totiž čísla scvrkla, a to rovnou o 200 tisíc účtů. Vedení proto hledá nová řešení, od boje proti sdílení hesel po uvedení levnějšího předplatného s reklamami.

Projekce růstu Netflixu byly už tak o poznání konzervativnější než dříve, následovaly totiž po neuspokojivých výsledcích ze závěru loňského roku. Tehdy kvůli slabým očekáváním hodnota akcií společnosti klesla o pětinu a od té doby se prakticky nezotavila. Málokdo čekal, že o tři měsíce později přijdou ještě horší zprávy.

Netflix oznámil, že na konci prvního letošního čtvrtletí měl 221,6 milionu předplatitelů oproti 221,8 milionu z prosince, a jeho akcie se propadly o dalších více než 20 procent. Od začátku roku se tak jejich hodnota snížila o 40 procent. Ani další detaily finančních výsledků nepřinesly dobré zprávy. Příjmy Netflixu dosáhly na 7,87 miliardy dolarů, což představuje jen desetiprocentní meziroční nárůst a méně, než očekával Wall Street.

Společnost se teď snaží korigovat už tak výrazně oslabená očekávání a pro další čtvrtletí odhaduje další výraznou ztrátu celkového počtu předplatitelů, a to až o dva miliony. Vedení mizerné výsledky a projekce přičítá z velké části vlivu pandemie. Ta prý způsobila rychlý krátkodobý růst, který by jinak proběhl postupně za mnohem delší dobu.

stranger-things-season-4-netflix-4

Foto: Netflix

Pokračování Stranger Things představuje dospělejší hrdiny

Netflix každopádně stojí před velice náročným obdobím a není zcela jasné, kterým směrem se vydat. Streamovací služba v minulosti sebevědomě zvýšila cenu předplatného v některých zemích s tím, že její hodnota za to divákům stojí. Veškerá hlavní konkurence se ale dá pořídit levněji.

Velikost Netflixu je teď možná paradoxně nevýhodou, protože pro něj na trhu platí jiná pravidla než pro ostatní. Disney+, HBO Max, Apple TV+ nebo Prime Video jsou v zásadě stále ve fázi rychlého růstu a lákají uživatele nízkými cenami nebo specifickým typem obsahu. Netflix se naproti tomu potýká s poměrně saturovaným trhem a pomalý růst počtu předplatitelů musí kompenzovat zvyšováním cen. Streamování je pro něj navíc jediným zdrojem příjmů, na rozdíl od ostatních zmíněných.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Vliv drahého předplatného na odliv uživatelů potvrdila sama firma. Poslední nárůst cen ve Spojených státech a v Kanadě proběhl v lednu, čemuž následovalo zrušení 600 tisíc účtů napříč oběma zeměmi. To samozřejmě není překvapivý fenomén, typicky ho ale efektivněji vyváží přírůstek nových předplatitelů. Tentokrát se k němu navíc přidalo zastavení operací v Rusku kvůli válce na Ukrajině, které mělo za následek ztrátu dalších asi 700 tisíc platících uživatelů.

Mnozí ovšem plnou cenu obcházejí sdílením účtů s přáteli. Podle Netflixu to platí až pro sto milionů domácností, což je prakticky polovina z celé uživatelské základny služby. Firma proto nedávno začala experimentovat s možným způsobem, jak tyto v zásadě uniklé příjmy získat. V několika zemích nyní testuje systém, kdy by se za každého uživatele mimo jednu domácnost platil malý příplatek.

Vzhledem ke složité situaci vedení Netflixu poprvé připustilo také možnost, kterou dlouhé roky rezolutně odmítalo. Spoluředitel firmy Reed Hasting ve včerejším rozhovoru s akcionáři řekl, že „firma je otevřená spotřebitelům jako alternativu nabídnout ještě nižší ceny předplatného s reklamami.“ Zájemci by se této možnosti mohli dočkat v horizontu jednoho roku až dvou. Předplatné s reklamami už v některých zemích nabízí HBO Max nebo Hulu a má to v plánu také Disney+.

Spoluzakladatel a spoluředitel Netflixu Reed Hastings

Netflix ale diváci kritizují nejen kvůli ceně, která podle některých neodpovídá kvalitě nabízené služby. Například jim vadí přílišná nepřehlednost obsahu a nespolehlivé doporučování algoritmů. Na CzechCrunchi jsme také před časem zmiňovali případ obřího hitu Papírový dům, který málem zapadl v moři lokálního obsahu.

Přetrvávající přístup Netflixu, kdy služba investuje desítky miliard do nových a nových titulů, je pro mnohé problém také z jiných důvodů. Jednak vysoké útraty samozřejmě znamenají složitou cestu k profitabilitě, které Netflix stále spolehlivě nedosáhl. Z pohledu diváků pak vzniká problém často rušených seriálů, které se neuchytí. Klesá pak motivace pouštět se do novinek, protože nikdo netuší, jestli je služba nezařízne po jedné nebo dvou řadách.

O těchto aspektech se mluví už roky, vedení firmy ale podle všeho reaguje relativně pomalu. Streamovací služba naposledy představila možnost náhodného přehrávání a nedávno také možnost označit ty nejoblíbenější tituly dvojitým palcem nahoru. Netflixu to má pomoci zlepšit systém doporučování, ale také vybírání projektů, které natáčet. Pro nový typ obsahu se firma ve větším měřítku začíná pouštět také do vývoje her.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání