Boeing poprvé testoval své elektrické létající auto. Budoucnost vidí v bezpilotní dopravě
Boeing je největší letecká společnost na světě a v následujících letech budeme v souvislosti s ní zřejmě stále častěji slýchat nejen o letadlech, ale také o létajících autech. Právě oblast velkých osobních dronů, které by mohly v budoucnu sloužit jako alternativa k pozemním taxíkům a další přepravě, je v Boeingu velké téma a tento týden dosáhl americký gigant na významný milník – s prototypem svého autonomního létajícího automobilu provedl první testovací let.
K úspěšnému prvnímu letu došlo ve středu ve městě Manassas ve státě Virginia na východě Spojených států, kam Boeing přijel se svým autonomním osobním létajícím vozidlem, jak zní doslovný překlad označení PAV (passenger air vehicle). V Boeingu se na městskou leteckou mobilitu zaměřuje divize Boeing NeXt a ta zase pro změnu úkoluje nezávislou dceřinku Aurora Flight Sciences.
Právě Aurora stojí za návrhem a vývojem dronu, který je plně elektrický a má vertikální vzlet i přistání. Takový dopravní prostředek se zkráceně označuje jako eVTOL (electric vertical takeoff and landing) a právě vzlet, vznášení se ve vzduchu a následné přistání Boeing tento týden testoval. V dalších testech se chce zaměřit na bezpečnost a spolehlivost celého dopravního prostředku, který má představovat budoucnost autonomní letecké přepravy na vyžádání.
Boeing je každopádně se svým prototypem teprve na začátku. Následovat budou také testy samotného letu kupředu a přechodu mezi vertikálním vznesením a horizontálním letem. Právě to aktuálně představuje pro inženýry všech podobných dronů největší výzvu, jelikož okamžitá změna směru prakticky o 90 stupňů je při pohybu velmi náročná. I proto ostatně mají různé prototypy jak vrtule směrem nahoru, tak směrem dopředu či dozadu a Boeing je doplňuje i klasickými křídly.
„Během jednoho roku jsme se dostali od koncepčního návrhu až po létající prototyp,“ pochvaluje si technologický šéf Boeingu Greg Hyslop, podle kterého chce Boeing i k tomuto novému typu přepravy přistupovat s bezpečným, inovativním a zodpovědným přístupem, což činil dlouhé dekády v letectví.
Výsledkem je prozatím prototyp s elektrickým pohonem, který má uletět až 80 kilometrů, je přes 9 metrů dlouhý a 8,5 metru široký a jak bylo zmíněno, drak letadla integruje pohonné i křídlové systémy, aby bylo při vznášení a letu docíleno maximální efektivity. Klíčovým prvkem celého létajícího auta má navíc být jeho autonomie, tedy absence pilota.
„Takhle vypadá revoluce, a je to díky autonomii. Certifikovatelná autonomie umožní tichou, čistou a bezpečnou městskou leteckou mobilitu,“ míní prezident a šéf Aurora Flight Sciences John Langford. Boeing NeXt tak proto spolupracuje s regulatorními úřady a dalšími partnery, aby bylo vše na dopravu budoucnosti připraveno. Vedle osobního létajícího auta totiž Boeing plánuje také plně elektrické a bezpilotní nákladní letadlo a další modely i platformy. Také s nákladním dronem by se mělo letos začít létat venku.
Jeden z nejvýznamnějších výrobců letadel se sídlem v Chicagu ale pochopitelně není ve hře o vzdušný prostor pro městskou mobilitu jediný. Významně do něj chce proniknout také jeho odvěký evropský rival Airbus a vedle těchto velikánů také mnoho startupů. I proto Boeing v roce 2017 koupil právě Auroru, která spolupracuje na létajících taxících také s Uberem.