Boeing poprvé nese do vesmíru lidi. S komerčními lety sice začal on, teď má ale nálepku hlemýždě

Cesty do vesmíru měly v rukou tradičně státy. To už neplatí a z kosmonautiky jsou soukromé Hvězdné války. Boeing v nich ale spíše ztrácí.

Jiří BlatnýJiří Blatný

starliner

Foto: Boeing

Starliner od Boeingu

0Zobrazit komentáře

Před deseti lety měli v Houstonu problém. NASA potřebovala vybrat nástupce Space Shuttle, rakety, která dopravovala astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Americký vesmírný úřad ukázal na dvě firmy a dal jim miliardy, aby nové dopravní rakety vyvinuly. První z nich, Boeing, byla v letectví a kosmonautice zavedenou značkou. Druhou SpaceX řídil miliardář, který jedno ze svých dětí pojmenoval X Æ A-12. Pokud ale někdo tehdy sázel na Boeing jako na jasného vítěze, šeredně se mýlil. Dnes má totiž navrch firma Elona Muska. Boeing tak středeční úspěšný let své rakety vyhlížel s velkým očekáváním.

Boeing vyslal první modul se dvěma astronauty NASA Sunitou Williamsovou a Butchem Wilmorem směrem k ISS na třetí pokus. Předchozí dva z technických důvodů odpískal před startem. Co je ale zásadnější, výrobce letadel má čtyřleté zpoždění za SpaceX, 1,5miliardovou ztrátu v dolarech oproti původnímu rozpočtu a klíčovou leteckou divizi obrazně řečeno řítící se vstříc byznysové i právní katastrofě kvůli množícím se aférám spojeným s nezodpovědnou výrobou a kontrolou. Loď Starliner má na astronauty počkat deset dní, zatímco bude připojená k ISS, a poté se s nimi vrátí zpět na Zem.

Firma SpaceX naopak lidi do vesmíru vynesla už třináctkrát a jen pro NASA má letů s lidskou posádkou nasmlouvaných čtrnáct. Navíc testuje systém Starship, který má posádku s nákladem jednou dostat až na Mars. Ve čtvrtek má při čtvrtém pokusném letu jasný úkol: poprvé úspěšně přistát zpátky na povrchu Země. SpaceX má samozřejmě také svoje starosti. Zaměstnanci se tam například ve stále větší míře při práci zraňují a tento problém se zatím děje bez větší pozornosti. Stále ale platí, že má Muskova firma před Boeingem aktuálně náskok.

Boeing byl přitom před deseti lety jasný favorit, aby pro NASA zajistil nástupce její Space Shuffle. Od agentury také v roce 2014 kvůli lepší výchozí pozici dostal na stavbu modulu Starliner podstatně více peněz než SpaceX se svým systémem Dragon. Celkem 4,2 miliardy dolarů (95,3 miliardy korun) bylo sice méně, než Boeing původně chtěl, oproti 2,6 miliardy dolarů pro firmu Elona Muska to ale bylo pořád podstatně vyšší číslo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Bývalý inženýr NASA pro server Ars Technica ještě před aktuálním startem Starlineru vzpomínal na atmosféru v obou firmách, když na svých projektech začaly pracovat. Ve SpaceX tou dobou už s NASA spolupracovali na přepravě nákladů do vesmíru, doprava lidí ale byla jiná liga. Inženýři tak nevěděli, kam dřív skočit. Důležité ale bylo, že firma byla už tou dobou zvyklá pracovat na privátních vesmírných projektech s omezeným rozpočtem, což byl ve finále jeden ze zásadních důvodů, proč nechala Boeing za sebou.

Vesmírná divize Boeingu na takové podmínky naopak zvyklá nebyla. Normálem pro ni byly obří vládní zakázky, za které neplatila firma, ale Spojené státy americké. Se Starlinerem to bylo jiné. Boeing ho vyvíjel za vlastní peníze a vedení se i přes miliardovou injekci od NASA zdráhalo dávat do projektu každý další dolar. Výsledkem bylo podfinancování vývoje, což pro tak komplexní projekt, kterým létání do vesmíru je, nevěstilo nic dobrého.

Dalším problémem bylo, že zatímco SpaceX si tradičně klíčové komponenty, jako je letový software nebo pohonný systém, vyvíjelo interně, Boeing se chytil do podobné pasti, kvůli které v USA po opakovaných technických problémech dopravních letadel čelí několika žalobám a je pod přísným dohledem úřadů. Zvolil cestu spletité sítě dodavatelů a subdodavatelů, tlačil na zisky oproti vývoji a bezpečnosti. Například zamlčel, že se při jednom z testů pohonného systému uvolnily téměř dvě tuny toxických látek a způsobily požár.


K tomu všemu se při práci na Starlineru přidaly i technické problémy, třeba s letovým softwarem, které se projevily při prvním testovacím letu bez posádky v roce 2019 a málem způsobily nehodu. Starliner bez posádky se tehdy v pořádku vrátil, Boeing ale stejně musel provést i druhý, enormně drahý testovací let. Nezdary se ale dál kupily. Přičtěte k tomu i pokažené vztahy mezi Boeingem a firmou, která mu dodávala pohonné systémy.

Ani zdaleka to ale nebyl ten největší průšvih, se kterým se Boeing tou dobou potýkal. V říjnu 2018 a v březnu 2019 měla nehodu dvě dopravní letadla typu 737 Max, při kterých zemřelo celkem 346 lidí. Model 737 Max byl následně dlouho mimo provoz. Podle serveru Ars Technica Boeing toto uzemnění stálo od roku 2019 zhruba 20 miliard dolarů (454,1 miliardy korun). V posledních měsících navíc jeho letadlům za letu upadly dveře kvůli chybějícím šroubům a objevují se další poruchy.

Je to přitom Boeing, kterému Elon Musk se svým SpaceX vděčí za to, že může pro NASA astronauty do vesmíru posílat. Americká vláda totiž dlouho odmítala pustit do vesmírných letů s lidskou posádkou soukromé podniky. Ovšem jen do chvíle, kdy o to ukázal zájem Boeing. Byl rok 2009 a USA pod prezidentem Barackem Obamou otevřely vesmír byznysu.

Nyní ale Boeing kvůli všemu výše zmíněnému upínal zrak právě na start Starlineru. Hraje totiž o budoucnost svých vesmírných aktivit. Narostla mu konkurence nejen ve SpaceX, ale i ve firmě Blue Origin založené Jeffem Bezosem a Virgin Galactic britského miliardáře Richarda Bransona. „Překvapením není to, že Boeing prohrává s hbitějším konkurentem, ale že se této hlemýždí společnosti vůbec podařilo projekt dokončit,“ uzavírá Eric Berger z Ars Technica.

Sen se rozplynul. Yemi A.D. nebude druhým Čechem ve vesmíru, odvážná mise byla zrušena

Japonský miliardář Júsaku Maezawa po více než pěti letech příprav zrušil vesmírnou misi dearMoon. Důvodem je nejistota harmonogramu.

Filip HouskaFilip Houska

yemi-1

Foto: Archiv Yemiho A.D.

Yemi A.D.

0Zobrazit komentáře

Byl vybrán z více než milionu zájemců a měl jedinečnou šanci stát se druhým Čechem ve vesmíru, respektive vůbec prvním vesmírným turistou z Česka. Na let k Měsíci se český kreativec a choreograf Yemi A.D. připravoval dva roky, teď se mu ale sen – stejně jako zbytku členů jeho posádky – rozplynul. Očekávaná vesmírná mise s označením dearMoon, kterou financoval a organizoval japonský miliardář Júsaku Maezawa, byla oficiálně zrušena.

Na papíře šlo vskutku o zajímavý plán. Ačkoliv už nejsou lety do vesmíru díky firmám jako SpaceX tak extrémně vzácné, tak když je v hlavní roli posádka složená z civilistů, nikoliv zkušených a dlouhodobě trénovaných astronautů, jde o lákavou příležitost ke sledování. Chystal to projekt, který si vysnil miliardář Júsaku Maezawa, mimo jiné zakladatel Zozotownu, největšího módního e-shopu v Japonsku.

Pojmenoval ho jako dearMoon a jeho cílem bylo vybrat několik talentovaných osobností z celého světa, které by účast v této unikátní misi okolo Měsíce mohly zúročit a prostřednictvím své tvorby napomoct k rozvoji lidské společnosti. Pracovalo se na něm od roku 2018. Zájem projevilo přes milion lidí z více než dvou stovky zemí – a štěstí se usmálo i na českého zástupce, multidisciplinárního umělce Yemiho A.D.

Rozhodnuto bylo koncem roku 2022, od té doby se všichni členové posádky připravovali na start, který měl nejprve proběhnout loni. V ten moment se ale zřejmě projevily první problémy – let byl odsunut na neurčito a nikdo pořádně nevěděl, kdy k zahájení mise dojde. A jak se ukazuje, právě odsun bez jasného harmonogramu měl být tím hlavním důvodem, proč byl vesmírný výlet nakonec nyní zrušen.

yemi-2

Foto: Archiv Yemiho A.D.

Yemi A.D.

„Maezawa s těžkým srdcem učinil rozhodnutí projekt zrušit. Všem, kteří tento projekt podporovali a těšili se na něj, se omlouváme,“ stojí v tiskové zprávě iniciativy dearMoon. V ní je dále uvedeno, že ačkoliv let do vesmíru neproběhne, všichni členové štábu by měli pokračovat ve svých činnostech ohledně „vyzývání sebe samých ve svých oborech“. Co konkrétně to znamená, není známo.

I když to byl právě osmačtyřicetiletý Maezawa, který měl podle oficiálních informací projekt zrušit, lze se domnívat, že v tom sehrál roli i Elon Musk, mimo jiné zakladatel vesmírné společnosti SpaceX, s níž měla mise proběhnout. Na členy posádky totiž čekala Starship, dosud největší a nejvýkonnější raketa, kterou SpaceX vyvíjí. Ta se ale stále potýká s více či méně závažnými problémy, což mohlo start také ovlivnit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

K nešťastné zprávě se vyjádřil i samotný Yemi A.D. na svém Instagramu, který by se býval stal druhým Čechem ve vesmíru a vůbec prvním českým vesmírným turistou. „Vždy jsem chtěl být na své životní cestě otevřený. Proto tu dnes sedím s vámi, abych se podělil o smutné zprávy. Mise dearMoon byla zrušena. Rozhodl se ji ukončit Júsaku Maezawa,“ říká v prvním ze čtyř videí, které na téma této vesmírné iniciativy vydal.

„Když jsem se přihlásil na tuto misi, chtěl jsem dokázat, že dnes nezáleží na tom, kde začínáte svou cestu, ale kam směřujete. Chtěl jsem ukázat, že můžete dokázat cokoliv, co si představíte. Že nic není nemožné,“ pokračuje známý český choreograf a vysvětluje, že i když šestidenní výlet do vesmíru nevyšel, minimálně mu to přineslo nové zážitky z příprav a zkušenosti. „Změnilo mi to celý život,“ dodává.

V návaznosti na to zmiňuje i svůj vlastní projekt zvaný Moonshot, v rámci něhož hledá mladé talentované inovátory, kteří mají inovativní nápady a chtějí s nimi prorazit do světa. A byť vznikl dříve, než Yemi A.D. vůbec věděl, že poletí do vesmíru, právě jeho účast v misi dearMoon pomohla projekt posunout a zviditelnit po celém světě. Uvádí, že dnes má Moonshot komunitu v osmdesáti osmi zemích.

„Vesmírná mise dearMoon mi dala něco, co už mi nikdo nevezme. Dala mi sílu nebát se velkých snů, dala mi ještě více odvahy jít vstříc nečekaným šancím a přivedla mi do života nové přátele,“ říká v posledním videu na Instagramu a odkazuje mimo jiné na devět dalších členů posádky, mezi nimiž byl i slavný DJ Steve Aoki, tvůrce youtubového kanálu Everyday Astronaut Tim Dodd nebo dokumentarista Brendan Hall.

„A co teď? Udělám to, co ve chvílích nejistoty vždy dělám. Budu věřit své tvorbě a umění, ať mě zavede k novému cíli. Ať už to bude další kosmické dobrodružství, učení humanoidních robotů řečí těla nebo budování Moonshotu v Africe,“ zakončuje Yemi A.D.