Barevná trefa. Česká značka doplňků Vuch sází na puntíky a letos hodlá pokořit stomilionový obrat
Když před pěti lety začínali s přesně šesti puntíkatými peněženkami, pracovali jen s dojmem, že by jejich produkty v „šedi velkých brandů“ mohly zaujmout. Značku Vuch viděli jako veselou alternativu hlavně na poli doplňků. Dnes už mají Martin Kůs a Ondřej Hyrš daleko širší porftolio i daleko větší plány.
Potvrzuje to nákup haly pro expedici výrobků o tisícovce čtverečních metrů, která by jim prý aspoň dva roky mohla vydržet. A že se Vuch se svým barevným pojetím trefil, za něj říkají hlavně čísla. Loni rostla firma o víc než 70 procent a letos hodlá pokořit hranici obratu 100 milionů korun. Však také rok 2021 odstartovala s 200% růstem.
Kůs s Hyršem se stali odborníky hlavně na dámské doplňky a nenudí se u toho. Pokud se baví o svých peněženkách, jsou to pro ně „vušky“ (Vuch se totiž správně čte se „š“ na konci), modelky na focení produktů jsou „Vuch lady“, a pokud se fotí nová kolekce, tak v nezvyklém prostředí, třeba na letišti.
Peněženek už prodali přes 250 tisíc. Posunuli se však k mnoha dalším produktům, mezi nejprodávanější patří hlavně kabelky, batohy a hodinky. S každým rokem přichází nové segmenty: první kolekce oblečení a třeba i spodní prádlo, sluneční brýle, parfém, dětské a loni i pánské doplňky.
Aktuálně se pracuje dokonce na dvou kolekcích bot. Jednou za kvartál navíc Vuch přidává limitované série s různými návrháři, umělci či známými osobnostmi. Teď má společnost v nabídce přesně 407 produktů a veselé barvy neopouští. Je to přece jen její zavedená značka a teď už i konkurenční výhoda.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Mimo sezónu odbaví Vuch kolem 300 objednávek denně, v sezóně i tisíc. Ale rekord je za loňský rok někde přes 1 500 objednávek za jediný den, to když zafungoval Black Friday. Kromě e-shopu jsou „vušky“ všeho druhu už třetím rokem dostupné u velkých e-shopů jako Alza, Mall, Vivantis, Zoot nebo třeba Factcool, v offline světě pak u Bati či v Globusu.
Limity nevidíme
Martin Kůs a Ondřej Hyrš se znají od malička, vyrůstali totiž v jednom panelákovém vchodě. Hned po škole se spolu vrhli na internetové podnikání, když si ještě před spuštěním barevného Vuche vyzkoušeli e-shop se sportovní módou. Ten ale zapadl ve stovkách dalších jemu podobných.
„Na tom jsme si ověřili, že pouhý přeprodej již zavedených značek má svá jasná pravidla, a měli jsme dost svázané ruce. A proto jsme přišli s nápadem založení vlastní značky, kterou si komplet navrhneme a vybudujeme od začátku do konce a vše budeme mít pod kontrolou,“ říká dnes Kůs.
Ondřej Hyrš vystudoval ekologii a Martin Kůs architekturu, ale ze svých představ o módě nechtěli slevit. Dodnes mimochodem Kůs naprostou většinu zboží stále navrhuje, ač si právě na návrhy značka vybudovala celý tým. Kromě produktového designu má na starosti marketingovou strategii, Hyrš zase finanční řízení firmy a další expanzi a rozvoj.
Svým přístupem se trefili do modelu, ve kterém firma roste každý rok. Jen loni to bylo o víc než 70 procent. „Limity dosud nevidíme a jsme optimisté. Za rok 2021 jsme zatím o víc než 200 procent v plusu,“ usmívá se Hyrš. Už loni přitom obrat firmy dosáhl na 61 milionů korun. Zisk před zdaněním a odpisy se pak vyšplhal na 12 milionů.
Z hospody do závodní jídelny
Výroba vuších kousků probíhá od Číny přes Indii, Vietnam či Itálii až po Česko a Slovensko. Pokud se odehrává daleko, Kůs i Hyrš detailně kontrolují kvalitu. „Jsme na výrobu poměrně přísní. Než se spustí produkce nové kolekce, vždy tomu předchází vybíraní kvalitních materiálů. Nněkolikrát se vyrábějí vzorky, které se připomínkují a opravují,“ popisují.
„Až když jsme si jistí kvalitou materiálů a zpracováním, tak spouštíme hlavní výrobu. Za víc než pět let zkušeností už máme zajeté partnery, se kterými jsme se dokázali sladit a přesně znají naše standardy,“ dodává Hyrš.
I když je část výroby v zahraničí, počet dodávek i zaměstnanců v Česku rychle roste. To není nic špatného, ale znamená to, že se firma musela už několikrát stěhovat. „Před třemi lety jsme koupili kousek za Chrudimí bývalý hostinec se sokolovnou, který jsme postupně přebudovali na kancelářský dům s rozlohou 350 čtverečních metrů,“ přibližuje Kůs.
„Máme v plánu přejít na kompletně ekologické balení.“
„V současné chvíli kupujeme a chystáme se rekonstruovat bývalou závodní jídelnu opět kousek za Chrudimí. Jedná se už o poměrně veliký objekt s rozlohou tisíc čtverečních metrů, kam bychom rádi po rekonstrukci přesunuli kompletní expedici,“ plánuje devětadvacetiletý spoluzakladatel.
Jeho o rok starší kolega Hyrš doplňuje, že už rovnou počítají s dalším růstem. „Na fulltime nás je skoro 20 a neustále se rozrůstáme. V sezóně před Vánoci nabíráme dalších zhruba 30 lidí na výpomoc do skladu. Aktuálně má firma jednu administrativní budovu s kapacitou kolem 30 lidí, takže prostor ještě je,“ doplňuje.
Produkty od Vuchu se dají koupit ve 30 státech, kromě Česka a Slovenska je firma zavedená především v Maďarsku či Polsku. Loni nicméně spustila e-shop v angličtině na doméně Vuch.com a přes něj je schopná odbavit objednávky po celé Evropské unii.
Na tomto e-shopu si také aktuálně zkouší, kde by vlastně o veselé produkty byl největší zájem a kam tím pádem soustředit pozornost. Už teď nicméně zakladatelé vědí, že je letos čeká přímá expanze na slovinský a chorvatský trh. Do západní Evropy se zatím pouští s pomocí obchodních partnerů nebo zavedených zahraničních prodejců.
Díky růstu navíc loni našli ve Vuchi prostor také na oblíbenou ekologii, a to s první kolekcí peněženek z recyklovaných PET lahví. „Letos chceme v tomto trendu pokračovat,“ doplňuje Hyrš a jedním dechem upozorňuje i na plastové obálky tvořené z 80% recyklátu, papírové krabice a plány na to, jak z produktů poškozených skladováním nebo po cestě k zákazníkovi vytvoří recyklát, který se přetvoří na výplň pro nový produkt.
„Máme v plánu přejít na kompletně ekologické balení a recyklovat každou část z odpadu, který jako firma tvoříme,“ plánuje s nadšením.
Související témata:vuch
Vyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.