Navzdory očekáváním se trh pořád nevzpamatoval. Celkový obrat e-shopů dál rapidně klesá

Trh podle Heureky klesá již sedm kvartálů v řadě. Shoptet naopak hlásí růst segmentu malých a středních e-shopů.

Peter BrejčákPeter Brejčák

sklad-e-shop-23

Foto: Zoot

E-commerce pořád klesá

4Zobrazit komentáře

E-shopy začaly pociťovat ochlazení spotřebitelské poptávky už v předvánoční sezoně před dvěma lety a od té doby se trh pořád nevzpamatoval. Po poklesech obratu v loňském roce i v prvním a druhém letošním čtvrtletí byl trh optimistický a očekával, že se situace stabilizuje. Aktuální data cenového srovnávače Heureka ale ukazují, že zákazníkům apetit stále chybí.

Optimismus obchodníkům dodával slibný konec druhého kvartálu, nadějný trend pak ukazoval i červenec. Srpen však naději v lepší výkon zlomil a klesající trend pokračoval i minulý měsíc. „Očekávali jsme pozitivnější výsledky, vinou obav z dalšího zdražování a také nasycenosti trhu během pandemie se však celkový obrat české e-commerce v meziročním porovnání ani tento kvartál nedostal ze záporných hodnot,“ hodnotí uplynulé tři měsíce David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Celkově se obrat za třetí čtvrtletí zastavil na minus jedenácti procentech. Zatímco trh podle dat firmy loni vůbec poprvé ve své historii klesl o dvanáct procent, v prvním letošním kvartálu šlo o minus třináct procent a ve druhém o minus osm procent. Kromě toho došlo ke snížení průměrné ceny objednávky, která je nyní pod hodnotou 1400 korun. Lidé podle Heureky čekají na výhodnější nabídky a více ceny srovnávají.

„Změnilo se nákupní chování Čechů. Online se stále víc pořizuje zboží z kategorií, které nemají tak vysokou hodnotu, jako je například nová lednice nebo počítač, ale ty, které se kupují pravidelně. Typickým příkladem mohou být prací prášky nebo přípravky na pleť,“ komentuje výsledky výkonný ředitel Heureky pro Česko a Slovensko Jan Mayer.

Stále více zákazníků tráví čas hledáním nejen nejlepší nabídky, ale také unikátních produktů a služeb.

Dle jeho slov je nutné tuto změnu vnímat pozitivně, ať už kvůli vracejícím se zákazníkům nebo třeba pravidelnějšímu cash flow. „Stále se porovnáváme s covidovými roky, které byly pro online prostředí velmi pozitivní, nelze je však brát za standard. Tím se naopak stává porovnávání cen a častější nakupování, hodnota objednávek je ale nižší. Online pořizujeme i běžné spotřební zboží,“ upozorňuje Mayer.

E-shopy podle Heureky i v současné situaci chápou, že aby si zákazníky dlouhodobě udržely, musejí se co nejvíce snažit uspokojit jejich potřeby, a to jak před samotným nákupem, tak i po něm. „Nabízejí tedy stále kvalitnější doprovodné služby, což se odráží v rostoucí spokojenosti zákazníků. Ta v uplynulém kvartále opět mírně vzrostla na 96,2 procenta,“ říká Chmelař, jenž v září na čele Heureky nahradil dosavadního ředitele Tomáše Bravermana.

Ve třetím kvartálu ale tentokrát Heureka na úrovni jednotlivých e-shopů zaznamenala velké výkyvy v jejich výsledcích, což pak dokazují i tržní data od Shoptetu, jehož řešení využívá přes třicet tisíc spíše malých a středních hráčů. Obrat obchodníků na jeho platformě v Česku v posledních třech měsících vzrostl o čtrnáct procent na téměř šestnáct miliard korun, s čímž souvisí také nárůst počtu objednávek o pětinu.

Tento trend podle Shoptetu naznačuje, že menší a středně velké e-shopy jsou u Čechů stále populárnější a zákazníci jsou ochotni věnovat více času průzkumu trhu a hledání nejlepších nabídek. „U menších a středně velkých e-shopů vidíme, že růst je meziročně stabilní. Předpokládáme, že v součtu obratu letošního roku dosáhnou e-shopy na Shoptetu v Česku šedesáti miliard korun, zatímco za minulý rok činil celkový obrat téměř padesát miliard,“ říká ředitel firmy Samuel Huba.

Průměrná hodnota objednávky pak ve třetím kvartálu podle Shoptetu činila 1960 korun a ve srovnání s předchozím obdobím zůstává stabilní. „Stále více českých zákazníků tráví čas hledáním nejen nejlepší nabídky, ale také unikátních produktů a služeb. Zajímají se též, jak se firma staví k ochraně přírody a jakým způsobem řeší udržitelnost. Na popularitě nabírají produkty lokální výroby,“ komentuje nákupní trendy Huba.

Aktuálně již obchodníci vyhlížejí tradičně silné období Black Friday a Vánoc. „Očekávání mezi českými e-shopaři jsou v současnosti mírně optimistická, především ale směřují k předvánočnímu období. Přesto věřím, že již třetí čtvrtletí roku 2023 bude odrazovým můstkem zpět k meziročnímu růstu online prodejů. Stále však vnímáme, že je současná situace v maloobchodu náročná a spotřebitelé jsou ve svých útratách umírnění,“ dodává Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Diskuze (4)

Novinka

Anonym
Jako další SEO specialista to mohu potvrdit, je to jen mírný pokles. Za dobu 14 let, kdy pomáhám eshopům růst, tak mě to nepřekvapuje. Kdo má žádaný sortiment a nebojí se rozumně investovat, tak může právě v tomto období si připravit dobré základy pro lepší budoucnost.
Jakož to SEO specialista mám na starost prave e-shopy menších a středních rozměrů. Musím obecně s daty souhlasit. Z interních průzkumu vidíme, že se zákazníci nebojí nakupovat, ale hraje roli zajímavá nabídka a také extra hodnota, kterou k nákupu dostanou. Trh se vyvíjí a pro zákazníky je to určitě výhoda, protože se klade větší důraz na péči a každou ač drobnou nesrovnalost e-shopy řeší, protože je každý zákazník důležitější než tomu bylo dříve.
Pohybuju se v oboru (fungující kampaně pro eshopy) a je zajímavé jak reagují někdy majitelé eshopů. Někteří se chtějí asi prošetřit k prosperitě (=někdy pomalá záhuba), jiní vezmou u kvalitního paratnera rozum do hrsti. A až se to zas (nějak) rozjede? Jedni budou šetřit zas, druzí akcelerují na základech toho, co v krizi připravili a vyrostou i násobně. Jací jste VY?
(Mnozí) koncáci peníze mají, ale víc si vybírají, zda to potřebují a kde a za kolik (v jaké kvalitě) to koupí. Na druhou stranu jsou i lidi, kteří mají až neuvěřitelně otevřená stavidla (a utrácejí i za nesmysly a nesmyslné ceny), a pak i ti, co opravdu krom základních věcí, nakupovat nemohou, nic zbytného. Takže kusem je to klasická mediální bublina, a peníze pod polštářem z obav z toho, co bude, anebo že přijde lepší, výhodnější příležitost..