Blížíme se k hranici 100 tisíc uživatelů, hlásí StartupJobs. Letos plánuje expanzi a vyrůst v tržbách na 30 milionů

Peter BrejčákPeter Brejčák

filip-min

Foto: StartupJobs

Filip Mikschik, zakladatel portálu StartupJobs

0Zobrazit komentáře

Pandemie koronaviru v loňském roce mimo jiné výrazně zamávala také trhem práce. Na jaře tuzemské pracovní portály popisovaly bezprecedentní situaci rychlým nárůstem zájemců o zaměstnání, trh se však následně relativně rychle stabilizoval a obavy z velkého nárůstu nezaměstnanosti do konce roku 2020 se tak nepotvrdily. Uprostřed dění se ocitl i pracovní portál StartupJobs, kde nové posily hledají zejména mladé a rychle rostoucí firmy.

„Rok 2020 byl samozřejmě i ve světě startupů poznamenán pandemií,“ hodnotí Filip Mikschik, zakladatel portálu StartupJobs. Krize se podle něj projevila zejména v organizaci práce – oproti roku 2019 stoupl počet remote nabídek téměř třikrát.

„Zdá se, že aktuální situace, která klade velké požadavky na digitalizaci, startupům a technologickým firmám svědčí,“ říká jednatřicetiletý Mikschik a zároveň dodává, že se naplnilo jeho očekávání, že se trh očistí od některých HR projektů, které byly více tlačeny velkou poptávkou firem než reálnou potřebou. Celkově se tak výrazněji tlačí na efektivitu HR aktivit.

„Spousta HR projektů sice zvenku ještě vypadá funkční, ale musely výrazně omezit svůj provoz, velikost týmu a podobě. Proběhly nějaké akvizice a také velcí hráči dělají velké škrty. I když tedy vše vypadá, jako by se moc nestalo, transformace HR je v chodu a jen otázka času, kdy to bude více vidět. Nicméně poptávka v našem segmentu startupů, technologických firem a e-commerce je opět na vzestupu,“ popisuje Mikschik dění na trhu.

Cíl: nejlepší pracovní portál pro startupy na světě

V loňském roce se i díky tomu StartupJobs opět dařilo přivádět více uchazečů na vystavené pracovní nabídky. Celkově jich bylo 93 399 a oproti roku předtím jde o dvacetiprocentní nárůst. Za dobu své existence se pracovnímu portálu podařilo najít práci ve startupu 19 tisícům lidí, z toho čtyřem tisícům loni.

Tržby pražské firmy, která zaměstnává pětadvacet lidí, se tak v roce 2020 přehouply přes hranici dvacet milionů korun. Přestože na jaře zaznamenala propad tržeb o 75 procent, dokázala v tržbách za celý rok meziročně vyrůst o deset procent a nadále se držet v zisku. Letos chce Mikschik atakovat 30 milionů korun.

mtf_0985-min

Foto: StartupJobs

Filip Mikschik, zakladatel portálu StartupJobs

„Jsme v zisku dlouhodobě, jde o jednotky milionů korun, které v podstatě investujeme okamžitě zpět do firmy,“ doplňuje šéf StartupJobs, jehož ambicí je postavit globálně nejlepší pracovní portál pro startupy. Aby svůj cíl naplnil, ještě v roce 2018 vstoupil na trh v Polsku a zároveň získal doménu StartupJobs.com, na které o rok později spustil své aktivity.

První vykročení za hranice ale příliš nevyšlo. Expanze do Polska se pro StartupJobs neukázala jako zrovna nejlepší krok a jak říká sám Mikschik, ani po roce a půl zkoušení nedokázali v nové zemi najít funkční model. „Zkusili jsme toho dost – vyměnili jsme víc country manažerů, vyzkoušeli víc přístupů a na konci to stejně nefungovalo. Polsko v tuhle chvíli běží organicky, jsou tam desítky nabídek, zájemci se hlásí, ale my se tomu momentálně exekutivně nevěnujeme,“ přiznává.

V Polsku se na StartupJobs přihlásilo kolem 300 startupů, a tak expanze k velkému sousedovi zatím zůstala za očekáváním. Původním plánem navíc bylo, že se do expanze pustí Mikschik se svým týmem už loni, ale to narušila pandemie, a tak to zkusí znovu letos. V týmu na tuto oblast bude vyčleněn samostatný člověk, zároveň portál vybuduje síť partnerů starající se o lokální trhy.

Klíčový je pro StartupJobs, které kromě Mikschika z padesáti procent vlastní skupina Miton, nadále i domácí trh, kde pro startupy dál vylepšuje svůj servis, především práci s poptávkami. Firmy už například nemusí komunikaci řešit po e-mailech, ale vše udělají přímo v prostředí StartupJobs – u kandidátů si mohou nastavovat jednotlivá náborová kola, využívat hromadné operace, šablony nebo do nabídek vkládat fotky a videa.

Z pohledu kandidátů portál loni přidal možnost oslovit firmy i mimo vypsané pozice. Zájemce tak může dát firmě vědět, že by pro ni chtěl pracovat, což celkově využilo přes 1 300 zájemců. V letošním roce pak StartupJobs z produktového hlediska plánuje zapracovat například na katalogu uživatelů.

img_6839-heic-min

Foto: StartupJobs

Kanceláře StartupJobs

„Rychle se blížíme k počtu 100 tisíc registrovaných uživatelů a přiznávám, že jsme s nimi a jejich profily pracovali zatím jen minimálně. To teď měníme a během dní budeme například nasazovat úplně nový onboarding, který uživatelům pomůže lépe vyplnit profil,“ říká Mikschik.

Na druhé straně pak portál pracuje na tom, jak firmy propojit se správnými zájemci, a to včetně zapojení prvků umělé inteligence. V plánu je taktéž rozšiřování vzdělávacích akcí, které ve StartupJobs pořádají, a aktuálně se testuje v lednu nasazený cashback, systém odměňující firmy odpovídající všem přihlášeným zájemcům.

skrz-cz

Přečtěte si takéTržby se sice propadly o 60 %, ale Skrz.cz se přesto udržel v zisku. Čísla zachraňovaly dovolené v ČeskuTržby se sice propadly o 60 %, ale Skrz.cz se přesto udržel v zisku. Čísla zachraňovaly dovolené v Česku

„Zatím to má velmi pozitivní ohlas,“ pochvaluje si Mikschik a doplňuje, že firmě běží relativně velká outdoorová reklamní kampaň, která by ji mohla pomoci proniknout i mimo startupovou bublinu a přivést tak do startupů více lidí. A navzdory relativně dlouhému výčtu plánů se StartupJobs neplánuje zastavovat.

„Situace s koronavirem akcelerovala i naše uvažování a během pár týdnů chystáme opět ve spolupráci s Mitonem spuštění nového projektu. Dáme vědět, až vše bude venku – chceme posouvat HR, ale ve větším, protože věcí k vylepšení je tam mnoho,“ dodává Mikschik.