Nová mise Christophera Nolana. Po 20 letech opouští Warner Bros. a natočí film o vzniku atomové bomby

Merry-Go-Round AKA Tenet

Foto: Vertical Ent.

Hlavní hrdina John David Washington a režisér Christopher Nolan při natáčení filmu Tenet

Diváci často neví, ani je nezajímá, pro které studio točí který režisér který film. V případě Christophera Nolana a Warner Bros. je to ale jiné, jejich spolupráce totiž začala v roce 2001 po velkém úspěchu Mementa na festivalech a trvala nepřetržitě až do současného bodu. Pandemie, uvedení Tenetu a kontroverzní kroky studia ale znamenají, že režiséra s filmem, jehož natáčení má začít už počátkem příštího roku, získal Universal.

Nolanův nový projekt v určitém směru naváže na Dunkerk, bude to totiž jeho druhý historický film odehrávající se v období 2. světové války. Místo významné, byť spíše méně známé vojenské operace se ovšem zaměří na vznik jednoho z nejzásadnějších vynálezů vůbec – atomové bomby. Konkrétně má podle informací serveru Deadline sledovat, jakou roli v takzvaném projektu Manhattan hrála jedna z jeho vůdčích postav, fyzik Robert Oppenheimer.

Sice se proto mluví o biografickém filmu, ale vzhledem ke jménu režiséra, který prý napsal také scénář, ovšem nejspíš nemůžeme očekávat standardní dílo konstatující historická fakta. Ostatně zmíněný Dunkerk, pojednávající o záchranné akci britského vojska, měl tři prolínající se linie vyprávění, každou v jiném prostředí a odehrávající se různě rychle. Podle magazínu Variety se pro zatím nejmenovaný film očekává rozpočet přesahující 100 milionů dolarů (přes dvě miliardy korun), tedy mírně levnější blockbuster. 

Bodega Bay

Foto: HBO

Někteří Dunkerk považují za nejlepší Nolanův film

Stejně zajímavý jako námět nebo rozpočet je ale tentokrát také název studia, které bude snímek financovat i distribuovat. Před časem se objevila informace, že Nolan po dlouholeté, téměř exkluzivní spolupráci s Warner Bros. jedná i s jinými společnostmi, respektive šéfové jiných společností se sjeli za režisérem. Už to se považovalo za velkou zprávu, jeden z nejváženějších hollywoodských tvůrců totiž zdánlivě výrazně změnil svůj postoj. Teď insideři z filmového průmyslu potvrdili uzavření smlouvy s Universal Pictures.

První výraznější náznaky rozepří mezi Nolanem a Warner Bros. se objevily loni v prosinci, kdy studio oznámilo plán uvést všechny svoje filmy pro rok 2021 v kinech a online na HBO Max zároveň. Toto rozhodnutí začalo okamžitě kritizovat mnoho filmařů, režisér známý svou obsesí celuloidem a obřími plátny ale byl jedním z nejhlasitějších. HBO Max označil za nejhorší streamovací službu a ohlášený plán za snahu k ní lákat pomocí práce jiných.

Možná nejvíce mu přitom vadilo, že studio svoje kroky s žádným z tvůrců nekonzultovalo. „Je kolem toho velká kontroverze, protože to nikomu neřekli. Pro rok 2021 přitom mají některé z nejlepších filmařů na světě (např. Denise Villeneuva s Dunou nebo Lanu Wachowski s Matrixem, pozn. red.), velké hvězdy, které v některých případech pracovaly na projektech velice blízkých svému srdci,“ řekl Nolan serveru Entertainment Tonight.

Důvod, proč se oceňovaný režisér pro svůj nový projekt nedohodl s Warner Bros., ale nemusel být jednostranný. I když většina studií premiéry svých blockbusterů odsouvala nebo se rozhodla pro hybridní uvedení na plátnech i online zároveň, Tenet měl loni v srpnu za pozornosti celého filmového průmyslu otestovat, jak na tom kina jsou. Přes kritiku obviňující Nolana z ohrožování zdraví režisér lákal diváky do sálů, kde jedině šlo jeho ohromující akční sci-fi zhlédnout.

Tenetu se nakonec podařilo celosvětově vydělat přes 360 milionů dolarů (7,7 miliardy korun). Na pandemii dobré číslo, vzhledem k 200milionovému rozpočtu (a podobně drahé reklamě) však poměrně neuspokojivé. Paradoxně právě jeho výsledky byly dost možná jedním z důvodů, proč se pak studio Warner Bros. rozhodlo kompletní nabídku pro letošní rok vydat zároveň v kinech i na HBO Max. Možná kdyby Nolan nebyl tak striktní, situace by byla jiná.

Jeho přechod právě k Universalu pak zároveň reflektuje obecnější dění ve filmovém průmyslu. Značnou roli při jednání sice mělo mít delší budování vztahů s filmovou šéfkou studia Donnou Langley, magazín Indiewire ovšem poznamenává, že Nolan v zásadě neměl kam jinam jít. Warner Bros. je nyní ve stádiu velkých korporátních změn, MGM zaměstnává přechod pod křídla Amazonu, ve vedení Paramountu stanul ředitel sympatizující se streamováním a Sony se orientuje jinam.

warner-bros-the-dark-knight-rises-christopher-nolan

Foto: HBO

Nolanova batmanská trilogie v kinech dohromady vydělala téměř 2,5 miliardy dolarů

Spolupráci s Nolanem chce navázat dokonce Netflix, který by byl ochotný mu nabídnout specifické podmínky. Pravděpodobně pouze Universal ale nakonec dokázal spojit rozpočet a preferovaný model distribuce mířící primárně na IMAX a kina obecněji. S některými velkými řetězci má studio uzavřenou smlouvu na exkluzivitu zkrácenou jen na 31 dní, pro jeho nový úlovek by ale mohlo udělat výjimku.

Současná situace kolem Christophera Nolana a Warner Bros., respektive Universalu, každopádně není relevantní jen pro jediný projekt. Proti rozhodnutí Warnerů se vymezili i filmaři jako Denis Villeneuve nebo režisérka Wonder Woman Patty Jenkins, která se podle vlastních slov v dohledné době nechystá natočit film pro streamovací službu nebo hybridní uvedení.

Hollywood se pokusil reagovat na pandemickou situaci a nastavil nová pravidla. Některá z nich jako třeba kratší exkluzivita pro kina, nejspíš zůstanou, velká jména z řad tvůrců ale dávají jasně najevo, že proti výraznějšímu posunu do online distribuce se jasně postaví. Chtějí točit pro velké plátno a s velice lukrativními projekty půjdou tam, kde jim to umožní.

Tomáš Chlebek

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.

Student filozofie a filmových studií, fanoušek vědy, umění a moderních technologií.