Bleskové doručování potravin roste. Majitel Dáme jídlo investuje miliardy do německého startupu Gorillas

Filip HouskaFilip Houska

gorillas

Foto: Gorillas

Německý startup Gorillas zajišťuje rychlé doručování potravin

0Zobrazit komentáře

Uplynulý rok a půl změnil spotřebitelské návyky lidí, což se projevilo také v nakupování potravin. Z toho těžily online supermarkety, které zákazníkům umožňují si potraviny objednat z pohodlí domova, aby jim je kurýr následně dovezl až před dveře. Po jejich boku ale začaly růst také služby, které doručují potraviny a další drobné zboží ještě rychleji, třeba do 10 minut. Jedním z nejviditelnějších zástupců je německý startup Gorillas, který nyní získává obří investici, mimo jiné od majitele české rozvozové služby Dáme jídlo.

Německá skupina Delivery Hero, pod kterou patří více než deset rozvozových startupů včetně tuzemského Dáme jídlo a je jedním z největších hráčů tohoto druhu v Evropě, posílá do rychle rostoucí firmy Gorillas 235 milionů dolarů (přes pět miliard korun) výměnou za osmiprocentní podíl. „Vidíme Gorillas jako jednoho z lídrů evropské i americké quick commerce scény,“ píše Delivery Hero na svém webu.

Budoucnost v takzvané quick commerce, respektive co nejrychlejším doručování zboží všeho druhu objednaného online, vidí také investiční fondy Coatue, DST a Dragoneer nebo čínský gigant Tencent. I tyto firmy se na aktuálním investičním kole do Gorillas podílely a dohromady německému startupu zajistily finanční injekci ve výši téměř jedné miliardy dolarů (necelých 22 miliard korun).

Díky tomu se hodnota Gorillas zvýšila na 2,1 miliardy dolarů, přičemž jde o takzvanou pre-money valuaci, k níž nejsou přičtené peníze vybrané v rámci jednotlivých investičních kol. Německý startup přitom na trhu působí teprve od května loňského roku a již letos v září se stal jednorožcem, tedy startupem s hodnotou přesahující miliardu dolarů, když získal investici 290 milionů dolarů. Loni navíc nabral dalších více než 44 milionů dolarů.

gorillas-2

Foto: Gorillas

Kağan Sümer, zakladatel a šéf startupu Gorillas

S novou investicí bude chtít Gorillas posilovat svůj vliv jak v Německu, tak v Belgii, Dánsku, Francii, Itálii, Nizozemsku, Španělsku, Velké Británii nebo USA, kam postupně expanduje. Očekává se také navýšení počtu skladů, kterých má firma nyní přes 140, i lepší zázemí pro odbavování většího počtu objednávek – za posledních šest měsíců mělo Gorillas doručit přes 4,5 milionu nákupů.

Byť Gorillas neustále roste a očekává, že by za letošní rok utržilo až 300 milionů dolarů, doprovází tento ambiciózní startup také problémy. Zejména v Německu čelí nařčení z „toxické kultury“ uvnitř firmy, kdy jsou zaměstnanci vystavováni až přílišnému stresu ze strany jejího zakladatele a šéfa Kağana Sümera, který nemá podle některých reportů daleko k urážkám a sprostému slovníku.

Magazín Sifted, který příběh Gorillas popisuje v rozsáhlém článku, mimo jiné mluví také o problémech spojených s investory. Ještě začátkem roku totiž Gorillas shánělo takovou investici, jež by jeho tržní hodnotu posunula až na šest miliard dolarů. To se mu ovšem nepodařilo, jelikož nedokázalo najít investory, kteří by do toho šli. Muselo tak výrazně slevit ze svých nároků.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velkou kapitolou je i rostoucí konkurence, která v segmentu doručování potravin roste po celém světě a v Německu se koncentruje celá řada velkých i dravých firem se značnými ambicemi. Mezi „tradičními“ online supermarkety, které operují obvykle z velkých skladů na okrajích měst a vozí zpravidla větší nákupy, můžeme zmínit například lokální Bringmeister, který letos koupila česká skupina Rockaway Capital, ale stále více firem vzniká právě v segmentu, kde působí i Gorillas.

Rychlé doručení potravin a dalších produktů z malých skladů rozesetých různě po městě nabízí například startup Flink, který rovněž nabral stamilionové investice. A další hráči přibývají. Podobné trendy ostatně sledujeme i v Česku, kde doručují nejen potraviny v řádu desítek minut společnosti jako Wolt, Bolt či Dáme jídlo, které má velkou expertizu díky Delivery Hero. Ostatně o tom, že chce Dáme jídlo doručovat co nejrychleji co možná největší počet produktů, jsme nedávno mluvili v rozhovoru s jeho šéfem Filipem Finglem.

Nejviditelnějším a největším hráčem domácí scény je v doručování potravin online supermarket Rohlik.cz Tomáše Čupra, který v rámci své velké evropské expanze nedávno vyrazil i právě k našim západním sousedům. Úspěch v Mnichově a následně i dalších německých městech by mohl být katalyzátorem jeho dalšího růstu. I na zahraničních trzích bude Rohlík bojovat jak s podobnými online supermarkety typu Bringmeister, tak i s ještě rychlejšími službami v podobě Gorillas a spol.

Potraviny nakupuje online stále více lidí. Tesco spouští doručení v den objednání a rozšiřuje rozvozové oblasti

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tesco-online

Foto: Tesco

Tesco nabízí také online nákup a doručení potravin

0Zobrazit komentáře

Nákup potravin online se stal minimálně v posledním roce standardní součástí mnoha domácností. Mezi průkopníky patří v Česku Tesco, které začalo poprvé prodávat potraviny přes internet už před deseti lety. Dnes je u nás největším hráčem online supermarket Rohlik.cz Tomáše Čupra, ale stále více zákazníků nakupuje online také v Tescu, které teď spouští několik novinek. A chce dál růst.

Provozní ředitel Tesca pro Českou republiku Patrik Dojčinovič tento týden novinářům prozradil, že jeho společnost zaznamenala meziroční nárůst v počtu zákazníků nakupujících online o 100 procent. Podíl těchto nákupů na celkových tržbách Tesca tak vyšplhal na 7 procent. Jelikož celkové tržby Tesca ve finančním roce 2019/2020 překonaly 42 miliard korun, online nákupy by letos i vzhledem k dalšímu růstu měly představovat přes tři miliardy korun.

„V České republice jsme dvojka na trhu. V krátkodobém měřítku bychom se chtěli dostat na 10% podíl online nákupů na našich celkových tržbách,“ plánuje Patrik Dojčinovič. Jedničkou je již zmíněný Rohlik.cz, který v Česku v uplynulém fiskálním roce utržil 7,4 miliardy korun a míří na 10 miliard. Košík.cz své výsledky dlouhodobě nekomentuje, ale podle odhadů CzechCrunche by měly být maximálně na úrovni Tesca, respektive jeho e-shopu.

Potenciál růstu je každopádně pro všechny online supermarkety na trhu velký, jelikož většina nákupů potravin probíhá stále v kamenných obchodech. Ostatně online nákupy se chystají spustit také Billa či Penny, plány má i Globus a v Česku existuje ještě několik dalších menších lokálních či zahraničních hráčů. Provozní ředitel Tesca připomněl, že aktuálně má mezi zmíněnou trojicí největších supermarketů nejlevnější nabídku, ale konkurovat chce i kvalitou dodávaných surovin.

damejidlo-tesco2-min

Foto: Dáme jídlo

Kurýr Dáme jídlo doručuje nákup z Tesco Express

Proti Rohlíku i konkurenčnímu Košíku však dosud Tesco se službou Tesco Online nákupy mělo jednu nevýhodu – potraviny vozilo nejdříve do druhého dne. Nově ale začne doručovat již v den objednání. Prozatím v Praze a postupně chce službu rozšiřovat i do dalších měst. Tesco svým e-shopem pokrývá de facto celé Česko, respektive až 6,5 milionu obyvatel, a nově rozšiřuje rozvoz také v regionech Děčín, Ústí nad Labem, Vysočina, Přerov a Prostějov. Je to i díky tomu, že rozváží celkem ze 16 obchodů napříč republikou

To je ostatně zásadní rozdíl proti zmíněné konkurenci v podobě Rohlíku a Košíku, která rozváží potraviny ze speciálně upravených skladů, kam zákazník nemůže. Tesco naopak sází na model, kdy pro zákazníka přichystá nákup přímo v jednom ze svých obchodů, v němž se takzvaní pickeři mísí s běžnými zákazníky z ulice. Nevýhodou je, že Tesco kvůli tomu není schopné vždy dopředu informovat o nedostupnosti některých produktů, jelikož je mohou vzít zákazníci v obchodě těsně před pickerem.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na doručení v den objednání či kdykoliv později to však nemá vliv. Tesco buď zákazníkovi dle jeho volby za právě vyprodaný produkt vybere odpovídající alternativu, nebo zboží z košíku vyřadí. Doručení v den objednání přitom funguje ve dvou časových zónách: pokud si zákazník objedná do 9 hodin, může mu být nákup doručen od 13 hodin a dále. Pokud si objedná do 13 hodin, přijedete nákup kolem 20. hodiny.

V online nabídce Tesca je aktuálně přes 16 tisíc produktů, které kurýři společnosti DoDo, jež pro původem britský supermarket dlouhodobě zajišťuje logistiku, vozí v plastových přepravkách, a pokud si to zákazník přeje, nemusí nákup vůbec přebírat v papírových nebo plastových taškách – jen si zboží vyndá z přepravky a tu vrátí kurýrovi. Tesco tím jde vstříc ekologičtějšímu fungování celého procesu, po němž zákazníci volají. Rohlík zase nedávno představil vratné tašky.

Vedle nákupu potravin online a jejich doručení až domů v Tescu dál funguje také služba Klikni & Vyzvedni, v rámci které je nachystán nákup na vybrané pobočce a zákazník si ho jen po cestě vyzvedne. Tesco zvládne takový nákup připravit do dvou hodin od objednání. S rozvozovými společnostmi Dáme jídlo, Wolt a Bolt pak dále spolupracuje na rozvozech zpravidla menších nákupů ze své sítě obchodů Tesco Express a prodejen Žabka.