Barokní bohém Brandl, Mánes i lehkost akvarelů. V Národní galerii bude letos živo
Národní galerie Praha představila výstavní plán na rok 2023. Jeho hlavním motivem bude prezentace českého umění.
Kaleidoskop. Právě k němu přirovnává generální ředitelka Národní galerie Praha Alicja Knast výstavní plán instituce pro rok 2023. Fascinující dětská hračka totiž dokáže dát zdánlivě statickým věcem zcela novou podobu. Kurátoři a kurátorky se tak neotřelou optikou podívali na tvorbu Josefa Mánese a Petra Brandla, jakož i na akvarelovou tvorbu a umění rozprostřené mezi lety 1939 a 2021, kterému dají prostor v nové stálé expozici. Očekávanou výzvou pro letošek bude také česká reprezentace na mezinárodním bienále architektury v Benátkách.
Pro letošní sezónu se tým kurátorek a kurátorů nejstarší kulturní instituce v Česku rozhodl pro novátorský pohled na českou uměleckou scénu. „Stejně jako v případě kaleidoskopu si myslíte, že danou věc znáte. Jenže pak ho obrátíte a vše se změní. Myslím, že nový pohled na Mánesovu nebo Brandlovu tvorbu, na akvarel i současné umění je velkým mottem pro rok 2023,“ říká o dramaturgickém plánu Národní galerie Praha Alicja Knast.
V tomto duchu tak budou moci návštěvníci od 31. března do 16. července ve Valdštejnské jízdárně náhlednout na dílo Josefa Mánese během výstavy Josef Mánes: Člověk – umělec – legenda. Jejím cílem bude blíže představit jeho rozsáhlou tvorbu a prostřednictvím korespondence, fotografií a vzpomínek současníků také jeho životní osudy.
„Národní galerie v Praze spravuje největší sbírku maleb, kreseb a grafik Josefa Mánesa, která byla naposledy samostatně vystavena v roce 1971. Proto galerie již v roce 2017 iniciovala ve spolupráci s Ústavem dějin umění badatelský projekt a restaurátorský průzkum, jehož výsledky přináší publikace Let s voskovými křídly. Výstava, kterou nyní připravujeme, je dalším výstupem tohoto projektu,“ přibližuje kurátorka Veronika Hulíková.
Výstava zároveň nakoukne pod vrstvu po desetiletí tradovaných stereotypů spojených s Mánesovým dílem. Její významnou část tak bude tvořit kapitola Život po životě – Člověk versus legenda. Ta bude mapovat nazírání na Mánesovu tvorby po jeho smrti. Na výstavě bude ke zhlédnutí více než 400 děl včetně originálu kalendářní desky Pražského orloje ze sbírek Muzea hlavního města Prahy.
Zadlužený génius
Galerie letos představí také nejvýznamnějšího umělce barokního umění v Čechách na výstavě Petr Brandl: Příběh bohéma. V případě tohoto tvůrce půjde o velkou reprezentativní výstavu po více než padesáti letech. Ukáže Brandlův nekonvenční rukopis, který kurátorka výstavy Andrea Steckerová přirovnává k Rembrandtovi. Návštěvníci na jedné ploše uvidí Brandlova ikonická díla, ale také díla nově objevená nebo dosud ukrytá v depozitáři.
Název výstavy, která proběhne od 20. října do 11. února 2024 rovněž ve Valdštejnské jízdárně, není nahodilý – odkazuje totiž na velice zajímavý osobní život umělce, k němuž se dochovalo velké množství archivních dokumentů. A ty vypovídají o tom, že byl pěkné kvítko. Badatelé mají k dispozici například velice bohatou škálu jeho dlužních úpisů, linkou, která se táhla takřka celým jeho životem, byly spory o výživné s manželkou.
„Brandl byl celoživotním dlužníkem a dluhy jej několikrát uvedly i do vězení. Víme také, že kouřil boloňský a florentský tabák, pudroval si tvář, nosil paruky, kupoval si víno z Kanárských ostrovů nebo piniové oříšky a mortadelu. Je velice zajímavé sledovat jeho osobní život. Zároveň šlo o malíře, který byl ve své době brán jako jeden z nejlepších,“ říká kurátorka Andrea Steckerová.