Bohemia Interactive je připravená na hry budoucnosti. Tvůrce legendární série Arma představil nový herní engine
Česká herní společnost Bohemia Interactive má ve svém portfoliu úspěchů mnoho významných položek. Vytvořila globálně úspěšné vojenské simulátory Arma, počátkem letošního roku do ní vstoupil čínský technologický gigant Tencent a její osamostatněná odnož dokonce spolupracuje s NATO. Teď se k úctyhodnému výčtu přidává další zářez. Po letech práce Bohemia Interactive spouští svůj nový (už druhý) engine pro vývoj her s názvem Enfusion.
Herní engine je takříkajíc motorem každé videohry, je to softwarový rámec, na kterém celá hra stojí. Od způsobu vykreslování grafiky přes simulování fyzikálních zákonů až po systém ukládání postupu hrou nebo využití umělé inteligence. V mnoha případech studia pro svoje tituly licencují enginy od jiných firem, jako jsou třeba Unreal nebo Unity, zvlášť pro větší firmy je ale lepší vytvořit si vlastní.
Některé hry totiž mají buď příliš specifické vlastnosti na to, aby stačilo jen mírně upravit základ od někoho jiného, nebo jejich tvůrci chtějí větší kontrolu a nezávislost. To platí i v případě největšího českého herního studia Bohemia Interactive (BI).
„Už od založení společnosti před 22 lety jsme preferovali využívání vlastního in-house enginu. Nic jiného na trhu nám totiž neumožňovalo vytvářet takové hry, jaké bychom chtěli, tedy simulace s detailní fyzikou fungující v masivním měřítku otevřených světů, které si mohou hráči a komunity snadno přizpůsobit k obrazu svému,“ říká šéf BI Marek Španěl.
Firma dosud používala vlastní engine Real Virtuality, který se objevuje ještě v nejnovější verzi simulátoru Arma 3. BI ho ale označuje za dosluhující a do budoucna technologicky příliš omezený. Enfusion, který začal vznikat prý už v roce 2014, má být oproti tomu připravený pro vytváření her v následující dekádě.
Nový engine, na němž se systematicky pracovalo poslední čtyři roky a aktuálně se na něm podílí tým třiceti vývojářů, má proto patřit mezi nejdůležitější projekty firmy. Jeho základem je multiplatformnost, takže umožňuje hry vytvářet jak pro PC, tak i konzole Xbox a PlayStation.
Nechybí podpora DirectX 12 ani moderní renderovací mechanismy, díky nimž má audiovizuální stránka her s novým enginem odpovídat dnešním i budoucím standardům. Vedle optimalizace využití moderních procesorů a grafických karet vývojáři kladli velký důraz také na síťový kód pro kvalitní multiplayer.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsDalším podstatným aspektem Enfusionu má být uživatelská přívětivost pro vývojáře. Na jednu stranu samozřejmost, na druhou specifická věc pro BI díky rozsáhlé komunitě moderů (fanoušků vytvářejících vlastní vylepšení a rozšíření her). Těm má výrazně pomoci sada nástrojů Enfusion Workbench, obsahující v zásadě to samé, s čím pracují přímo interní vývojáři českého studia.
Workbench se skládá z mnoha modulů umožňujících tvořit virtuální světy, vizuální efekty, konfigurovat animace postav a objektů, psát a ladit skripty ve vlastním jazyce Enforce, editovat audio efekty i hudbu, měnit definici chování hrou ovládaných postav, přidávat jazykové lokalizace, upravovat uživatelské rozhraní a další. Například zombie hororová hra DayZ, kterou BI vydala v roce 2018, původně vznikla jako modifikace pro válečnou simulaci Arma 2. Něco podobného tak bude rozhodně možné i v budoucnu.
Jak naznačuje výčet schopností modulů Enfusion Workbench, mnohé má být jednodušší než dříve. Server Lupa například popisuje, že při práci se zvukem už nebude nutné vstupovat do konfiguračních textových souborů a na vše bude stačit grafický editor. Jednotlivé parametry míchání nebo přehrávání zvuků půjde jednoduše vybrat v přívětivém uživatelském prostředí.
Studio nyní nový engine oficiálně představilo, zatím ale neprozradilo, kdy ho vypustí do světa. Jakmile se tak stane, hráči dostanou přístup k vývojářským nástrojům zdarma jako součást zakoupených her. Bohemia Interactive momentálně nezvažuje licencování svého enginu jiným studiím – ostatně i odcházející Real Virtuality se mimo tituly domovské firmy prakticky neobjevil.
Firma sídlící v Praze a s pobočkami také v Brně a Mníšku pod Brdy zkrátka nejspíš s jinými příliš pracovat nepotřebuje a vystačí si s vlastními prostředky a rozsáhlou komunitou fanoušků. Za loňský rok reportovala celkové tržby na hranici 1,6 miliardy korun a letos v únoru ohlásila, že do ní jako minoritní investor vstoupil čínský herní a internetový gigant Tencent. Tomu patří podíl také ve firmách jako Epic Games, Activision Blizzard nebo Ubisoft.