Brněnská Safetica chrání firmy před únikem dat. Teď získala 40 milionů korun a chystá velkou zahraniční expanzi
Richard Brulík je ředitelem Safeticy od května a má velké plány
Když Richard Brulík začátkem května nastoupil na pozici ředitele Safeticy, ocitl se v poněkud netradiční situaci. Chodbami brněnského Jihomoravského inovačního centra, kde firma sídlí, se procházel sám, protože téměř všichni zaměstnanci pracovali z domova. V novém prostředí se však neztrácel, ve stejné budově totiž sídlila dříve i další technologická společnost Y Soft, kde před čtrnácti lety začínal svoji kariéru.
„Vracím se ke svým začátkům,“ usmívá se jednačtyřicetiletý manažer během videorozhovoru ze své kanceláře, kterou sdílí se svým předchůdcem Petrem Žikešem. Ten je v Safetice nově zodpovědný za rozvoj strategických partnerství firmy. Navzdory koronavirové pandemii a na rozdíl od zaměstnanců se oba v kanceláři potkávali relativně pravidelně, takže řešení aktuálních výzev mohl Brulík konzultovat rychle a jednoduše. A že je co řešit.
Safetica působí v oblasti takzvaného data loss prevention, tedy prevence úniku dat z firem (ať už samotnou klasifikací a ochranou dat nebo vyhodnocováním bezpečnostních incidentů), a aktuálně koronavirové krizi navzdory v rámci nového investičního kola získala 40 milionů korun, chystá se spustit nový produkt a také se naplno pouští do zahraniční expanze.
„Až na to, že lidé nejsou v kancelářích, probíhá vše podle očekávání. Máme spoustu věcí, na kterých chceme dělat. I když koronavirová situace část byznysu zbrzdila, na druhé straně nám otevřela možnosti růstu například kolem práce z domova, na kterou se snažíme adaptovat. Zatím si nestěžuju, myslím si, že mám výzev více než dost,“ usmívá se Brulík.
Jako nejnáročnější úkol vidí nový ředitel hlavně expanzi a s ní související stavbu globální značky a také rozšiřování partnerské sítě distributorů, kteří řešení Safeticy na jednotlivých trzích prodávají. Těch je po celém světě osm stovek, v loňském roce však firma polovinu ze svých obratů na úrovni 100 milionů korun získala z domovských trhů, tedy Česka a Slovenska. Poměr se ale postupně začíná posouvat ve prospěch zahraničí.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsOd ledna Safetica vyrostla už o 60 procent a pro letošek očekává meziroční zdvojnásobení svých tržeb, přičemž zahraničí se na nich má podílet více než dvěma třetinami. Zpomalovat se tak firma rozhodně nechystá a hodně investuje do růstu, zatímco ziskovost jde aktuálně stranou. Cílem je rozšiřovat počet chráněných zařízení, kterých je dnes kolem 250 tisíc, a to na úroveň milionu do konce příštího roku a v horizontu tří let pak překonat pět milionů chráněných zařízení.
Dlouhodobým plánem brněnské bezpečnostní firmy je vybudovat silnou globální značku, kterou kromě zákazníků budou znát i oboroví specialisté. Po letech, během kterých tým budoval zahraniční pozici, tak dojde k výraznější akceleraci nových akvizic, a to zejména v Latinské Americe, Japonsku, na Novém Zélandu, v Kanadě a nepochybně i ve Spojených státech.
„Bylo rozumnější vzít si na pomoc investiční peníze, než čekat, až si firma vydělá sama.“
Právě z tohoto důvodu Safetica nabrala další, již šestou investici (dohromady jde o přibližně 200 milionů korun). Tentokrát 40 milionů korun do firmy vložili současní vlastníci pod vedením fondu Impulse Capital investora Ondřeje Tomka. Ten již delší dobu vlastní 55 procent firmy s tím, že rozložení podílů mezi všechny vlastníky zůstává i po posledním investičním kole stejné.
„Bylo rozumnější vzít si na pomoc investiční peníze, než čekat, až si firma vydělá sama. Pomůže nám to navýšit naše kapacity, know-how a posouvat produkt rychleji dopředu. S investory intenzivně spolupracujeme, jejich zkušenosti z byznysu jsou k nezaplacení,“ pochvaluje si Brulík a zároveň doplňuje, že investoři potenciálu firmy věří a žádný z nich aktuálně exitovou strategii neřeší.
Expanzi se Safetica věnuje i z produktové stránky. Dosud se zaměřovala zejména na řešení pro Windows a macOS, ale stále výrazněji se věnuje také cloudovým řešením, do nichž přesouvá více dat i firemních procesů. V souvislosti s aktuální krizí a přesunem práce mimo kanceláře navíc tento segment nabírá na důležitosti.
Poslední velká aktualizace softwaru Safeticy navíc v souvislosti s nárůstem práce z domova umožnila manažerům přes mobilní aplikaci vyhodnocovat vývoj nálady svých zaměstnanců – ti jednoduše každý den odkliknou, jak se cítí, a analytické algoritmy mohou nadřízené upozornit na možný problém včas. Aplikace tak může odhalit něco, co by během každodenního potkávání se v kancelářích mohlo být zjevné ihned.
„V souvislosti s prací z domova dostávají security projekty nejvyšší prioritu.“
V produktové části se navíc Safetica chystá představit i nový model řešení fungující jako SaaS, tedy software na bázi předplatného. I když šlo o dlouhodobý projekt, podle Brulíka dobře zapadá do aktuální situace, protože s tímto produktem bude moci firma nabídnout ještě rychlejší implementaci u svých zákazníků nebo třeba i možnost otestovat si řešení v rámci ověření konceptu.
„Vidíme, že se zákazníci začínají více zajímat o to, aby implementační projekty netrvaly tři čtvrtě roku, řešení svých problémů chtějí pokud možná co nejrychleji. Spousta firem v posledních měsících nevěděla, co bude, a pozastavila své investice. Situace se už však vrací do normálu a i v souvislosti s prací z domova většinou dostávají security projekty nejvyšší prioritu jako první,“ popisuje Brulík.
V akvizicích se přitom v poslední době Safetice daří zejména v oblasti financí a governmentu. V těchto týdnech své řešení implementuje v jedné z největších tuzemských bank (kterou však nemůže jmenovat), podobnou zakázku firma nedávno vyhrála také v Kolumbii. V Argentině pak probíhají námluvy o nasazení řešení pro celý tamní vzdělávací systém.
Navzdory úspěchům ve velkých korporacích či státních institucích ale většina klientů brněnské firmy spadá do kategorie středně velkých firem, které reálně působí ve všech oblastech od automotive přes logistiku po výrobní firmy.
„Naše řešení není pro všechny, zaměřujeme se na specifické use-casy, ve kterých jsme silní. Chceme, aby se naši prodejní partneři zaměřovali primárně na ně,“ říká Brulík. „Obecně se ale snažíme jak firmám, tak jejich zaměstnancům pomoct, aby u nich nedocházelo k úniku dat a dalším interním hrozbám. Tyhle procesy automatizujeme, zjednodušujeme a nabízíme pomocnou ruku. To je náš základ, který se nemění.“