Bezkontaktní platby Google Pay i na iPhonu? EU vyšetřuje, zda Apple Pay nepotlačuje konkurenci

Přístup k NFC čipu v iPhonech, který vyžadují bezkontaktní platby, má pouze služba Apple Pay. Evropská komise navrhuje to změnit.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

apple-pay-iphone-1-min

Foto: picjumbo

Placení iPhonem přes Apple Pay

0Zobrazit komentáře

Apple Pay, systém umožňující bezkontaktně platit iPhonem, funguje ve Spojených státech už od roku 2014, o rok později se začal šířit do Evropy a v roce 2019 dorazil také do Česka. Teď jeho fungování vyhodnocovala Evropská komise a usoudila, že Apple možná i zde zneužívá svého vlivu na trhu.

Zařízení Applu umožňují v kamenných obchodech a podnicích bezkontaktně platit výhradně pomocí Apple Pay, zatímco alternativní systémy jsou v zásadě zablokované. Důvodem je, že výrobce třetím stranám nedává přístup k využití NFC čipu pro finanční transakce. Bez toho je dnes přitom prakticky nemožné poskytnout alternativní způsob placení.

Podle Evropské komise by se to mělo změnit, aby služba jediné společnosti neovládala příliš velkou část trhu a například tím nebrzdila inovace. „Vývoj aplikace pro mobilní platby je nákladný. Investice se může vyplatit jen v případě, když vývojáři mohou dosáhnout na zákazníky se zařízeními Applu i s Androidem. Z důkazů v našich spisech vyplývá, že někteří vývojáři svoje plány zrušili, protože nemohli dosáhnout na uživatele iPhonů,“ řekla výkonná místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová.

tim-cook-wwdc213

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook

Jednání firmy Tima Cooka tak podle ní zamezuje přirozené soutěži na trhu. „Evropští spotřebitelé kvůli tomu mají velice omezené možnosti výběru mobilních plateb při placení v obchodech,“ dodala eurokomisařka, která má na starosti agendu Evropy pro digitální věk. S pokračující digitalizací se přitom význam mobilních plateb bude jen zvyšovat.

Hlavní výkonný orgán Evropské unie se o Apple Pay začal aktivně zajímat už v červnu v roce 2020, kdy otevřel předběžné přezkoumání situace. Zatímco tehdejší záměry se týkaly i placení pomocí platebního systému Applu online nebo blokování konkrétních produktů konkurence, současné kroky se zaměřují pouze na přístup třetích stran k NFC čipu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatím se stále jedná jen o předběžné rozhodnutí vydané ve formě prohlášení o výhradách, kterým započíná oficiální šetření kauzy. Apple nyní dostane prostor k ní poskytnout vlastní vysvětlení. Například by mohl namítnout, že odemčení přístupu k NFC čipu třetím stranám pro platební účely by mohlo snížit bezpečnost. Apple Pay si totiž kromě jednoduchosti použití zakládá také na vysoké míře soukromí a zabezpečení.

Na rozdíl od fyzické platební karty pomocí iPhonu nebo hodinek Apple Watch bezkontaktně nezaplatí nikdo, kdo v zařízení nemá uložený svůj otisk prstu nebo tvář či nezná kód pro odemčení. Stejně tak se prodejci nezobrazí jakékoliv informace o účtu platícího zákazníka, což opět neplatí u klasických fyzických karet. Potenciální ohrožení zabezpečení ale může sahat dále, hlavně ke zneužití systému vývojáři nebo vzniku děr v softwaru.

apple-pay-apple-watch-visa-1

Foto: Visa

S Apple Pay lze platit také hodinkami Apple Watch

Apple v reakci na aktuální kroky Evropské komise na bezpečnost skutečně apeloval. „Apple Pay je jen jednou z mnoha možností, které mohou evropští spotřebitelé využít k placení. Zároveň přináší špičkové standardy v oblastech ochrany soukromí a zabezpečení,“ stojí v oficiálním prohlášení společnosti.

Na dotaz serveru Ars Technica výrobce iPhonů dále odkázal na kauzy spojené s operačním systémem Android, kde měl přístup třetích stran k NFC čipu za následek možný únik finančních informací uživatelů. Vestagerová nicméně s touto obranou nesouhlasí. „Naše vyšetřování dosud neodhalilo žádné důkazy, které by poukazovaly na zvýšené riziko ohrožení,“ cituje její slova agentura Reuters.

Apple se kvůli údajnému monopolistickému chování stal v posledních letech terčem žalob i vyšetřování už mnohokrát. Nejznámější případy se přitom týkají poplatků v App Storu, jimiž společnost podle některých potlačuje konkurenci. Technologický gigant s tím spojený soudní spor s herní společností Epic Games vyhrál, musí však vývojářům poskytnout více nástrojů pro vyhnutí se některým poplatkům.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Problémy elektrických SUV od Rivianu táhnou dolů Amazon i Ford. Výrobu brzdí čipy i porodní bolesti

Hodnota akcií automobilky se propadla o desítky procent. Letos chtěla vyrobit 50 tisíc vozů, zvládne ale jen polovinu.

Luboš KrečLuboš Kreč

rjStory

Foto: Rivian

R. J. Scaringe, zakladatel a CEO automobilky Rivian

0Zobrazit komentáře

Před půlrokem působily jako zjevení. Pick-upy na baterky od Rivianu vyvolaly na Wall Street při své premiéře pozdvižení. S korekcí celého trhu ale přišla i jejich – dost bolestivá – úprava hodnoty. Cena akcií klesla o víc než dvě třetiny, firma musela snížit na polovinu už tak dost nízký plán roční výroby, chybí jí čipy… A dost možná ji chce opustit klíčový investor, a to automobilka Ford.

Elon & The Musks #17

Továrna v městečku Normal ve státě Illinois, která dříve patřila Mitsubishi, zvládne za rok vyrobit až 150 tisíc vozů. To by ale musela jet nonstop. Jenže dnes se její brány otevírají jen párkrát za týden a jestli z ní letos vyjede 25 tisíc aut, bude to úspěch. Dozvuky jednoho z nejsilnějších byznysových příběhů loňského roku začínají získávat poněkud tmavé kontury.

V Normalu svoje elektrická SUV a pick-upy montuje ambiciózní kalifornský startup Rivian. Ten loni v listopadu vyvolal hotovou mánii. Především mezi drobnými retailovými investory, kteří v něm viděli druhou Teslu. Po vstupu firmy na burzu pak vyhnali její tržní hodnotu na chvilku dokonce i nad Volkswagen, ačkoliv Rivian v té době měl na kontě jen pár kusů dodaných aut.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Po půl roce je situace přesně opačná. Akcií Rivianu se lidé spíš zbavují, jejich hodnota setrvale klesá. Jestliže v listopadu se obchodovaly za 129 dolarů a celá firma měla hodnotu vysoko přes 100 miliard dolarů, teď jsou k mání za 32 dolarů. To je propad o 75 procent. A Rivian s sebou táhne i dva mnohem větší hráče. Jeho výraznými akcionáři jsou totiž Amazon a Ford a obě firmy reportovaly za první kvartál roku 2022 ztráty, protože musely v účetnictví radikálně škrtat právě v kolonce Rivian a nacenění jejich podílu.

Amazon mu se svými 18 procenty ještě asi dá šanci, ostatně má od něj objednaných 100 tisíc elektrických dodávek, ale Fordu jakoby docházela trpělivost. Když se šéfa automobilky Jima Farleyho novináři ptali, co bude s podílem v Rivianu, když brzy uplyne doba, během které akcie (Ford jich drží přes 11 procent) nešlo prodat, odvětil: „No comment.“ To není zrovna povzbudivá odpověď, žádné: „Jasně, pokračujeme, chceme spolupracovat.“ Americká média už spekulují, že Ford se podílu zbaví.

Přitom důvody, proč se Rivianu nedaří a proč musel na polovinu snížit odhad toho, kolik aut letos vyrobí (tedy nikoliv 50 tisíc, ale jen 25 tisíc), nejsou o tolik jiné než u jiných automobilek – nedostatek čipů, zdražování vstupních materiálu a také typický neduh mladých automobilek na startovní rovince, tedy výrobní a organizační trable.

elon

Ilustrace: Richard Cortez/CzechCrunch

Newsletter Elon & The Musks

Komplikuje se především situace na trhu s bateriemi, drasticky stoupají ceny drahých kovů, jako je lithium. To jen za poslední rok narostlo o 150 procent. A jelikož je Rivian malá firma, nemá při vyjednáváních takové podmínky a sílu, jakou se už dnes může zaštítit díky svému byznysovému výtlaku Tesla. Ostatně její Model 3 se za rok 2021 stal jedním z nejprodávanějších vozů v EU.

Když vzal šéf a zakladatel Rivianu, devětatřicetiletý Robert Scaringe nedávno pár novinářů na prohlídku fabriky v Normalu, postěžoval si jim, že to, co automobilový průmysl nyní zažívá s čipy, je jen slabý odvar toho, co jej čeká s bateriemi. „Když to řeknu hodně jednoduše, veškerá dnešní světová produkce baterií je hluboko pod 10 procenty toho, co budeme potřebovat za deset let. Takže si vezměte, že 90, možná 95 procent dodavatelských řetězců ještě neexistuje,“ citoval Scaringe deník Wall Street Journal.

Pro Rivian tedy žádné veselé časy nepřicházejí. S tím, jak dochází v ekonomice globálně k ochlazení a drobní retailoví investoři od mobilů začnou víc zvažovat, kam své peníze pošlou, to bude pro společnosti jako je výrobce elektrických pick-upů těžké. Robert Scaringe měl skvěle zvládnuté PR, vyvaroval se chyb, které udělal jiný vyzyvatel Elona Muska Trevor Milton s Nikolou, jenže v těžších časech se jde na dřeň – a ta je v případě Rivianu mnohem užší a prozaičtější, než se v listopadu zdála být.

***

Tweet týdne

***

Letem Muskovým světem…

  • ? Šídlo vs. Musk. Známý komentátor a výrazná osobnost českého Twitteru v rozhovoru popisuje, jak a proč sociální síť používá i co soudí o Elonu Muskovi.
  • ? Ve světě Volodymyra Zelenského. S technologiemi a s Elonem Muskem to souvisí jen volně, ale časopis Time zveřejnil rozsáhlou reportáž ze zákulisí života ukrajinského prezidenta. A stojí to za to.
  • ?? Čech, kterému naslouchají. Václav Smil je původem český vědec, kterému naslouchají nejvlivnější lidé světa. V deníku New York Times s ním teď vyšel rozhovor a jeho poselství zhruba zní, že přívrženci ochrany klimatu musí postavit nohy zpátky na zem.

***

EM Composite aneb Index Elona Muska

? + 3,9 %

99,2 IEM*