Blíží se Pražské Quadriennale. Město promění na velkolepou přehlídku scénografie a divadelního designu
Pouze jednou za čtyři roky si Prahu vezmou do parády divadelní umělci a architekti a přetvoří ji na jedno velké jeviště.
Od roku 1967 se Praha co čtyři roky mění na světově unikátní přehlídku scénografie. V jejích ulicích totiž propuká Pražské Quadriennale, na které se sjíždějí scénografové z celého světa. Diváci tak mají možnost prozkoumat tuto oblast ze všech úhlů – scénickým uměním počínaje a pouličními performancemi konče. Událost mohou zároveň prožít všemi smysly, jelikož letos se její pořadatelé rozhodli pro živé pojetí. Patnáctý ročník Quadriennale potrvá od 8. do 18. června a jeho dějištěm bude Holešovická tržnice, Veletržní palác Národní galerie Praha, DAMU a veřejný prostor.
První ročník Pražského Quadriennale se uskutečnil v Bruselském pavilonu, který se v té době nacházel na Výstavišti. A už od počátků akce bylo organizátorům zřejmé, že nechtějí vytvořit pouhou výstavu bez jakéhokoliv přesahu, ale spíš komplexní událost, na kterou se bude vázat mnoho doprovodných aktivit – představení, přednášky a diskuze, později také performance a různé experimentální prostory.
Markéta Fantová, která je uměleckou ředitelkou festivalu, však dodává, že v minulosti scénografie poukazovala hlavně na to, jak divadelní scéna, kostým nebo světlo pro divadelní představení, tanec nebo operu vlastně vzniká. Předmětem výstav tak byly především scénické modely, kresby, návrhy, někdy i samotné kostýmy na figurínách nebo divadelní rekvizity.
„Od té doby se toho hodně změnilo a Pražské Quadriennale se rozšiřovalo a měnilo z lineární profesionální výstavy v současný multižánrový, živý festival. Ta změna nastala zhruba kolem roku 2000, ale posun mezi snahou zachytit myšlení scénografa ke snaze vystavit zážitek nebyl, myslím, otevřeně definovaný až do teď. I když jde v jádru o festival určený divadelním profesionálům, teoretikům, pedagogům a studentům, svým obsahem dokáže oslovit kohokoliv, kdo má rád kulturu, umění a nebojí se prožít něco neobvyklého,“ říká Fantová.
Festival je velmi rozsáhlý, za což vděčí také obrovskému zájmu ze strany divadelních profesionálů, kteří se na festivalu chtějí podílet a aktivně se ho účastnit. Pojící linku ale přece jen má – nejpatrnější je na Výstavě zemí a regionů a Studentské výstavě. První zachycuje podstatu scénografie a divadelního prostoru prizmatem kultur, mapuje pokrok a nové techniky, druhá se rovněž zaměřuje na inovace a proměny, které vycházejí z lokálních znalostí, místních kultur a identit. Pojítkem je i téma festivalu RARE, které lze chápat ve dvou významech – jako něco unikátního, ale rovněž syrového.
„Doufáme, že si každý najde to, co ho nejvíce zajímá. Proto také divákům doporučujeme tři různé typy zážitku. V Holešovické tržnici ten nejživelnější, plný performancí, živých výstav, debat, přednášek, večerních programů a setkání. Pro ty, kteří mají rádi kulturu zarámovanou čistým galerijním prostorem, nabízíme tři výstavy v krásných interiérech Veletržního paláce a několik vybraných performancí v Malé dvoraně. A pro ty, kteří se chtějí podívat na tu nejmladší tvorbu a nahlédnout do budoucnosti divadla, pak nabízíme studentská představení na DAMU a v jejím okolí, workshopy a soutěžní výstavní projekty,“ doplňuje Fantová.