Zprostředkovaných 50 tisíc realitních transakcí, další stovky zajištěné po vlastní ose a navýšení obratu o pětinu na 60 milionů korun. Takovými čísly se pochlubila tuzemská platforma Bezrealitky, která si na trhu vybudovala pozici na tom, že vlastníci nemovitostí při prodeji nebo pronájmu nemusí komunikovat s realitními makléři a platit jim provize.
„Loňský rok byl složitý pro celý realitní trh. Rostoucí ceny nemovitostí výrazným způsobem omezily počet domácností, které jsou schopné zajistit si financování nákupu domu nebo bytu. V celé řadě lokalit zároveň chybí zcela běžná nabídka. Jinými slovy – loni bylo nemovitostí určených pro běžné bydlení, nikoli jen investici, v nabídce nejméně za poslední roky,“ komentuje Hendrik Meyer, ředitel Bezrealitky.
S meziročním růstem obratu o jednu pětinu na 60 milionů korun firma podle informací CzechCrunche navýšila i svůj zisk o čtvrtinu na přibližně 25 milionů korun. Tahounem růstu přitom byly vlastní produkty – Komfort pro zprostředkování a zajištění prodeje nemovitostí a Expres zajišťující odkup nemovitostí přímo ze strany Bezrealitky s platbou do 72 hodin.
Pro realitní portál bylo v loňském roce zásadní zprávou také vytvoření nové miliardové skupiny European Housing Services, do níž majitel Marek Rosenbaum kromě Bezrealitky připojil i realitku Maxima, Český nemovitostí trust a službu Tvůj Správce. V návaznosti na to by se v rámci skupiny měly Bezrealitky letos stát garantem know-how digitalizace trhu. Na změny potřeb Čechů vyplývající z aktuální situace chtějí reagovat představením dalších služeb.
„Tak jako každá realitní služba se budeme muset vyrovnat s předpokládanými propady v prodejích. Musíme být připraveni na to, že drahé hypotéky mohou přivést celou generaci zájemců do nájmů, a dát jim co nejlepší službu pro jejich zajištění. V případě prodejů pak chceme přijít s novými modely financování, které by se na trhu mohly stát běžným standardem,“ popisuje Meyer.
Portál měsíčně navštíví půl milionu zájemců o bydlení, v průměru každý měsíc zprostředkuje prodej osmi set a pronájem čtyř tisíc nemovitostí, nabízí i doplňkovou službu pro správu nájmů pro majitele. V konkrétních číslech se loni přes Bezrealitky pronajalo 44 tisíc a prodalo 5,5 tisíce nemovitostí, což v meziročním srovnání znamená mírný pokles, jejich celková hodnota takřka 32 miliard korun ale zůstala na stejné úrovni.
V jednu chvíli, na místech vzdálených od sebe zhruba dvanáct a půl tisíce kilometrů, se brzy otevře zvláštní banka. Přesněji neobanka. Instituce bez jediné pobočky bude mít dvě sídla – v USA a Hongkongu. Bude se zaměřovat na startupy a jejich specifické potřeby. Své služby hodlá opírat o moderní technologie. A během zhruba tří měsíců odteď ji spustí Čech Tomáš Milar.
Projekt Cheqly startuje s jedním a půl milionem dolarů, tedy v přepočtu s téměř třiatřiceti miliony korun, které získal od investorů. Jsou jimi dvě americké banky, které se zaměřují na fintech, a soukromý investor, se kterým už Milar spolupracoval na svých předešlých projektech.
Částka, která na tak obrovský projekt nijak závratně vysoce nepůsobí, bohatě stačí. Milar totiž těží z předchozího úspěšného projektu Eqvista. Ten – velmi zjednodušeně řečeno – zajišťuje distribuci akcií firem především směrem k zaměstnancům, investorům a zakladatelům. A řeší finanční záležitosti, které vychází ze specifických potřeb rychle rostoucích firem.
Složitě znějící systém je pro firmy tahákem. Eqvista pracuje pro víc než patnáct tisíc klientů včetně několika jednorožců, kterým spravuje aktiva v hodnotě přes dvě miliardy dolarů. A teď svůj nový projekt může Milar stavět právě na nich. „Chceme být banka pro startupy,“ shrnuje s tím, že tuto myšlenku má v hlavě od roku 2014. „Budeme otevírat firemní účty. Pomáhat zakládat firmy. Nebo řešit jejich valuaci,“ říká.
Věcí, které se dají vylepšit, je strašně moc
Takzvané neobanky (jako ta, kterou chce Milar vytvořit) fungují přímo s klientem, bez poboček a online. Opírají se o mobilní aplikace a celkově stojí na technologiích, což jim umožňuje v porovnání s klasickými bankovními domy obvykle flexibilnější služby, ale také mít díky neexistujícím fyzickým prostorům nebo bankomatům nižší náklady na spuštění i samotný provoz.
Foto: Archiv TM
Tomáš Milar, zakladatel Cheqly a Eqvista
Stejně jako klasická banka ale musí získat licenci – v případě Cheqly to znamenalo vytvořit dokument o dvou tisících stranách, jehož zhotovení s postupnými požadavky regulátorů narostlo na rok a čtvrt. I na něm začal od konce roku 2020 postupně pracovat tým, který si Milar posbíral z vlastních předchozích i aktuálních projektů. Dnes je to třicítka lidí.
„I když jsme neobanka, musíme se vesměs připravovat tak, jako bychom byli klasická banka. Veškeré procesy z tohoto pohledu totiž máme nastavené stejně. Od pravidel proti praní špinavých peněz, monitorování transakcí po případné prověrky společností, takzvané due dilligence,“ popisuje Milar.
Zároveň ale zdůrazňuje, že tady podobnost končí. „Dneska ví banka o firmách strašně moc, dá se nad nimi postavit řada dalších produktů. Pokud se dnes jako majitel firmy přihlásím do firemního účtu, vidím jen zůstatek. A to je vše. Banky nedokázaly pochopit, že je možné zažádat o další finanční licence. Například směňování firemních akcií, kde si můžou brát poplatek, mnohem efektivněji půjčovat peníze… Věcí, které se dají vylepšit, je strašně moc,“ vypočítává Milar.
Evropa je třetí na řadě
Pokud vše půjde dál podle optimistického plánu, neobanku Milar na obou plánovaných místech otevře během zhruba tří měsíců. Nejdřív v rámci takzvaného soft launche (spuštění pro vybrané zákazníky) ve Spojených státech a Hongkongu zároveň. Milar a jeho tým hodlají nové služby nabídnout těm, které si vytipují uvnitř Eqvisty.
Neobanka těží z toho, že služby může poskytovat po internetu, zastoupení proto slouží k tomu, aby dosáhla na firmy, které mají na daných místech samy svou pobočku. Například pro české startupy se sídlem výhradně v tuzemsku tak zatím služby Cheqly přístupné nebudou. Jakmile se tu ale firma uchytí, třetí na řadě je Evropa. „Myslím, že se tam dostaneme do dvou let. Trvat bude hlavně schvalování,“ říká Milar.
Cheqly umožní distribuovat akcie, poskytne prostředí pro jejich splácení i třeba výkup akcionáři. Rozšíří možnosti toho, jaké platební procesy v návaznosti na bankovní účet půjdou uskutečnit. Nebo nabídne speciální analytické účty i firemní podúčty.
Další služby budou souviset s týmem odborníků, kteří budou schopni oficiálně ohodnotit firmu. To je potřeba třeba při vydávání akcií nebo při dalších specifických momentech. Nebo třeba rychle schválit úvěr. Už teď sestavený tým dokáže mimo jiné zpracovat 100 valuací firem měsíčně.
Foto: Eqvista
Systém Eqvisty využívá přes patnáct tisíc klientů
Společnosti tu najdou i poradenství. „Ale automatizované. Založené na softwaru, na správě majetku firmy, což jsou většinou peníze na účtě a akcie,“ vysvětluje Milar. Automatizovaně lze podle něj snadno a rychle posuzovat i půjčky.
„Na to jsou přeci metriky, třeba životnost klientů, takzvaný churn. Banky tyto metriky vůbec nepoužívají. Risk management je postavený na úplně jiných principech a hodnotách, které byly postaveny před desítkami let. Tak například nyní se výkonnost klientů může hodnotit třeba i jen pomocí toho, jaká je relevantní návštěvnost přes Google Analytics,“ popisuje.
S více službami podle Milara roste i rozsah prostoru, kde na takových službách vydělat. Tam, kde neobanka ušetří náklady firmám, i tam, kde přijde s vlastními produkty. V Cheqly chtějí dělat obojí – a dál rozšiřovat své služby. Aby mohli financovat půjčky svých klientů, hodlá se Milar spojit s dalšími investory. „Raisujeme kolem až deseti milionů dolarů. Uvidíme, jak to půjde,“ říká.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.