Bohemia Interactive je připravená na hry budoucnosti. Tvůrce legendární série Arma představil nový herní engine

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

enfusion_boxed

Foto: Bohemia Interactive

Herní engine Enfusion od „Bohemky“ nahradí dosluhující Real Virtuality

0Zobrazit komentáře

Česká herní společnost Bohemia Interactive má ve svém portfoliu úspěchů mnoho významných položek. Vytvořila globálně úspěšné vojenské simulátory Arma, počátkem letošního roku do ní vstoupil čínský technologický gigant Tencent a její osamostatněná odnož dokonce spolupracuje s NATO. Teď se k úctyhodnému výčtu přidává další zářez. Po letech práce Bohemia Interactive spouští svůj nový (už druhý) engine pro vývoj her s názvem Enfusion.

Herní engine je takříkajíc motorem každé videohry, je to softwarový rámec, na kterém celá hra stojí. Od způsobu vykreslování grafiky přes simulování fyzikálních zákonů až po systém ukládání postupu hrou nebo využití umělé inteligence. V mnoha případech studia pro svoje tituly licencují enginy od jiných firem, jako jsou třeba Unreal nebo Unity, zvlášť pro větší firmy je ale lepší vytvořit si vlastní.

Některé hry totiž mají buď příliš specifické vlastnosti na to, aby stačilo jen mírně upravit základ od někoho jiného, nebo jejich tvůrci chtějí větší kontrolu a nezávislost. To platí i v případě největšího českého herního studia Bohemia Interactive (BI).

„Už od založení společnosti před 22 lety jsme preferovali využívání vlastního in-house enginu. Nic jiného na trhu nám totiž neumožňovalo vytvářet takové hry, jaké bychom chtěli, tedy simulace s detailní fyzikou fungující v masivním měřítku otevřených světů, které si mohou hráči a komunity snadno přizpůsobit k obrazu svému,“ říká šéf BI Marek Španěl.

enfusion_5

Foto: Bohemia Interactive

České Bohemia Interactive představilo svůj nový herní engine Enfusion

Firma dosud používala vlastní engine Real Virtuality, který se objevuje ještě v nejnovější verzi simulátoru Arma 3. BI ho ale označuje za dosluhující a do budoucna technologicky příliš omezený. Enfusion, který začal vznikat prý už v roce 2014, má být oproti tomu připravený pro vytváření her v následující dekádě.

Nový engine, na němž se systematicky pracovalo poslední čtyři roky a aktuálně se na něm podílí tým třiceti vývojářů, má proto patřit mezi nejdůležitější projekty firmy. Jeho základem je multiplatformnost, takže umožňuje hry vytvářet jak pro PC, tak i konzole Xbox a PlayStation.

Nechybí podpora DirectX 12 ani moderní renderovací mechanismy, díky nimž má audiovizuální stránka her s novým enginem odpovídat dnešním i budoucím standardům. Vedle optimalizace využití moderních procesorů a grafických karet vývojáři kladli velký důraz také na síťový kód pro kvalitní multiplayer.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dalším podstatným aspektem Enfusionu má být uživatelská přívětivost pro vývojáře. Na jednu stranu samozřejmost, na druhou specifická věc pro BI díky rozsáhlé komunitě moderů (fanoušků vytvářejících vlastní vylepšení a rozšíření her). Těm má výrazně pomoci sada nástrojů Enfusion Workbench, obsahující v zásadě to samé, s čím pracují přímo interní vývojáři českého studia.

Workbench se skládá z mnoha modulů umožňujících tvořit virtuální světy, vizuální efekty, konfigurovat animace postav a objektů, psát a ladit skripty ve vlastním jazyce Enforce, editovat audio efekty i hudbu, měnit definici chování hrou ovládaných postav, přidávat jazykové lokalizace, upravovat uživatelské rozhraní a další. Například zombie hororová hra DayZ, kterou BI vydala v roce 2018, původně vznikla jako modifikace pro válečnou simulaci Arma 2. Něco podobného tak bude rozhodně možné i v budoucnu.

Jak naznačuje výčet schopností modulů Enfusion Workbench, mnohé má být jednodušší než dříve. Server Lupa například popisuje, že při práci se zvukem už nebude nutné vstupovat do konfiguračních textových souborů a na vše bude stačit grafický editor. Jednotlivé parametry míchání nebo přehrávání zvuků půjde jednoduše vybrat v přívětivém uživatelském prostředí.

Studio nyní nový engine oficiálně představilo, zatím ale neprozradilo, kdy ho vypustí do světa. Jakmile se tak stane, hráči dostanou přístup k vývojářským nástrojům zdarma jako součást zakoupených her. Bohemia Interactive momentálně nezvažuje licencování svého enginu jiným studiím – ostatně i odcházející Real Virtuality se mimo tituly domovské firmy prakticky neobjevil.

Firma sídlící v Praze a s pobočkami také v Brně a Mníšku pod Brdy zkrátka nejspíš s jinými příliš pracovat nepotřebuje a vystačí si s vlastními prostředky a rozsáhlou komunitou fanoušků. Za loňský rok reportovala celkové tržby na hranici 1,6 miliardy korun a letos v únoru ohlásila, že do ní jako minoritní investor vstoupil čínský herní a internetový gigant Tencent. Tomu patří podíl také ve firmách jako Epic Games, Activision Blizzard nebo Ubisoft.

enfusion_4

Foto: Bohemia Interactive

České Bohemia Interactive představilo svůj nový herní engine Enfusion

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Poznávání českých měst zábavnou formou slaví úspěch. Nachozeno přidává další místa a hlásí svižný růst

nachozenoreg

Foto: Nachozeno

Box hry Nachozeno s jednotlivými částmi

0Zobrazit komentáře

Zvednout lidi z gaučů a zavést je do ulic menších měst a dovnitř podniků, o kterých třeba ani neměli tušení. Přesně taková je mise projektu Nachozeno. Offline hry, kterou se k netradičnímu průzkumu měst, jako je Liberec či Telč, rozhodli využít majitelé už téměř tisícovky prodaných kusů.

Zatímco na vesnici jsou lidé rádi za jednu hospodu, samoobsluhu na náměstí a kostel, v případě velkých měst může být nabídka zajímavých míst a zážitků tak pestrá, že řada z nich jejich obyvatelům či návštěvníkům zcela uniká. Právě objevování takových míst skrze plnění úkolů a luštění šifer nabízí hra Nachozeno.

Tu v minulém roce začali prodávat tři bývalí spolužáci z Technické univerzity v Liberci a jejich nápad veřejnost zaujal. „Projekt jsme oficiálně spustili na konci října loňského roku a od té doby jsme prodali více než 950 her. Na konci aktuálního roku tak velmi pravděpodobně překonáme hranici tisícovky. Tedy čísla, které výrazně předčilo i náš optimistický plán,“ říká Dominik Rosenberg, který koncepci vymyslel spolu s Tomášem Noskem a Danielou Pospíchalovou.

nachozeno4

Foto: Nachozeno

Tým projektu Nachozeno: Zleva Tomáš Nosek, Daniela Pospíchalová a Dominik Rosenberg

Jak Rosenberg přiznává, většina tržeb přišla v letošním roce, kdy se k původní Telči přidal také Liberec. „Obratově jsme se z nižších stovek tisíc korun aktuálně posunuli téměř k jednomu milionu. Od začátku jsme stále v černých číslech. Projekt si tak na sebe vydělá, a ještě máme prostor z tržeb firmu vcelku svižným tempem rozvíjet. S tímto bootstrapovým způsobem fungování jsme spokojeni a vyloženě neplánujeme porozhlížet se po externích formách financování,“ vysvětluje Rosenberg.

Právě externí financování bylo to, co postavilo Nachozeno na nohy. Projekt nejdříve získal 40 tisíc korun formou crowdfundingové kampaně na Startovači a následně za třetí místo v podnikatelské soutěži Nastartujte se od Komerční banky obdržel 50 tisíc korun. Zmíněný svižný rozvoj je důvodem, proč Nachozeno před pár týdny přidalo v pořadí již třetí město, kterým jsou vinařské Valtice, k nimž by měla v příštím roce přibýt další dvě až tři nová místa.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Soustředíme se především na kvalitu jednotlivých her spíš než na kvantitu a snahu obsáhnout co nejvíce měst během krátké doby. To se nám zatím dle zákaznických recenzí velmi vyplácí a chceme v tom pokračovat,“ vysvětluje Rosenberg důvod, proč nová města nepřibývají vyloženě raketovým tempem.

Nachozeno se chce navíc i nadále soustředit na menší města, byť metropole jako Praha či Brno autoři hry nevylučují. „Takto velká města nelze obsáhnout do jedné pěší trasy, proto je možné, že by her ve větších městech vzniklo v průběhu času více. To už ale trochu předbíháme,“ usmívá se Rosenberg.

Příště vaše město

Tipů, kam by mohlo Nachozeno zavítat příště, mají autoři více než dost. Podle Rosenberga přijde minimálně jednou týdně další žádost o přidání nového města. Tyto žádosti přitom neposílají jen jednotlivci, ale v hojném počtu přicházejí i přímo od obcí. Největší zájem je aktuálně o Zlín, České Budějovice, Karlovy Vary a v neposlední řadě právě Prahu. K týmu přitom nechodí jen tipy na místa, ale lidé nabízejí i svou pomoc při tvorbě obsahu.

Typickými hráči jsou nejčastěji rodiny s dětmi či mladší dospělí, kteří vyrážejí objevovat dané místo v páru. V případě Nachozeno totiž nemluvíme o hře, ve které se hraje na sekundy, ale o klidné procházce, během níž hráči objeví nová místa, na která by se při „běžné“ návštěvě daného města nejspíše nedostali, a ještě se o nich dozví několik zajímavostí.

liberec2

Foto: Nachozeno

Hra Nachozeno ve vydání pro město Liberec

„Opakovaně se setkáváme také s tím, že hru hrají i lidé, kteří v daném městě žijí, a přesto se dozvídají něco nového. Velmi pozitivní ohlasy dostáváme také na celkové zpracování jednotlivých herních částí a tím i na související fakt, že hra funguje jako stoprocentně offline zážitek. Z ohlasů našich zákazníků je odpočinek od každodenního online světa stále velmi žádaná věc,“ osvětluje některé vyzdvihované benefity hry Rosenberg.

K nim zajisté patří i doporučení na dobré lokální podniky. Malých kavárniček, stánků se zmrzlinou, ale třeba i malých pivovarů by chtělo Nachozeno zahrnovat do obsahu stále více a tím pozitivně ovlivnit růst lokální ekonomiky. Kromě obsahu se však chce zaměřit i přímo na samotné hráče a hru zpřístupnit nejen cizincům, ale koncipovat ji do takové formy, aby si ji mohli zahrát třeba i celé firemní kolektivy.