Brněnské herní studio Ashborne Games má 150 milionů na historickou strategii. Chce spolupracovat i s Warhorse

Michal MančařMichal Mančař

petr-kolar-boxedInsider

Foto: Ashborne Games

Brněnské studio Ashborne Games vede veterán herního vývoje Petr Kolář

0Zobrazit komentáře

Videoherní průmysl v Česku má silnou tradici, solidní současnost – a nyní se přidává další část ještě zajímavější budoucnosti. Loni v Brně totiž vzniklo studio Ashborne Games, a to hned jako součást silného vydavatele THQ Nordic. Navzdory svému mládí však Ashborne disponuje bohatými zkušenostmi, většinu týmu tvoří veteráni z největšího tuzemského studia Bohemia Interactive.

Že se u nás dělají dobré hry, dokazují velké firmy i menší projekty. Zmíněná Bohemia Interactive se proslavila sérií vojenských simulací Arma a zažila nesmírně úspěšný rok i miliardový prodej podílu čínskému holdingu Tencent. Ve Warhorse Studios zase vytvořili výjimečně věrný středověký zážitek Kingdom Come: Deliverance a za 1,1 miliardy firmu koupila společnost Koch Media, součást stejné skupiny jako THQ Nordic.

Na opačné straně spektra pak nejde nezmínit tvůrce z Amanita Design, kteří i v menším počtu vydávají chytré hry jako Chuchel nebo Samorost s dechberoucí, ale i hororovou atmosférou, nebo nedávný počin Nebuchadnezzar od pouhé dvojice českých autorů vystupujících pod značkou Nepos Games.

Do takto hvězdné společnosti se nyní pokusí proniknout nový hráč. Ashborne Games vznikly loni na podzim v Brně jako interní studio významného videoherního vydavatele THQ Nordic. Ten má na financování vývoje herní prvotiny Ashborne – strategické hry z historického prostředí – prozatím připravených zhruba 150 milionů korun.

Ale nejedná se o žádnou jednorázovou investici. Velmi hrubým odhadem to je cena provozu studia po dobu tvorby prvního projektu,“ upřesňuje pro CzechCrunch Petr Kolář, jednatel firmy. „S THQ Nordic máme uzavřenou standardní smlouvu, kdy nám průběžně hradí náklady studia, zatímco my dodáváme jednotlivé milníky vývoje,“ doplňuje.

Rodinná pouta

Během loňských jednání došlo na schůzky i s dalšími společnostmi a na stole byly i jiné varianty spolupráce. Například přímá investice nebo začlenění do existujícího herního studia. Nicméně THQ Nordic si Koláře a kolegy získalo svým přístupem. „Nejvíce nás zaujala skoro až rodinná atmosféra. O svá interní studia se poctivě starají a podporují je v tom, co vývojáři umí nejlépe – tvořit hry. I jejich portfolio je zaměřené na žánry, které nás zajímají,“ poodhaluje Kolář.

V definitivním rozhodnutí navíc pomohly i dobré reference. „Většinou jsme jednali na základě nějakého kontaktu přes lidi, které známe. V případě THQ Nordic to byl David Durčák, se kterým se známe už dlouho,“ říká Kolář s odkazem na slovenského videoherního vývojáře, jenž od začátku loňského roku vede bratislavské Nine Rocks Games také pod hlavičkou THQ Nordic.

„Vysvětlil nám, jak fungují, a diskuze s jejich producenty a vedením nám naznačila, že tohle je cesta, kterou se chceme vydat,“ přibližuje šéf Ashborne. Takříkajíc rodinná pouta v rámci THQ Nordic se pak posílila i tím, že Durčák nově vzniklému subjektu pomáhá coby druhý jednatel. „Pravidelně spolu řešíme chod firmy a od začátku nám dává skvělé rady. Řeší spíš běh studia jako takového, má samozřejmě dost práce s vývojem vlastního projektu,“ doplňuje Kolář.

petr-kolar-2

Foto: Ashborne Games

Před založením Ashborne Games působil Petr Kolář deset let v Bohemia Interactive

S jistou mírou nadsázky se dá říct, že od THQ Nordic je založení Ashborne Games sázka na jistotu. Tým Petra Koláře se totiž může pochlubit zkušenostmi například z vývoje legendární Mafie, jednoho z dílů hororových videoher Silent Hill nebo akčních titulů Vigor a Arma. A právě z „Bohemky“, která stojí za posledními dvěma zmíněnými hrami, přišla do Ashborne většina pracovníků.

Působil v ní i Kolář, situace ve společnosti ho však po více než deseti letech přiměla k odchodu. „Bohemia Interactive prochází nějakou přeměnou a myslím si, že je to pro ni jen dobře. Jen jsem si nedokázal v její budoucnosti představit i svou roli. A podobně to měla část lidí, co se rozhodli odejít,“ říká ředitel studia. Zároveň upozorňuje, že nedávná investice čínského Tencentu do bývalého zaměstnavatele na rozhodnutí neměla vliv.

Do Ashborne tak Petr Kolář přivedl ještě přibližně tři desítky exbohemáckých kolegů a zatím v Brně pracují celkem v osmatřiceti lidech. Plány na větší rozšiřování však nemají, naopak by si rádi udrželi status menšího studia, ve kterém se budou lidé navzájem stále dobře znát. Ostatně takovou filozofii preferuje i THQ Nordic.

Vznik hry? Jako sledovat sochaře

Nikterak obří tým by rád vytvořil strategii s prvky RPG, tedy „hry na hrdiny“, v níž se postupně vylepšují herní postavy a jejich vlastnosti. Ale zatím jsme ve fázi vývoje, kdy se představa o hře může rychle měnit. Máme skvělé designéry, kteří přichází se zajímavými nápady, ty je teď potřeba ověřit. Na papíře sice spousta věcí vypadá skvěle, ale ve hře nemusí sedět dohromady. Proto je těžké cokoliv bližšího říkat,“ vysvětluje Kolář.

Je to občas jako sledovat špičkového sochaře – i když v hlavě kreativního ředitele sídlí jasná vize, kterou sdílí s týmem, ještě zbývá hodně času, než beztvará hmota dostane jasné obrysy,“ přibližuje vznik hry Kolář. Šéfem pomyslných herních sochařů je v Ashborne jeho někdejší kolega z Bohemia Interactive Karel Kališ, kterého hráči mohou znát jako jednoho z designérů Army nebo Vigoru.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak dlouho si tedy na bližší informace o chystaném titulu počkáme? Dovolil bych si tvrdit, že nějaké pořádné oznámení s podrobnostmi můžeme čekat někdy příští rok,“ naznačuje Kolář. Pár měsíců trvající informační sucho navíc nebude stoprocentní. Do té doby chceme fanoušky zásobovat informacemi ze zákulisí a možná i střípky informací, u kterých si budeme jistí, že se nebudou měnit,“ dodává.

V současnosti navíc v Ashborne Games pracují na něčem ještě úplně jiném. Po německém studiu Nukklear převzali vývoj akčního simulátoru Comanche, v němž se hráči zhostí role pilota stejnojmenné bojové helikoptéry. V Brně původně multiplayerovou záležitost rozšiřují o hru pro jednoho hráče, což může pro Ashborne být užitečným tréninkem. Stejně jako jejich plánovaný a dosud bezejmenný projekt totiž i Comanche využívá technologii Unreal Engine.

Podpora od Warhorse Studios

Tato výpomoc je logickým důsledkem působení Ashborne Games pod THQ Nordic, které hru od Nukklearu vydává. Mimochodem, ačkoliv tomu jeho název úplně nenapovídá, THQ Nordic je rakouskou firmou. Severské spojení u něj však skutečně nalezneme, jeho mateřský holding Embracer Group donedávna vystupoval pod názvem THQ Nordic AB a pochází ze Švédska.

Pod vydavatelství THQ Nordic pak patří vedle Ashborne řada vývojářů v Evropě i USA. Českým hráčům bude nejspíš dobře známé jméno Piranha Bytes, autoři dnes již kultovní trilogie her na hrdiny Gothic. Loni THQ Nordic založilo i bratislavské Nine Rocks Games, kterému velí už zmiňovaný David Durčák, jenž je spolu s Kolářem jednatelem Ashborne.

kingdom-come-deliverance-castle

Foto: Warhorse Studios

Česká hra Kingdom Come: Deliverance je oceňována i díky své realističnosti

Tím však firemní pouta nekončí, v objetí Embracer Group je také už zmiňované pražské studio Warhorse. I s ním chtějí Ashborne Games spolupracovat. Už jsme byli na návštěvě v jejich kancelářích, což samo o sobě bylo inspirující. Producent Warhorse Martin Klíma se díval na hrubý prototyp naší hry a poskytl nám pár cenných podnětů,“ říká Kolář.

Dokonce nám nabídl využití jejich zázemí, například studia na nahrávání zvuků a animací. Za jejich vstřícnost jsem Warhorse Studios vděčný,“ uzavírá Petr Kolář. Nezbývá než dodat, že pomoc a podpora od autorů historického hitu jako Kingdom Come: Deliverance by pro hru zasazenou do skutečných dějin mohla znamenat ještě o něco zářnější budoucnost. I pro český herní průmysl jako takový.

Česká herní služba Gamee nasedá na blockchain. Spouští vlastní tokeny a nabídne i roboty jako NFT

Filip HouskaFilip Houska

bozena-rezab

Foto: Gamee/CzechCrunch

Božena Řežáb, spoluzakladatelka herní služby Gamee

0Zobrazit komentáře

Blockchain má široké využití a čím dál více prostupuje také do her, o čemž jsme se mohli už v roce 2017 přesvědčit během sbírání virtuálních koťátek, takzvaných CryptoKitties. Smysl v blockchainovém hraní, kde se můžete stát „opravdovými“ vlastníky digitálních předmětů, ale vnímá i původem česká herní služba Gamee, která nyní začíná prodávat své vlastní tokeny a souběžně vstupuje do světa NFT, nového trendu z kryptoměnové sféry.

Webová a mobilní herní platforma Gamee, kterou spoluzaložila Božena Řežáb a od loňského července spadá pod hongkongskou společnost Animoca Brands, představuje své nové tokeny pod označením GMEE jako inovativní formu hrací měny, za níž si hráči budou moci kupovat nové zážitky, například vstupy do speciálních herních akcí a turnajů.

Fungují ale také jako rozhodovací prostředek v tom smyslu, že jejich držitelé budou mít příležitost se podílet na hlasování o dalších plánech herní služby, vývoji nových her nebo distribuci odměn. Hráči je navíc budou moci vyhrávat jako ceny v rámci konkrétních her, kterých je na platformě více než osmdesát.

gamee

Foto: Gamee

Tým Gamee

„Tokeny jsou založené na Ethereu (ERC-20/ERC-721), přičemž každý hráč získá vlastní kryptopeněženku, kde je bude mít uložené. Většina našich současných hráčů ovšem s kryptem nemá zkušenosti, proto se dost zaměřujeme i na uživatelskou zkušenost, abychom vše dobře vysvětlili i mainstreamovému publiku,“ říká pro CzechCrunch Miroslav Chmelka, technický šéf Gamee.

Aby Gamee své nové tokeny světu ve větším měřítku představilo, zamířilo s nimi během dnešního rána na Uniswap, decentralizovaný finanční protokol, který se používá ke směně kryptoměn. Přes něj nechalo Gamee vytvořit přesně 3 180 000 000 kusů s cenou 0,08 dolaru za jeden token a rozjíždí novou éru své herní služby, u které věří, že bude mít velký úspěch.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ostatně náznak úspěchu přišel již 2. dubna, kdy Gamee nabídlo tokeny v hodnotě 2,2 milionu dolarů v rámci předprodeje, přičemž se vyprodaly do sedmi minut od spuštění. Mezi těmi, kteří si GMEE pořídili s předstihem, byl například i MetaKovan, který se ve veřejných kruzích proslavil nákupem unikátní digitální koláže ve formě NFT za bezmála 70 milionů dolarů.

Zatímco tokeny budou do budoucna sloužit jako jeden z klíčových aspektů pro skalní hráče na službě, Gamee se postupně připravuje i na další novinky založené na blockchainu. Jednou z nich je nová generace hraní pod označením Gamee Arc8, pod kterou bude vznikat unikátní turnaje, jež budou ještě více závislé na dovednostech jednotlivých hráčů.

gamee-1

Foto: CzechCrunch

Herní služba Gamee

„Půjde o tzv. skill-based turnaje, kde mohou hráči hrát buď ve stylu 1v1 s tím, že je platforma spáruje podle jejich dovedností, nebo se mohou zúčastnit větších a delších turnajů. Pro vstup bude sloužit právě náš token. Za každý pokus se tak bude platit, ale pokud je hráč dostatečně dobrý, může tokeny na druhou stranu i vyhrávat,“ objasňuje Chmelka.

Cestu trendem NFT si razí roboti

V souvislosti s těmito turnaji Gamee nasedá i na trend zvaný NFT, o kterém jsme nedávno zevrubně psali a jeho velký vliv na digitální svět pochopil i třeba zpěvák The Weeknd se svou exkluzivní kolekcí. Gamee začíná s virtuálními roboty, takzvanými G-Bots, které si hráči budou moci za tokeny kupovat a následně i vylepšovat, aby byli „ještě lepší a vzácnější“.

Vzhledem k tomu, že jde o formát NFT, respektive nezaměnitelného tokenu, budou jednotliví roboti sériově očíslovaní a hráči, kteří si je pořídí, budou jejich unikátními vlastníky zapsanými na blockchainu. Gamee z nich ovšem nechce udělat jen sběratelské kousky, nýbrž je zpřístupnit i pro hraní v rámci stávajících i zcela nových her, na nichž vývojáři pracují.

Pak už bude na hráčích, zda si je budou chtít uchovat a vylepšovat, nebo je nabídnout na některém z podporovaných online tržišť (například OpenSea) a určovat jejich hodnotu. Do budoucna Gamee chystá do NFT zaobalit svá „herní území“, díky nimž si zájemci budou moci na platformě vytvořit vlastní hru.

gamee-robots

Foto: Gamee

Dvojice NFT robotů od Gamee

„Nazýváme to jako Parcels a jde o formu ‚území‘ v naší aplikaci. Lidé budou mít možnost si koupit omezené množství těchto NFTs a pak budou mít buď možnost spustit vlastní hru na naší platformě (s ohledem na naše směrnice a standard kvality), nebo ty tokeny střádat. Jakmile tam spustíme nějakou z našich her, vlastník tokenů dostane z daného titulu podíl,“ přibližuje plány Chmelka.

Jak pro CzechCrunch Chmelka i Božena Řežáb zmiňují, v Gamee mají ještě velké plány. Navíc se jim po akvizici ze strany společnosti Animoca Brands, která za studio minulý rok zaplatila zhruba 130 milionů korun, velmi daří. Svědčí o tom především více než miliarda odehraných her za rok 2020, rozdělení více než 3,5 milionu dolarů mezi hráče a nárůst uživatelů na osm milionů.

„Byl to pro nás zajímavý rok. Animoca Brands trochu změnili koncept Gamee na mechanismus Play To Win a zatím to vypadá, že se uživatelům líbí. Nedávno jsme překonali metu 25 milionů registrovaných hráčů a teď se primárně soustředíme na spuštění Gamee Arc8 i implementaci našich tokenů napříč celým ekosystémem,“ uzavírá Chmelka.