Bez paniky a zběsilých reakcí. Pivo Corona kvůli koronaviru mediálně trpí, díky svému tichému marketingu ale vyhrává

Filip HouskaFilip Houska

corona-1

Foto: Jack Bradley/Unsplash

Corona, jedno z nejoblíbenějších piv ve Spojených státech

0Zobrazit komentáře

Pokud dnes v baru požádáte číšníka o jednu Coronu, šance, že se střetnete s ironickými reakcemi ostatních hostů, je poměrně velká. Ne však proto, že běžný český štamgast Coronu nebere jako skutečné pivo – na vině je totiž koronavirus (v angličtině navíc psáno coronavirus), který sdílí začátek názvu s aktivně se šířící virózou. Byť se toto srovnání jeví komicky, někteří doopravdy věří, že COVID-19 pochází právě z tohoto nápoje. Výrobce Corony ovšem zachovává chladnou hlavu a ukazuje svou marketingovou profesionalitu.

Jakmile se na přelomu roku v čínské oblasti Wu-chan rozšířil nový typ koronaviru, zformovaly se různé skupiny lidí, kteří měli na tuto nákazu svůj pohled. Někteří před ní a jejími možnými smrtícími dopady silně varovali, což se rozrostlo v obrovskou mediální masírku. Jiní naopak zaujímali uvědomělé postoje a snažili se mnohdy neoprávněnou paniku klidnit.

Další si pak z koronaviru dělali legraci a produkovali kvanta memů, které se nejčastěji spojovaly s pivem značky Corona. Není na tom nic zcela zvláštního – nákaza a oblíbené, původem mexické pití se zkrátka shodují ve svém označení. O to víc v angličtině, kdy se koronavirus píše s písmenem „c“.

Vzhledem k internetové době, které nejrůznější memy vévodí, tak šlo pro ty kreativnější o vcelku očekávaný vývoj. Problém však nastal v době, kdy někteří začali skutečně věřit tomu, že Corona je minimálně jednou z příčin, proč aktuální koronavirus vznikl, a že se šíří i pitím tohoto alkoholického nažloutlého nápoje.

Průzkum, který ovládl sítě

Každý, kdo si o tomto typu viru přečetl alespoň tři řádky, musel vědět, že jde o nesmysl – COVID-19 nemá absolutně žádnou reálnou spojitost s Coronou. To by však nesměl vzniknout průzkum od americké agentury 5W Public Relations, kterému netrvalo dlouho, aby se stál prostředkem virálního šíření po Facebooku nebo Twitteru, čemuž dopomohla i stanice CNN.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během 25. a 26. února (tedy v době, kdy se choroba začala více rozšiřovat po Spojených státech) lidé z 5W Public Relations vyzpovídali přesně 737 Američanů starších 21 let, kteří mají náklonnost k pivu jako takovému. Položili jim jednoduché otázky týkající se možné spojitosti koronaviru a Corony, přičemž 38 procent z nich odpovědělo, že by si oblíbené mexické pivo už za žádných okolností nikdy nekoupili. Dalších 14 procent by si pak Coronu raději neobjednali během veřejných akcí.

corona-search

Foto: Google Trends

Výsledky vyhledávání v Google Trendech za posledních 30 dní

I tento zcela nevědecký výzkum s miniaturním vzorkem lidí však stačil k tomu, aby se dostal do světových médií a vyvolal další formát panického chování. Dokonce znovu podpořil i internetové vyhledávání výrazů jako corona beer virus, beer virus a beer coronavirus, o které uživatelé jevili ještě větší zájem. Pak už musela zareagovat i společnost Constellation Brands, která značku piva vlastní a zajišťuje její distribuci po USA.

Mlčeti zlato

V době prvních memů a následných mediálních zpráv se majitel Corony (a dalších značek jako Modelo, Especial či Negra Modelo) do celé záležitosti nijak neangažoval, byť musel vědět, co se na internetu děje.

Nereagoval, nevydával žádná ukvapená tisková vyjádření a dělal „mrtvého brouka“, což je vzhledem k dnešním hektickým časům skvělý marketingový postoj. Dával tím totiž najevo, že podprahově věří společenské inteligenci lidí.

repetekolo-min

Přečtěte si takéOpakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retremOpakování je matkou jedinečnosti. Česká ocelová kola Repete dobývají cyklistická srdce moderním retrem

Není pochyb o tom, že to pro firmu Constellation Brands muselo být těžké, a to nejen pro její velikost s tržní hodnotou okolo 34 miliard dolarů, ale také z psychologického hlediska. Navíc musela přihlížet tomu, jak jí velká média předpovídají pád akcií, což se také stalo – mezi 20. a 28. únorem jim akcie klesly o více než 17 procent, i když v prvních třech únorových týdnech vytrvale rostly, nakonec zhruba o 10 procent.

corona-1

Foto: Isi Parente/Unsplash

Oblíbená Corona Extra ve sněhu

Průzkum od 5W Public Relations však byl poslední kapkou a slova se chopil šéf firmy Bill Newlands v oficiálním prohlášení:

„Naše myšlenky a modlitby míří k těm, kteří byli zasaženi tímto hrozným virem, a doufáme, že snahy o zabránění plošného šíření se brzy rozjedou. Je zároveň velmi nešťastné, že v médiích a na sociálních sítích šíří aktuální dezinformace o vlivu tohoto viru na náš byznys, aniž by vše bylo jakkoliv prošetřeno. Tato tvrzení jednoduše nereflektují naše byznysové chování ani postoj k zákazníkům, což obnáší i zpětnou vazbu našeho distributora a maloobchodních partnerů v zemi.

Nevidíme žádný dopad na naše lidi, budovy ani operace a naše prodeje pokračují velmi dobře. Na rozdíl od konkurentů jsou prodeje našich pivních značek závislé především na Spojených státech. Naše společnost není tak vystavena mezinárodním trhům jako tomu čínskému, která je celou situací zasažena nejvíce. Jsem velmi hrdý na snahy našeho týmu.“

Právě toto vyjádření je jediné, které ze strany Constellation Brands oficiální cestou vzešlo. Díky jednoduchosti podání je navíc to nejlepší, které mohlo vzniknout. Společnost navíc uvádí, že prodeje nápoje Corona Extra se za čtyřtýdenní horizont, který skončil 16. února, zvedly o 5 procent. V té době byl koronavirus na „vzestupu“ a Corony se přímo – byť satiricky – dotýkal.

Moderní industriál pro 400 zaměstnanců plný variability. Shopify ukázalo nové kanceláře v Torontu

Michal PtáčekMichal Ptáček

shopify-kancelare-jpg

Foto: Alexandra Sofia

Shopify rozšířilo své kanceláře v Torontu hned o několik pater

0Zobrazit komentáře

Úspěšnou technologickou firmu lze rozjet i při práci pouhých 40 hodin týdně. Přesně tímto pravidlem se řídí Tobias Lütke, zakladatel kanadského e-commerce giganta Shopify, který umožňuje milionům lidí z celého světa začít na pár kliknutí myší provozovat internetový obchod. A není to v tomto případě jen PR tah do marketingových příruček a pouček. Shopify, které vzniklo v roce 2008 v kanadském hlavním městě Ottawa, je svým netradičním přístupem k budování firmy a týmu známé a jak lze vidět, firmu to nijak nezpomaluje.

Ostatně Shopify je od března roku 2015 veřejně obchodovatelná na newyorské burze NYSE, generuje tržby okolo 1,5 miliardy dolarů ročně, má hodnotu kolem 60 miliard dolarů a jeho služeb pro online prodeje využívají i takoví hráči jako Tesla nebo Red Bull. Tento úspěch Lütke přisuzuje právě specifickému stylu řízení a také lokalitě, ze které Shopify působí.

Na rozdíl od dravého Silicon Valley ve Spojených Státech, kde technologické firmy čelí vysokým provozním nákladům a o zaměstnance bojují s konkurenty jako Apple, Facebook nebo Google, jsou kanadská města Ottawa nebo Toronto přeci jen klidnějším místem jak pro budování byznysu, tak prospívají i soukromému životu.

tobias-lutke-shopify

Foto: Shopify

Tobias Lütke, spoluzakladatel a CEO Shopify

Lütke totiž prosazuje myšlenku takzvaného work-life balance a namísto najmutí těch nejlepších inženýrů a hvězdných vývojářů raději volí cestu výběru skromnějších pracovníků, kteří umí zapadnout do týmu. „Dáváme lidem prostor. Milujeme opravdové týmy, které se formují do skutečného přátelství,“ říká. Tomuto postupu odpovídá i nejnovější rozhodnutí firmy rozšířit o několik pater dosavadní kanceláře právě v Torontu, které nově pojmou 400 zaměstnanců, převážně z řad inženýrů a technologických zaměstnanců.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Shopify se rozhodlo rozšířit své torontské kanceláře v budově King Portland Center o několik nových podlaží. Open-space kanceláře disponují adaptibilními prostory a nábytkem, umožňující prostor variabilně měnit na základě konkrétní potřeby. Stejně jako v ostatních kancelářích Shopify i zde existuje určitá rovnováha mezi různými typy pracovních prostorů. Ideální pracovní místo zde tak najdou jak introverti upřednostňující privátní kanceláře, tak extroverti, kteří mohou využívat bohatých otevřených prostor a komunitních zón s biofilními prvky,“ říkají zástupci interiérového studia Linebox.

Již nepřekvapí, že zaměstnanci mají zároveň k dispozici také například lekce jógy, hernu a různé relaxační salonky.

shopify-kancelare-toronto-21

Komunitní zóna v torontských kancelářích Shopify

Jedním z klíčových aspektů celého návrhu bylo pro Shopify také zajištění globálního propojení celého prostoru. Každý zasedací prostor je tak vybaven technologickými funkcemi, které usnadňují videokonferenční hovory mezi jednotlivými členy týmu, kteří jsou rozmístěni po celém světě.

Podívejte se dovnitř.

Lokalita: Toronto, Kanada
Datum dokončení: 2019
Velikost: 3 158 m2
Design: Linebox Studio
Foto: Alexandra Sofia

shopify-kancelare-toronto-1

Vstup

shopify-kancelare-toronto-19

Breakout zóna

shopify-kancelare-toronto-20

Breakout zóna

shopify-kancelare-toronto-21

Breakout zóna

shopify-kancelare-toronto-2

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-3

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-4

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-5

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-6

Kafeterie

shopify-kancelare-toronto-7

Lounge

shopify-kancelare-toronto-8

Lounge

shopify-kancelare-toronto-11

Lounge

shopify-kancelare-toronto-13

Lounge

shopify-kancelare-toronto-14

Kolaborativní zóna

shopify-kancelare-toronto-15

Zasedačka

shopify-kancelare-toronto-16

Zasedačka

shopify-kancelare-toronto-17

Zasedačka

shopify-kancelare-toronto-18

Telefonní místnost