Black Friday v číslech: Vzrostl zájem o kosmetiku, nejvíc ale o zábavu a hry, říká šéf Shoptetu

Malé a střední e-shopy hlásí stabilní růst. Jejich obrat během Black Friday meziročně vzrostl o deset procent, návštěvnost o čtvrtinu.

samo-huba-11-23Insider

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Samuel Huba, ředitel Shoptetu

0Zobrazit komentáře

Navzdory celkovému poklesu trhu e-commerce, který je primárně vedený velkými internetovými obchody, hlásí naši obchodníci opětovný růst (na Shoptetu funguje přes 37 tisíc e-shopů – pozn. red.). Jejich obrat se během Black Friday meziročně zvýšil o deset procent, a nárůst návštěvnosti vzrostl dokonce o 26 procent oproti předešlému víkendu. Obrat všech českých e-shopů na Shoptetu dosáhl během jediného dne přibližně 300 milionů korun.

Malé a středně velké e-shopy si tak udržují stabilní tempo růstu a začínají konkurovat větším hráčům na trhu. Zákazníci zároveň investují více času do průzkumu obchodů – vyhledávají nejvýhodnější ceny, ale rovněž také projevují zájem o objevování unikátních produktů a služeb, které právě tyto e-shopy nabízejí.

Během Black Friday byly nabízeny slevy napříč různými kategoriemi produktů, přičemž jejich průměrná hodnota dosáhla 23 procent. Zákazníci, kteří měli zájem o nové oblečení, mohli využít ještě výhodnějších nabídek, neboť oděvy mohli nakoupit až o 34 procent levněji. Pro ty, kdo měli zájem o nákup kosmetiky, byly slevy mírně nižší, a to okolo 21 procent. Nejvíce uspořit ale mohli u nákupu hodinek, kde prodejci nabízeli nebývale vysoké slevy dosahující průměrně až 52 procent.

Segment kosmetiky mezitím pokračuje v růstu, který byl patrný již v předchozím kvartále, kdy obrat meziročně vzrostl o 38 procent. Podobný meziroční nárůst byl zaznamenán také na Black Friday, a to o 32 procent. Z tohoto trendu je zřejmé, že čeští zákazníci začali více investovat do krásy a osobní péče. Zejména populární jsou e-shopy s luxusní a přírodní kosmetikou lokální výroby.

Pozadu nezůstalo ani oblečení, u kterého poptávka vzrostla o dvacet procent. Zájem byl zejména o kvalitní módní kousky za příznivé ceny, například o dámské šaty české výroby. Avšak největší nárůst zaznamenal segment zábavy – o 110 procent, což je primárně díky zvýšenému prodeji herních konzolí. Tento trend ukazuje na to, že Češi dávají přednost zážitkům a aktivitám, které jim poskytují příležitost k odpočinku a zábavě.

Black Friday tak i letos zastal pozici významné obchodní události roku a je patrné, že čeští zákazníci si již zvykli nakupovat online a stále intenzivněji internet využívají. Přitom jsou vybíravější, pečlivě vyhledávají nejlepší nabídky a očekávají kvalitní služby. E-shopy, které chtějí stabilně růst, tak musí být schopny adaptovat se na potřeby a přání zákazníků, což se právě malým a středním obchodníkům daří.