Blokovač reklam Adblock nově blokuje také sběr dat třetích stran na webových stránkách
Adblock, dnes nejrozšířenější nástroj pro blokaci reklam na takřka všech internetových stránkách, dělí internetové uživatele na dva tábory. Někteří ho využívají pravidelně a nedokážou si prohlížení webu bez blokace reklam představit a další proti němu brojí a snaží se vymyslet způsob, jak zobrazovat reklamy i přes jeho aktivaci. Nyní firma stojící za jeho vývojem představila novinku, která pravděpodobně opět na nějakou dobu rozvíří emoce.
Adblock totiž nově začne blokovat sběr dat třetích stran na webových stránkách, kde jsou vložena tlačítka na sdílení nebo formuláře pro komentování přes sociální sítě. Ta dovolují sociálním sítím sbírat data o uživatelích i když na ně přímo neklikají nebo dokonce nejsou ani napřímo přihlášeni na danou sociální síť.
Teoreticky tak sociální sítě prostřednictvím každého webu, který obsahuje podobné sociální prvky jistým způsobem sledují chování uživatelů – a právě to dokáže Adblock nyní automaticky zablokovat. Respektive postará se o to rozšíření, jenž lze nainstalovat do prohlížečů Google Chrome nebo Mozilla Firefox, které následně zobrazí varování o sběru dat na daném webu a umožní případnou blokaci.
V nejbližší době by se v nové funkci Adblocku měl objevit také tzv. whitelist, který umožní nastavit konkrétní weby, kde bude blokace ignorována. K podobnému kroku přistoupil také Apple, který podobnou blokaci trackingu podporuje v nejnovějším iOS 12 a také v desktopovém systému macOS Mojave.