Brněnské Bary Jana Vlachynského převzala umělá inteligence. Využívají ji tu na tvorbu menu i reklam
Poskládá nové menu, napíše inzerát a vytvoří video pro reklamní kampaň. AI toho umí hodně a pilotní pokusy ukazují, že skvěle funguje i v gastronomii.
Nová podoba umělá inteligence v posledních měsících prosákla do spousty odvětví a v Brně neminula ani to gastronomické. Skupina Lidi z Baru Jana Vlachynského, pod kterou aktuálně spadá šest barů a několik přidružených projektů, se totiž jala testovat schopnosti umělé inteligence hned na několika frontách. V nejstarším podniku, Baru, který neexistuje, tak připravila nové koktejlové menu, týmu Vlachynského se hodí ale také při náborech nových kolegů a kolegyň nebo při přípravě reklamních kampaní.
První možné využití umělé inteligence v gastronomii, tedy vymýšlení nápadů pro nové menu, se vcelku nabízí. Zároveň jde o přístup, díky kterému se moderní technologií posílená hravost týmu barmanů nebo kuchařů co nejsnáze dostane mezi lidi. Konkrétně v brněnském Baru, který neexistuje vzniklo speciální menu na míru létu, během kterého se podle Lidí z Baru velké oblibě těší gin s tonikem. Objevily se tu tak hned čtyři variace na oblíbený koktejl vytvořené umělou inteligencí.
„Jde vlastně o lehký experiment. Gin tonik v různých variantách byl v posledních letech jasným favoritem hostů letní barové zahrádky. Využili jsme tentokrát umělou inteligenci, aby vymyslela nějaké sofistikovanější obměny našich receptur. Mnohokrát jsme při tom zašli do slepé uličky a dočkali se nezajímavých výsledků, nakonec se ale čtveřici kreativních a použitelných receptur vygenerovat podařilo,“ říká k procesu práce s technologií GPT-4 spoluzakladatel gastronomické skupiny Lidi z Baru Jan Vlachynský.
Letní zahradní menu doplňuje také čtveřice koktejlů od lidských barmanů, které mají spíše „základní“ podobu. Tedy gin s tonikem, k tomu navíc oliva, citrus, jahoda nebo okurka. Úkolem umělé inteligence tedy bylo vymyslet na totožném základu nápaditější recepturu. V citrusové variantě přidala k základním ingrediencím Campari, ibišek a grep. V jahodové kardamom a růžovou vodu, v olivové bezinku a vermut a v okurkové kmínovou pálenku akvavit a kopr. I vizuály pro jednotlivé drinky vymyslela AI, konkrétně program Midjourney.
Hosté barové zahrádky mohou nyní po ochutnání drinků prostřednictvím QR kódu hlasovat, zda jim více chutnal koktejl vymyšlený člověkem, nebo ten od umělé inteligence. A podle předběžných výsledků má prozatím stroj nad člověkem navrch. „Věřím, že AI nám ušetří strašně moc práce, a to i v tak konzervativním oboru, jakým gastronomie je. Napříč naší organizací ji k různým úkolům využívají už prakticky všichni. Milujeme totiž dělat věci, kterým na začátku příliš nerozumíme, což umělá inteligence do puntíku splňuje,“ dodává Vlachynský.
Ten se podle slov tiskového mluvčího Lidí z Baru, Michaela Lapčíka, do umělé inteligence „docela zbláznil“. V současnosti tak zkouší se svým týmem všechno, co její pole nabízí. Všichni Lidi z Baru se zamýšlejí nad svou pracovní náplní a zkouší, jestli za ně něco nemůže dělat právě AI. A zatím se ukázalo, že je toho poměrně hodně.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„Testujeme AI chatbota, do kterého jsme nahráli naši lidobarovou bibli neboli encyklopedii lahví, takže každý kolega se může zeptat na informace o konkrétní lahvi, kterou máme zalistovanou v jakémkoliv našem podniku. AI nám píše pracovní inzeráty. Ve Whiskey baru, který neexistuje AI vytvořila reklamu na absurdně levné ústřice a pomáhala s nápady na deset variant burgerů, které se tady v blízké budoucnosti budou točit na menu,“ přibližuje Michael Lapčík.
Martin Lambert, bývalý barman a v současnosti tvůrce nealkoholických nápojů Lidí z Baru, vytvořil prostřednictvím AI video pro budoucí kampaň na Adult Sodu. Jde o nealkoholický koktejl ve dvou variantách: Manhattan a Negroni. Jeho vývoj trval déle než rok a výsledkem je nápoj, který člověk při slepém čichovém testu od původních předloh nerozezná – chybí jen typické alkoholové pálení. V nové kampani budou známé osobnosti světové kinematografie popisovat, jak je život bez alkoholu skvělý.
„Dále dáváme dohromady novou koncepci práce s našimi daty, jakýsi datový sklad. V něm určitě budeme využívat AI prvky pro datovou analýzu – představa je taková, že se například kdokoliv z provozních zeptá aplikace ChatGPT, jestli se mu na základě dosavadních dat v konkrétní den v týdnu vyplatí nechat podnik otevřený o hodinu déle,“ uzavírá výčet Lapčík.
Aktuálně se ještě chystá nové hlavní koktejlové menu pro Bar, který neexistuje, v němž velkou roli umělá inteligence rovněž sehraje. Lidi z Baru nechtějí prozradit podrobnosti, ale umělá inteligence jim při tvorbě pomáhá především s příběhovou částí a charakteristikou postav.