Britská pošta nasazuje drony. Bezpilotními letouny doručila testy na covid na vzdálenost 100 kilometrů

Filip HouskaFilip Houska

royal-mail-drone

Foto: Royal Mail

Britská pošta má za sebou úspěšný testovací let dronem

0Zobrazit komentáře

Čekáte doma na balíček, ale namísto toho, aby vás prozvonil kurýr, vám na dveře „zaťuká“ dron. Malé bezpilotní letouny pro doručování zásilek už ve světě zkouší například Amazon, teď se o něco podobného snaží i britská pošta Royal Mail, která vyslala drona-kurýra přes oceán na souostroví Scilly, kam doručila mimo jiné testy na covid.

Vzhledem k tomu, jak je Velká Británie členitá, bývá pro přepravní společnosti mnohdy obtížné se do konkrétních oblastí včas dostat. To je případ i ostrovů Scilly, které leží v Atlantiku asi 45 kilometrů jihozápadně od posledního výběžku Cornwallu. Právě na ně se britská pošta v rámci své dronové zkoušky zaměřila.

Na vzdálenost zhruba 100 kilometrů vyslala bezpilotní letouny od dvou výrobců, Skyports a Windracers. Zatímco první jmenovaný vyrábí drony menších rozměrů, které jsou flexibilnější a snáze se ovládají, Windracers sází na poměrně robustní stroje, jež dokážou přepravit až 100 kilogramů naráz. Což je ideální pro různé typy balíků.

„Jde o součást plánu pro zahrnutí nejinovativnějších technologií do naší sítě. Během pandemie jsme zaznamenali zvýšený objem zásilek a toto je jedna z cest, jak podpořit naše kurýry v rychlejším doručování. Zároveň se tím budou snižovat i emise uhlíku,“ říká obchodní ředitel Royal Mail Nick Landon a vyzdvihuje také ekologický aspekt dronové logistiky.

Tleskat této iniciativě může i česko-slovenské miliardářské duo Daniel Křetínský a Patrik Tkáč. Ti jsou v rámci svého investičního fondu Vesa Equity největšími akcionáři Royal Mail a drží v ní zhruba 13% podíl. Pochopitelně sledují i její hospodaření, které bylo sice v úvodu pandemie ztrátové, ale teď se akcie vyhouply a letos se očekává provozní zisk okolo 700 milionů liber, tedy 20,7 miliardy korun.

Pokud vše půjde podle představ, chce britská pošta drony zahrnout do své flotily, která nově čítá i devětadvacet nízkoemisních kamionů na plyn. Do budoucna by tak z pozice Royal Mail mohlo být možné, aby velké drony značky Windracers doručovaly balíky na letiště v daných lokalitách, přičemž menší stroje od Skyports by létaly na předem určené pick-up pointy.

Je však nutné dodat, že zatím nepůjde o ryzí dronovou donášku přímo domů. Z přistávacích ploch totiž zásilky vyzvednou lidští doručovatelé, kteří je teprve dopraví zákazníkům. I to je ale mnohem efektivnější způsob, navíc v době, kdy je nutná rychlost například při doručování testovacích sad na covid – tedy právě při takovém scénáři, na jakém si drony Royal Mail před pár dny vyzkoušela.