Baťa i boty už jsou dávno pryč, teď tu bude hokej a obchody. Do Zlína investuje málo známý miliardář

Cream Investments vlastní podstatnou část někdejšího baťovského areálu už od roku 2002. Teď tu vybuduje nové multifunkční centrum.

Eliška NováEliška Nová

zlin-11

Foto: Cream Investments

Cream Investments bude v baťovském areálu budovat multifunkční centrum

0Zobrazit komentáře

Rodina Baťů tu kdysi vytvořila asi stovku továrních hal a tím začala proměňovat celý Zlín. Vznikla v něm malá Amerika. Je tu dodnes, třeba v číslování budov, které připomíná číslování na newyorském Manhattanu. Baťovský areál zůstal v novodobé historii z velké části opuštěný. Ty doby už jsou pryč. Teď ale přicházejí do areálu tři miliardy, které by ho měly posunout ještě dál.

Nová investice zahrnuje lokalitu, kde stály budovy 24, 25 a 26. Lze snadno říct, které to jsou, a to nejen kvůli tomu, že budovy jsou v areálu přiznané velkými číslicemi, které jasně říkají, o jakou polohu jde. Investor má v plánu je strhnout a na jejich místě postavit zmíněné centrum.

Čísla jsou tedy jasná, o něco méně je vyjasněné to, kdo má v areálu tak velké plány. Budovy už několik let vlastní společnost Cream Investments. Ta patří Petru Tankóovi, podnikateli, který se hodnotou svého majetku může směle zařadit do žebříčku nejbohatších Čechů. Společnost, ve které je většinovým majitelem, vlastní aktiva v hodnotě deseti miliard korun.

Tankó není příliš veřejně známý, protože mediálně vystupuje zcela sporadicky. Ve Zlíně ho ale již dlouho znají. Společnost v areálu už proměnila jednu budovu. Jde o číslo 34, které využívali Baťové jako sklad pro výrobky pro celý svět. Část budovy mimochodem firma Baťa, dnes už vzdálená svým zakladatelům, využívá dodnes, a to opět jako sklady.

zlin-8

Foto: Cream Investments

Dohromady investor zdemoluje tři budovy

Především má ale ve velké krychli kancelář právě Cream Investments. Zatímco tuhle budovu se podařilo zrekonstruovat, tři ve východní části Baťovy továrny byly v mizerném stavu, proto bylo nutné je zdemolovat.

Na výstavbu nového komplexu nyní získal povolení. V roce 2027 by tak ve zlínském areálu měly vyrůst opět tři budovy, které budou ovšem spojené ve spodním patře. Budovy budou mít dohromady pět pater. Tři budou sloužit obchodnímu centru, v dalších dvou bude ve dvou budovách místo pro sport, ve třetí by mělo být multikino. Celý projekt by se měl jmenovat Fabrika a zaujme plochu sedmdesáti tisíc metrů čtverečních s tisícem parkovacích stání.

„Je to zatím naše největší investice. Při dnešních podmínkách na trhu počítáme s náklady na výstavbu Fabriky kolem tří a půl miliardy korun. Během nejbližších let ale chceme do areálu investovat dalších deset miliard. Z větší části se zaměříme především na byty,“ říká Tankó.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Součástí výstavby bude v první fázi také zimní stadion o rozloze tři tisíce metrů čtverečních. Má jít o klasickou tréninkovou halu podle standardů americké hokejové ligy NHL. Sporty ale budou vévodit i samotné Fabrice. Dohromady tu budou haly o rozloze sedm tisíc metrů čtverečních. Počítá se s prostorem na tenis, basketbal, zápas, balet i jógu. „Polovinu z nich, včetně rozsáhlé haly o 1 200 metrech čtverečních, vybavíme speciálními akustickými prvky, aby se tady mohly pořádat i koncerty,“ uvádí generální ředitel Cream Investments Martin Jarolím.

Společnost se pro projekt v památkové zóně města spojila se studiem CMC architects Víta Másla. Celý by navíc měl probíhat pod dohledem hlavního architekta Zlína. Měla by se vytvořit pracovní skupina, na základě které se pak vypíše soutěž, z níž vzejde budoucí podoba veřejného prostoru v okolí nových budov.

Cream Investments ve Zlíně kromě tří zmíněných budov a krychle vlastní mnohem víc. Společnost je většinovým vlastníkem 65hektarového areálu, a to už od roku 2002. Ten přitom neopomenutelně patří do podoby města. Nejen proto, že zabírá dvacet procent rozlohy celého města, ale také proto, že sídlí v jeho samém středu. Další část areálu vlastní město a kraj. Cream má v majetku kromě pozemků ve Zlíně také asi 100 tisíc metrů kancelářských ploch, 300 tisíc metrů čtverečních skladových ploch, pozemky a další nemovitosti po celém Česku.

zlin-6

Foto: Cream Investments

Tři novostavby v baťovském areálu

První tovární budovy založili Baťové ve Zlíně v roce 1906. S celým konceptem pomohl Baťův dvorní architekt – František Lýdie Gahura. „Gahura pro Baťu připravil projekt, který se jmenoval Továrna v zahradách, a přesvědčil továrníka, že má být vzdušný a moderní a že tam má být hodně odpočinkových ploch pro zaměstnance i okrasné a ovocné stromy,“ uvedl již dříve pro CzechCrunch průvodce Památníku Tomáše Bati Zdeněk Urbanovský. Mrakodrap 21 byl postaven v roce 1936.

V roce 1945 byl baťovský areál znárodněn, o čtyři roky později dostal jméno Svit. Někdejší továrny v centru města zůstávaly dlouhá léta zavřené. V roce 2004 se ale podařilo zrekonstruovat právě mrakodrap, dominantu celých závodů. Nastěhoval se sem krajský a finanční úřad. Podařilo se také opravit některé další budovy, třeba 14 a 15, kam se nastěhovala galerie.

Rakousko má vysokou kupní sílu, tamní trh je dobrým testem pro expanzi českých firem na Západ

Rohlík, Fruitisimo, Pilulka, LIKO-S, ale také startupy Whalebone nebo Senzomatic. V Rakousku působí více než 500 českých společností.

Luboš KrečLuboš Kreč

vídeň

Foto: Markus Schieder/AustrianImages.com

Rakousko láká české firmy

Rádi bychom vstoupili na německy mluvící trh, říká mnoho českých firem. Ale je to mimořádně náročné a drahé, dodávají obvykle s respektem. Šancí, jak si otestovat své služby a produkty na menším bojišti, je Rakousko. Své o tom vědí společnosti jako LIKO-S, Fruitisimo, Pilulka nebo Rohlík, které svou expanzi na Západ vzaly právě přes Vídeň.

Ze Slavkova u Brna to je do Vídně 150 kilometrů, zato do Prahy 220 kilometrů. „Vstup na rakouský trh je tak pro naši firmu naprosto logickým krokem. Země je nám velmi blízká nejen svou polohou, ale také kulturně,“ říká Jan Musil, šéf rodinné firmy LIKO-S, která dodává interiérové příčky, živé stěny či zelené fasády pro budovy a sídlí právě ve Slavkově.

U jižních sousedů začala společnost oficiálně působit loni, již dříve se například rozšířila na Slovensko a do Maďarska. Rakousko je ale jejím prvním západním trhem, kam vstoupila takto napřímo. „Jedná se o velmi vyspělý trh, který nám nabízí spoustu nových možností,“ zdůrazňuje Jan Musil a připomíná, že Rakousko je progresivní například v otázce zelených technologií.

Nejde ale zdaleka jen o ekologii, kterou jsou Rakušané podobně jako třeba Skandinávci proslulí. Málo se například ví, že v zemi se hodně rozvíjí biotechnologický sektor. „Rakousko je domovem téměř tisícovky firem, které se zaměřují na obor life sciences a pro něž pracuje na 66 tisíc lidí. Vedle toho tu působí 55 spřízněných výzkumných institucí s 25 tisíci zaměstnanci. A obory spadající do life sciences studuje na rakouských univerzitách zhruba 77 tisíc studentů,“ zmiňuje Birgit Reiter-Braunwieserová, ředitelka Austrian Business Agency (ABA) pro oblast střední a východní Evropy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Není pak náhoda, že německý farmaceutický kolos Boehringer Ingelheim si ve Vídni vybudoval hlavní středisko pro výzkum rakoviny, japonský medicínský koncern Takeda v několika podnicích v zemi zaměstnává na 4500 lidí, společnost BioNtech, která se proslavila vakcínou proti covidu, koupila vídeňský startup PhagoMed a švýcarský obr Novartis zase v Tyrolsku vyrábí a vyvíjí antibiotika.

Právě na usídlení zahraničních firem se agentura Austrian Business Agency zaměřuje. Její služby jsou zdarma a za více než 40 let své existence byla u bezmála šesti tisíc projektů a investic v hodnotě dosahující 15 miliard eur. Její experti radí, jak založit v Rakousku pobočku, pomáhají také s networkingem, případně poskytnou cenná data a informace z trhu.

Ostatně ve středu 18. října pořádá ABA v pražském prostoru Opero konferenci s názvem Expanze a investice v Rakousku, která se bude zaměřovat na to, jak v Rakousku rozjet podnikání. Se svými zkušenostmi se podělí zástupci českých společností, které již na tamním trhu fungují.

musil2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Musil, předseda představenstva firmy LIKO-S

Od loňska tam působí třeba i on-line lékárna Pilulka.cz. Její marketingová manažerka Daria Zverevska vstup do Rakouska hodnotí pozitivně: „Pilulce se na rakouském trhu daří, roste a vytvořila si zákaznickou bázi, která se pravidelně vrací. Na tamním trhu soutěžíme v online prostoru primárně se zahraničními e-shopy, které expandovaly ze střední nebo západní Evropy. Rakouský zákazník je v nakupování léků a potravinových doplňků konzervativní, rád nakupuje v kamenných prodejnách, ale jeho zvyky se pomalu mění.“

To hlavní, co Rakousko českým firmám nabízí, je obecně tamní trh, který je v některých směrech lukrativnější než ten tuzemský – kupní síla Rakušanů patří k nejvyšším na světě a v přepočtu HDP na obyvatele je Rakousko šestou nejbohatší zemí Evropské unie, přičemž v této metrice překonává jak Francii, tak především Německo. „Nijak se nestydíme za to, že Rakousko funguje jako vstupní brána a ideální testovací trh pro celý německojazyčný region, který nabízí potenciálně až 100 milionů zákazníků,“ dodává Birgit Reiter-Braunwieserová.

Přesně tak přemýšlí stavařský startup Senzomatic, který vznikl z výzkumného projektu na Univerzitním centru energeticky efektivních budov ČVUT a který nabízí měření vlhkosti nejen dřeva ve stavbách, a pomáhá tak předcházet možným komplikacím. „Pobočku jsme založili ve Vídni, která je pro nás strategickým místem i s ohledem na expanzi do Německa, kdy rakouské kolegy v současnosti osobně podporujeme při jednání se zákazníky i při oslovování architektů, developerů, projekčních kanceláří a investorů. V horizontu tří let chceme v Rakousku postavit pětičlenný obchodní tým a dosáhnout obratu jednoho milionu eur,“ vysvětluje marketingová manažerka společnosti Lenka Jarošová.

knihobot

Přečtěte si takéOnline antikvariát Knihobot expanduje do Německa a RakouskaOnline antikvariát Knihobot vyjíždí do Německa a Rakouska. Už má první desítky tisíc přečtených knih

Další z českých firem, které se do Německa a Rakouska vypravily, je síť ovocných barů Fruitisimo. Její zakladatel a spolumajitel Jan Hummel oceňuje právě uvědomělost tamních klientů: „Pro Fruitisimo je Rakousko atraktivní trh díky velké koncentraci obchodních center a vysokému podílu zákazníků, kteří vyznávají zdravý životní styl. Vidíme zde velkou příležitost nabídnout zákazníkům čerstvé produkty připravené na objednávku před jejich zraky, jelikož standardem jsou v Rakousku ovocné šťávy připravované ráno do skleněných džbánů, které nevydrží dlouho čerstvé.“

Zároveň Jan Hummel připomíná, že i Rakousko má co zlepšovat a že i v něm není vše perfektní. Ostatně jako nikde: „Nějaké slabiny? Jednoznačně banky a mzdový systém, respektive spolupráce s mzdovými účetními.“

V rakouském obchodním rejstříku je aktuálně registrovaných zhruba 550 původně českých firem. Kromě LIKO-S, Fruitisima, Pilulky nebo Rohlíku (ve Vídni působí pod značku Gurkerl) se v zemi zakořenila také známá kyberbezpečnostní firma Whalebone, jež je součástí startupového kampusu největší rakouské telekomunikační skupiny AI Telekom Austria Group.

fruitisimo-hummel

Foto: Fruitisimo

Jan Hummel, šéf ovocných barů Fruitisimo

Šéf brněnské softwarové společnosti Whalebone Richard Malovič k tomu dodává: „Usilovat o rakouský trh jsme se rozhodli vzhledem ke geografické blízkosti, přímému vlakovému spojení a hospodářské síle Vídně jako takové. Rovněž jsme si přes Vídeň dali za cíl expandovat dál do německy mluvících zemí a do regionu jihovýchodní Evropy. Tento krok byl mimořádně úspěšný.“

ocean-with-david-attenborough

Přečtěte si takéViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Dojme vásViděli jste nový dokument Davida Attenborougha? Má dojemné poselství, které umí předat málokdo

Birgit Reiter-Braunwieserová, ředitelka Austrian Business Agency, jeho slova potvrzuje: „České společnosti jsou velmi dravé. Vidíme, jak tu zkouší nasazovat své technologie a rozjíždí u nás digitální služby. Ovšem nejen to, zájem je patrný ve všech možných směrech. Dá se říct, že Rakousko vnímají jako stabilní trh v turbulentních časech.“

CC Native

Partnerem článku je Austrian Business Agency