Brněnské Bary Jana Vlachynského převzala umělá inteligence. Využívají ji tu na tvorbu menu i reklam

Poskládá nové menu, napíše inzerát a vytvoří video pro reklamní kampaň. AI toho umí hodně a pilotní pokusy ukazují, že skvěle funguje i v gastronomii.

midjourney

Foto: Midjourney

Umělá inteligence v barech (vytvořeno v programu Midjourney)

0Zobrazit komentáře

Nová podoba umělá inteligence v posledních měsících prosákla do spousty odvětví a v Brně neminula ani to gastronomické. Skupina Lidi z Baru Jana Vlachynského, pod kterou aktuálně spadá šest barů a několik přidružených projektů, se totiž jala testovat schopnosti umělé inteligence hned na několika frontách. V nejstarším podniku, Baru, který neexistuje, tak připravila nové koktejlové menu, týmu Vlachynského se hodí ale také při náborech nových kolegů a kolegyň nebo při přípravě reklamních kampaní.

První možné využití umělé inteligence v gastronomii, tedy vymýšlení nápadů pro nové menu, se vcelku nabízí. Zároveň jde o přístup, díky kterému se moderní technologií posílená hravost týmu barmanů nebo kuchařů co nejsnáze dostane mezi lidi. Konkrétně v brněnském Baru, který neexistuje vzniklo speciální menu na míru létu, během kterého se podle Lidí z Baru velké oblibě těší gin s tonikem. Objevily se tu tak hned čtyři variace na oblíbený koktejl vytvořené umělou inteligencí.

„Jde vlastně o lehký experiment. Gin tonik v různých variantách byl v posledních letech jasným favoritem hostů letní barové zahrádky. Využili jsme tentokrát umělou inteligenci, aby vymyslela nějaké sofistikovanější obměny našich receptur. Mnohokrát jsme při tom zašli do slepé uličky a dočkali se nezajímavých výsledků, nakonec se ale čtveřici kreativních a použitelných receptur vygenerovat podařilo,“ říká k procesu práce s technologií GPT-4 spoluzakladatel gastronomické skupiny Lidi z Baru Jan Vlachynský.

Letní zahradní menu doplňuje také čtveřice koktejlů od lidských barmanů, které mají spíše „základní“ podobu. Tedy gin s tonikem, k tomu navíc oliva, citrus, jahoda nebo okurka. Úkolem umělé inteligence tedy bylo vymyslet na totožném základu nápaditější recepturu. V citrusové variantě přidala k základním ingrediencím Campari, ibišek a grep. V jahodové kardamom a růžovou vodu, v olivové bezinku a vermut a v okurkové kmínovou pálenku akvavit a kopr. I vizuály pro jednotlivé drinky vymyslela AI, konkrétně program Midjourney.

bar-ktery-neexistuje

Foto: Oldřich Hrb

Umělá inteligence vymyslela čtyři variace na gin s tonikem

Hosté barové zahrádky mohou nyní po ochutnání drinků prostřednictvím QR kódu hlasovat, zda jim více chutnal koktejl vymyšlený člověkem, nebo ten od umělé inteligence. A podle předběžných výsledků má prozatím stroj nad člověkem navrch. „Věřím, že AI nám ušetří strašně moc práce, a to i v tak konzervativním oboru, jakým gastronomie je. Napříč naší organizací ji k různým úkolům využívají už prakticky všichni. Milujeme totiž dělat věci, kterým na začátku příliš nerozumíme, což umělá inteligence do puntíku splňuje,“ dodává Vlachynský.

Ten se podle slov tiskového mluvčího Lidí z Baru, Michaela Lapčíka, do umělé inteligence „docela zbláznil“. V současnosti tak zkouší se svým týmem všechno, co její pole nabízí. Všichni Lidi z Baru se zamýšlejí nad svou pracovní náplní a zkouší, jestli za ně něco nemůže dělat právě AI. A zatím se ukázalo, že je toho poměrně hodně.

„Testujeme AI chatbota, do kterého jsme nahráli naši lidobarovou bibli neboli encyklopedii lahví, takže každý kolega se může zeptat na informace o konkrétní lahvi, kterou máme zalistovanou v jakémkoliv našem podniku. AI nám píše pracovní inzeráty. Ve Whiskey baru, který neexistuje AI vytvořila reklamu na absurdně levné ústřice a pomáhala s nápady na deset variant burgerů, které se tady v blízké budoucnosti budou točit na menu,“ přibližuje Michael Lapčík.

Martin Lambert, bývalý barman a v současnosti tvůrce nealkoholických nápojů Lidí z Baru, vytvořil prostřednictvím AI video pro budoucí kampaň na Adult Sodu. Jde o nealkoholický koktejl ve dvou variantách: Manhattan a Negroni. Jeho vývoj trval déle než rok a výsledkem je nápoj, který člověk při slepém čichovém testu od původních předloh nerozezná – chybí jen typické alkoholové pálení. V nové kampani budou známé osobnosti světové kinematografie popisovat, jak je život bez alkoholu skvělý.

jan-vlachynsky2

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Jan Vlachynský

„Dále dáváme dohromady novou koncepci práce s našimi daty, jakýsi datový sklad. V něm určitě budeme využívat AI prvky pro datovou analýzu – představa je taková, že se například kdokoliv z provozních zeptá aplikace ChatGPT, jestli se mu na základě dosavadních dat v konkrétní den v týdnu vyplatí nechat podnik otevřený o hodinu déle,“ uzavírá výčet Lapčík.

Aktuálně se ještě chystá nové hlavní koktejlové menu pro Bar, který neexistuje, v němž velkou roli umělá inteligence rovněž sehraje. Lidi z Baru nechtějí prozradit podrobnosti, ale umělá inteligence jim při tvorbě pomáhá především s příběhovou částí a charakteristikou postav.