Boj se zdražováním dopadá i na gastronomický segment. Zatím ale vyhráváme, říká šéfkuchař Křížek
„Extrémnímu zdražování se dá částečně zabránit. Podrobné plánování a efektivní nákup jsou významnější než kdy předtím,“ píše ostřílený šéfkuchař.
Šéfkuchař Sensa Fine Food Bistro Zdeněk Křížek
Zdražování se dotýká všech segmentů, ten gastronomický nevyjímaje. Ceny položek v denních i večerních nabídkách stoupají, lidé tak chodí do restaurací méně, což potvrdil i průzkum agentury STEM – 68 procent oslovených Čechů uvedlo, že návštěvy restaurací nyní kvůli šetření výrazně omezili.
Restauratéři si přitom uvědomují, jak moc jsou lidé na změny cen jídel citliví. A reálné náklady do jejich výsledné podoby nepropisují v plné míře. Tím však ze zisku ukrajují sami sobě. Šéfkuchař hotelové sítě Orea Hotels & Resorts a restaurace Sensa Fine Food Bistro v Praze Zdeněk Křížek ve svém komentáři pro CzechCrunch vysvětluje, jak se se současným zdražováním v provozu restaurace vypořádat a jak efektivně snížit náklady.
***
Zdražování – strašák, který poslední měsíce děsí úplně všechny a těžko se před ním schováme. Ještě horší než samotné slovo je však jeho dopad na domácnosti a podnikatele. Na provozovatele restaurací a hotelů číhá na více frontách. Ceny energií šplhají do extrémních výšin, o vzrůstajících nákladech na suroviny ani nemluvě. Jen za poslední rok došlo ke zdražení klíčových potravin zhruba o 65 procent. Jistotu, že ceny dále neporostou, rozhodně nemáme.
Současné období zdražování s sebou přináší mnoho změn. Jednou z nich je například vztah s dodavateli. Zatímco v době před covidem jsme si dokázali zafixovat ceny surovin na měsíc dopředu, v aktuálně nejisté době to je možné pouze na dva týdny. To přináší celou řadu rizik a vy můžete jen doufat, že v době nové fixace nevyletí ceny klíčových produktů do nebes a vám to tak neudělá pořádnou čáru přes rozpočet.