Blesková akce pro záchranu Fruitisima. Ovocné džusy nově přijedou až k vám a šéf firmy v tom vidí budoucnost
Jan Hummel, zakladatel ovocných barů Fruitisimo
Na začátku března si volal se svým kamarádem v Číně, aby se zeptal, jak tam probíhá koronavirová epidemie a jak ovlivňuje podniky. Tehdy ještě Jan Hummel, zakladatel ovocných barů Fruitisimo, nevěděl, že si vlastně v hlavě vytváří krizový scénář sám pro sebe. „Říkal jsem si, že když se zeptám a udělám si to jako domácí úkol navíc, nic se nestane. Nenapadlo mě, že to za týden budeme sami řešit,“ popisuje pro CzechCrunch.
Začátkem března ještě Češi skutečně netušili, že již za dva týdny se jako opatření proti dalšímu šíření koronaviru zavřou obchody, všichni si nasadí roušky a omezí se vycházení. Pro Jana Hummela a jeho tým ve Fruitisimu byly klíčovými dny čtvrtek 12. a pátek 13. března.
Tehdy si uvědomil, že možné scénáře, o nichž se bavil s Janem Šmejkalem, který dlouhodobě žije v čínském Šen-čenu, bude muset sám použít. „A pak to šlo strašně rychle,“ říká. Omezení v Česku nejprve přicházela postupně, a tak si Hummel myslel, že bude moci po víkendu své ovocné bary, kterých má po republice několik desítek, ještě otevřít. K tomu už ale nedošlo a ve Fruitisimu tak začala blesková akce.
Byznys měl až doteď postavený Jan Hummel jasně. Z Fruitisima vybudoval síť ovocných barů, které se postupně rozšířily i za hranice na Slovensko a do Maďarska, a jen v Česku je měsíčně navštíví 400 tisíc zákazníků. Objednávají si čerstvé ovocné džusy nebo vitamínové koktejly, jenže když se musela většina poboček zavřít, byznys se najednou zadrhl.
Pro Jana Hummela to ale naštěstí nebyla tak úplně neočekávaná situace. Byť doufal, že k ní nedojde, zařadil okamžitě vyšší rychlostní stupeň a doslova přes víkend s kolegy postavil e-shop, aby mohl své populární džusy rozvážet, jako to udělalo mnoho jiných podniků. „Měli jsme v plánu, že bychom mohli vlastní e-shop spouštět někdy v květnu nebo v červnu, tak jsme to trochu uspíšili,“ říká s úsměvem Hummel.
„Nikdo teď neví, jak to bude.“
Osmatřicetiletý podnikatel, který první Fruitisimo bar v Praze otevíral už v roce 2003, měl jasný plán, který dokázal za maximálního nasazení sebe i svých kolegů perfektně zrealizovat. „V pátek jsme si řekli, že e-shop musíme mít okamžitě, termín je zítra a žádný jiný neexistuje. Když se teď ohlédnu, uvědomuji si, jak důležité to bylo,“ popisuje Hummel. V prvním týdnu už díky tomu vychytal spoustu chybiček a rozvoz se teď pořádně rozjíždí.
Zatímco mnoho jiných podniků naskočilo na tradiční model, kdy jakmile si zákazník objedná, okamžitě se pokrm vyrábí a veze se mu, Hummel na to šel jinak. „Přes den sbíráme objednávky, ráno je čerstvě vyrobíme a celý den rozvážíme,“ vysvětluje šéf Fruitisima, který do procesu zapojuje zaměstnance, kteří by jinak prodávali na pobočkách.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZe 350 zaměstnanců je aktuálně většina doma, ale jejich kolegové každé ráno ráno vyrábí čerstvé džusy a další se pak přemění v kurýry a rozváží je. Zatím po Praze, tento týden se připojilo Brno a začíná se v Bratislavě. „Po týdnu jsme najeli na škálovatelný model. Zatím máme stovky objednávek denně, ale potřebujeme jich tisíc, pak jsme schopní nějakou dobu fungovat i bez prodejen a nebudeme muset propouštět,“ má spočítáno Hummel.
Z prvního týdnu rychle vzniklého nového byznysu má dobrý pocit. Na rozdíl od třeba pizzy, kterou lidé chtějí zpravidla hned, se ukazuje objednávání čerstvých džusů do druhého dne jako možnost, kterou si zákazníci rychle oblíbili. Objednávají si jich jednak více a navíc už Fruitisimo stihlo spustit i předplatné, kdy vám fresh drinky a ovoce přiveze pravidelně třeba třikrát do týdne.
Přestože aktuální situace pochopitelně představuje pro podnikatele problém, Hummel se v ní snaží najít i příležitosti. Už teď je mu jasné, že jakmile vše opadne, stane s z delivery zajímavá část celého Fruitisima. „Věřím, že nám delivery nakonec zůstane, bude to pro nás dobré i při expanzi. Můžeme mít do budoucna méně prodejen s podobnými tržbami, protože k tomu přibude rozvoz,“ přemítá Hummel.
To je ale ještě relativně vzdálená budoucnost. Přestože věří, že do dvou týdnů by mohlo dojít k částečnému uvolnění, některé obchody půjdou otevřít a pomalu začnou nabíhat Fruitisimu tržby i na pobočkách, Hummel je teď od rána do večera položen v ladění e-shopu a rozvozu. Právě logistika je to nejtěžší, co se teď ve firmě učí, ale prozatím se jim to daří zvládat s vlastním systémem i kurýry. I proto, aby maximálně vytížil vlastní zaměstnance, kterých chce Hummel výhledově zapojit co nejvíce.
„Nikdo teď neví, jak to bude. Máme nějaké scénáře, ale mění se to doslova z hodiny na hodinu a domyslet všechny dopady všech rozhodnutí není možné,“ přiznává Hummel. Se státem už řeší také možné krizové úvěrování, ale jakmile se podaří současný rozvoz ještě naškálovat a dostat se na potřebné objemy, o budoucnost své firmy se nebojí. Rozhodující však samozřejmě bude, jak dlouho bude současný stav trvat.
Také Fruitisimo se navíc snaží přiložit pomocnou ruku k dílu a ovoce, které se nerozveze zákazníkům, putuje do nemocnic jako vitamínová injekce pro ty, kteří teď makají za nás všechny. Běží k tomu i kampaň na Hithitu, kde lidé mohou na čerstvé fresh džusy zdravotníkům přispět. Po pár dnech je vybráno 150 tisíc a džusy se vozí do Motola, IKEMu nebo vinohradské nemocnice, začíná se v Brně a další zařízení budou přibývat.