Bez pokladen a bez lidí. V Lisabonu otevřeli supermarket, který funguje jako autonomní obchody Amazonu
Když odejdete ze supermarketu bez placení, spáchali jste trestný čin. Když ale opustíte novou pobočku sítě Continente v Lisabonu, aniž byste stáli fronty u pokladen a žmoulali v rukou bankovky, kartu nebo telefon, je to v pořádku. Vlastně je to jediná možnost. Continente se totiž spojilo s portugalským startupem Sensei a představuje autonomní obchod, kde místo prodavačky najdete kamery a chytré regály.
S malými supermarkety, v nichž si nakoupíte bez cizí pomoci, začal před lety experimentovat zejména Amazon. Společnost pod vedením Jeffa Bezose je nejprve testovala ve Spojených státech, poté s konceptem pod názvem Amazon Go dorazila do Londýna, kde Evropanům ukázala, jak tzv. technologie Just Walk Out funguje v praxi. Zkrátka stačí zboží dát do tašky a jednoduše odejít. O platbu se postará automatizovaný systém.
Na podobném principu funguje i technologie z dílen startupu Sensei, který sídlí v Lisabonu. Právě v hlavním městě Portugalska se spojil s maloobchodní sítí Continente, se kterou uvedl do provozu první automatizovaný supermarket, kde není třeba personálu ani fyzických pokladen s posuvnými pásy. Když tam zajdete, můžete si připadat jako doma u otevírání lednice – prostě si něco vezmete, odejdete a nic jiného neřešíte.
„Je to jako Uber pro nakupování,“ zmiňuje pro magazín Sifted Joana Rafaelová, provozní ředitelka a spoluzakladatelka Sensei. „Pokud si zapomenete koupit vodu, jednoduše se vrátíte dovnitř, vezmete si lahev a odejdete,“ dodává. Zákazníci ovšem musí dodržet pár pravidel, která v době chytrých telefonů nemusí být žádným problémem. Než začnou nakupovat, potřebují aplikaci a specifický QR kód.
V případě nákupní technologie od Sensei je zapotřebí mobilní aplikace od Continente, přes kterou se zákazníci při prvním vstupu do obchodu verifikují. Následně jim bude vygenerován QR kód, který spojí jejich „virtuální nákupní košík“ s kamerami na stropě. Ty zákazníka monitorují a pomáhají automatizovanému systému určit, jaké produkty si nakupuje. K tomuto účelu slouží i chytré regály.
Jednotlivé police se zbožím totiž disponují senzory, které – stejně jako 130 kamer na stropě – pomáhají co nejpřesněji detekovat zboží, jež si zákazník vkládá. Když si tak například vezmete lahev s vodou, senzor zachytí, že z konkrétního místa „zmizela“. A počítá s tím, že si ji zákazník kupuje, proto mu ji automaticky naúčtuje. Pokud by si to před odchodem z obchodu rozmyslel a vrátil lahev zpět, částku automaticky odečte z účtenky.
Jakmile si zákazník vybere potřebné zboží, nezamíří k žádné pokladně, ale rovnou ven. A paradoxně v tom je podle prvotního testování mezi lidmi jeden z problémů. „Všimli jsme si, že nejtěžší částí pro zákazníky je obchod opustit. Myslí si, že kradou, ale to samozřejmě není pravda. Pouze jim je naúčtován nákup automaticky přes aplikaci a nemusí čekat ve frontě,“ popisuje Rafaelová psychologický blok, který lidé zpočátku mají.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsPoté, co zákazník opustí supermarket, dorazí mu na e-mail účtenka a peníze se automaticky strhnou z účtu. A byť celý tento proces může vypadat skutečně elegantně, mnozí se ptají, jak je to s bezpečností a soukromím. Přece jen má prodejna přes sto kamer, které každého snímají. Tvůrci nicméně ujišťují, že vůbec netuší, kdo konkrétně u nich bude nakupovat. Kamery tam jsou jen proto, aby pomohly lepší identifikaci odebíraných produktů.
„Neznáme identitu našich zákazníků. Každý má anonymní identifikační číslo a systém rozpoznává akorát nákupní košík, který je s tímto číslem spojen. Kamery pak mimo jiné sledují jednotlivé zákazníky při procházení obchodu a pomocí barev jejich oblečení je oddělují od ostatních,“ zmiňují zástupci firmy a dodávají, že žádné citlivé údaje o nakupujících ani zpětně nesbírají.
Myšlenka automatizovaných obchodů ovšem nemá být efektivní pouze pro zákazníky. Těžit z technologií, jako nabízí startup Sensei, mohou i samotní prodejci. Jde hlavně o to, že personál dostane včas aktuální informace o zásobách, aniž by musel manuálně procházet regály a kontrolovat, kolik například jogurtů nebo kilogramů jablek bylo během dne z pultu odebráno.
Optimalizace zásob v regálech i ve skladech navíc může podle Sensei zamezit i plýtvání potravinami, jelikož prodejci budou mít přesnější přehled o tom, v jakých počtech zboží nakupovat. Konkrétně v Portugalsku má být podle údajů organizace PERDA ročně vyhozeno přes milion tun jídla, tudíž zhruba 17 procent toho, co země vyprodukuje.
Nový obchod pod hlavičkou Continente se mimo jiné zalíbil i investorům, kteří do něj letos nalili 6,5 milionu dolarů (138 milionů korun). Seedové investiční kolo, které úspěšně proběhlo v dubnu, vedly fondy Seaya Ventures a Iberis Capital s přispěním 200M Fund. Do budoucna by tvůrci chtěli s touto technologií vyrazit i do Německa, Španělska, Francie a Velké Británie.