Britové plánují v Česku postavit gravitační úložiště energie. Mohlo by být první na světě

Jeden z uzavřených dolů v Moravskoslezském kraji by znovu mohl přitahovat peníze. Britská firma má zájem přeměnit ho v neobvyklé úložiště energie.

Iva BrejlováIva Brejlová

chris yendell

Foto: Gravitricity

Chris Yendell z Gravitricity

0Zobrazit komentáře

Britská firma Gravitricity chce v Česku postavit první gravitační úložiště energie na světě za zhruba 700 milionů korun. Pro projekt, který využívá pro skladování elektřiny gravitační pole Země, by Britové chtěli využít některý z uzavřených uhelných dolů v Moravskoslezském kraji. Firma už podepsala memoranda o spolupráci se státním podnikem Diamo a Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou Ostrava.

„Aktuálně zvažujeme několik možných lokalit. Tou nejpravděpodobnější je v tuto chvíli Darkov,“ uvedl šéf Gravitricity Charlie Blair s odkazem na bývalý černouhelný důl společnosti OKD. Informace přinesl server E15.

Česko si britská firma vybrala, protože ve Spojeném království byla většina uhelných dolů uzavřena již před několika desítkami let a jejich průzkum by byl příliš nákladný. Pokud vše půjde dobře, její projekt, který je vlastně nezvyklou elektrárnou, by mohl být spuštěn údajně už v roce 2026. Financovat ho má Gravitricity sama, chce ale požádat o podporu Inovační fond Evropské unie. Dřív už na své aktivity získala podporu Evropské investiční banky.

Nedávno zakonzervovaný moravskoslezský důl Staříč v lokalitě Paskov navštívili inženýři firmy už v říjnu loňského roku, zkoumali přitom jeho potenciál. Demonstrační zařízení uvedlo Gravitricity do provozu loni v létě v Edinburghu. Studie o tom, jaké příjmy může přinést, vypracovávala i česká energetická společnost Nano Energies.

paskov-Stařič

Foto: Gravitricity

Zakonzervovaný důl Paskov Staříč

„Technologii a její schopnosti efektivně ukládat energii už důvěřujeme. Studie přinesou větší porozumění a pochopení toho, jakou roli bude hrát projekt v plném měřítku na energetickém trhu,“ uvedl Chris Yendell, manažer pro rozvoj projektu v Gravitricity.

Zkušební zařízení v Edinburghu mělo výkon 250 kW. Plnohodnotný systém by mohl dodávat až dvě megawatthodiny energie a podpořit místní rozvodnou síť, když bude do provozu uvedeno více obnovitelných zdrojů, uvedla firma už dřív. Budoucí systémy by mohly mít kapacitu 25 MWh a více.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle společnosti je po světě asi 14 tisíc důlních prostorů, které by pro systém mohly být vhodné. Firmu zaujaly třeba některé v Jihoafrické republice. 

Podle ředitele české státní firmy Diamo Ludvíka Kašpara má projekt různá úskalí technického rázu, je proto nejdříve třeba vypracovat studii proveditelnosti. „Vše je jinak plně v režii společnosti Gravitricity, my jí především poskytujeme svou podporu a know-how,“ popisuje.

Gravitricity vyvinula vlastní technologii GraviStore pro uskladnění nevyužité elektřiny – třeba z obnovitelných zdrojů energií – hluboko pod zemí za využití síly zemského gravitačního pole. Má se jednat v podstatě o baterii, která funguje na stejném principu jako vodní přečerpávací elektrárny. 

S přispěním ČTK

Konec jedné éry a symbolu tradiční módy Čechů. Výrobce tenisek Botas zamířil do likvidace

Ikonická firma, která z tenisek udělala „botasky“, nezvládla řešit rostoucí náklady na energie a nedostatek kvalifikovaných pracovníků.

Filip HouskaFilip Houska

botas

Foto: Botas

Ikonické tenisky české značky Botas

0Zobrazit komentáře

Říkalo se jim botasky – a nejen jim. Ze značky Botas se v českém prostředí stalo synonymum pro jakékoliv tenisky, což jméno slavného výrobce obuvi ze Skutče na Chrudimsku stále udržovalo v povědomí veřejnosti. Patrně tomu bude i nadále, firma jako taková ale kvůli finančním i personálním problémům končí. Je v likvidaci.

O tom, že je Botas v problémech, jsme psali na začátku roku, když společnost oznámila ukončení výroby ve skutečské továrně, odkud pochází a kde má také své ústředí. Na vině měly být podle majitele Františka Nestávala zvyšující se náklady na energie a také nedostatek kvalifikovaných pracovních sil, což se odráželo na samotném hospodaření firmy.

Ačkoliv ta předloni skončila v zisku okolo 7,7 milionu korun při tržbách 39,3 milionu korun, čísla vycházela zejména z odprodeje nepotřebných nemovitostí, ne nutně z prodeje obuvi jako takové. Rok předtím byl Botas ve ztrátě.

Vedení zvažovalo, že by hlavní výrobu přesunulo do jiného města v Česku, potažmo na Slovensko. Ve hře byl i prodej tradiční české značky jinému majiteli. A rozhodnuto mělo být během tohoto kvartálu. Nakonec se situace stočila do likvidace, jak zjistila ČTK z dokumentu ve Sbírce listin.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Po dohodě s likvidátorem nebudeme poskytovat další informace médiím,“ napsal ČTK v odpovědi na dotaz týkají se podrobností likvidace Nestával. Spolu s tím se také zjistilo, že společnost, která pod názvem Botas vystupuje od roku 2000 (dříve to byla Botana), byla před časem nucena propustit část ze svých sedmdesáti zaměstnanců.

Rána to je jak pro samotný podnik, ale také pro okolí Skutče, které má bohatou obuvnickou tradici. První boty se tam začaly šít už v šestnáctém století, přičemž později se tamní ševci zaměřovali i na vojenskou obuv – za vlády Marie Terezie přišli s takzvanými komiskami. Největší renomé ale oblast dostala až v roce 1952, kdy se do Skutče přesunulo ředitelství společnosti Botana, která vznikla spojením několika obuvnických továren.

První botasky, respektive tenisky s označením Botas, se ve skutečské továrně začaly vyrábět v roce 1963. V Československu začaly nabírat na popularitě hlavně u sportovců, kteří s nimi jezdili na mezinárodní soutěže, například na letní olympiádu v japonském Tokiu o rok později. Tam v nich českoslovenští volejbalisté získali stříbrnou medaili.

par-1

Přečtěte si takéOd botasek k extravaganci. Pražské tenisky Pár jsou sportovní mokasínyNaučili Čechy znovu nosit botasky, teď uvádí sportovní mokasíny. Pražský Pár sází na městskou extravaganci

premysl

Přečtěte si takéDěsivě přesvědčivá videa. Zkusili jsme, jak funguje generátor Veo 3Jak fungují deepfakes, které jsou nerozeznatelné od reality? Mohou zničit internet, podílí se i Češi

Sportovní obuv začala být hlavním prodejním artiklem Botany. I proto se firma v roce 2000 přejmenovala čistě na Botas, aby dala jasně najevo, že jednoduché – a historií obohacené – tenisky jsou pro ni to, na co se chce zaměřit. V roce 2006 si pak studenti pražského UMPRUM Jan Kloss a Jakub Korouš usmysleli, že na základě školního zadání nezapomenutelný design botasek udělají o něco svěžejší, čímž vznikla kolekce Botas 66.

Firmě se mimo jiné podařil i zajímavý marketingový kousek v tom, že minimálně Češi začali všem typům sportovních bot říkat „botasky“. Běžně se tak stávalo, že někdo „hledal botasky značky Adidas“, případně „nosil botasky od Pumy“.