„Brněnský Bronx“ má dostat novou tvář. PSN začíná měnit brownfield po plynárně v atraktivní čtvrť u řeky

Lokalitu, kde sídlila Jihomoravská plynárenská, začíná PSN měnit od severu. Stavět se tam začnou hned dvě budovy s malometrážními byty.

Eliška NováEliška Nová

brno-jedna

Foto: PSN

Budovy od A8000 na brownfieldu v brněnském Cejlu

0Zobrazit komentáře

Je to lokalita k nezaplacení. Na Náměstí Svobody je to odtud jen co by kamenem dohodil, z druhé strany tuto část Brna lemuje řeka. Společnost PSN se tak rozhodla šikovného umístění využít a místní brownfield po původní plynárně chce přeměnit na městské prostředí. První projekt už zná svoji podobu.

Ulice Plynárenská se nachází skoro ve středu města, ve čtvrti Cejl, navíc má dobrou dopravní dostupnost. Je odtud také blízko na brněnské hlavní nádraží, které tu určitě ještě pár let zůstane, navzdory tomu, že město rozhodlo o jeho přestěhování. Kolem vede oblíbená cyklostezka. Tak dobré pozemky už skoro neexistují.

Lokalita už podle názvu ulice patřila společnosti Jihomoravská plynárenská, kterou v roce 2013 sloučilo RWE spolu s dalšími regionálními podniky pod jednotnou značku RWE Energie. Aktuálně tu sídlí například Innogy. Postupně má ale vzniknout městská čtvrť s názvem Brno Jedna.

První vlaštovkou projektu jsou domy od architektonického studia A8000. Dvě polyfunkční budovy pojmenované Neon a Xenon budou mít 188 bytových jednotek a také pět komerčních prostor. Převážně budou menší, v nabídce budou dispozice 1+kk a 2+kk. Jen v nejvyšších patrech se počítá s prostornějšími byty o třech či čtyřech místnostech s kuchyňským koutem.

brno-jedna-1

Foto: PSN

Budovy od A8000 na brownfieldu v brněnském Cejlu

„Po menších bytech je na trhu poptávka. Hodí se pro studenty či mladé profesionály, kteří hledají startovací bydlení a chtějí investovat do vlastního. Osloví ale i singles či starší páry, které své bydlení předávají dalším generacím,“ říká ředitel brněnské pobočky PSN Petr Pospíšil.

Budovám v severním okraji areálu vetklo architektonické studio industriální styl, ovšem v moderní podobě. Domy tak respektují průmyslovou historii lokality, zároveň se ale odkazují k dnešku. A8000 za tímto účelem zvolilo nevšední materiály, jako je například světle modrý copilit či vlnitý plech. Obojí doplní také šedé obkladové desky.

„Mozaika zvolených materiálů má na každém jednotlivém místě svůj důvod. Plechové a skleněné panely jsou odkazem na primární materialitu industriálního areálu. Bílou omítku jsme použili jako známý a jednoduchý materiál a obzvlášť v kontextu Brna je s kontrastujícími tmavě rámovanými okny jemným odkazem na brněnské funkcionalistické rezidenční stavby,“ popisuje architektka Anna Vršková.

brno-jedna-2

Foto: PSN

Budovy od A8000 na brownfieldu v brněnském Cejlu

Budovy budou mít osm nadzemních a dvě podzemní podlaží. Projekt má být úsporný, počítá se solárními panely i nabíječkami pro elektromobily. Prostornější jednotky dostanou rekuperaci, zalévat se bude dešťovou vodou. V projektu by měla být rovněž řada společných prostor. Zahrnují kolárnu, kočárkárnu i prádelnu. Ty doplní dvě střešní terasy. První obsahuje workout zónu a záhonky pro pěstování zeleniny a bylinek. Druhá bude mít relaxační charakter a kromě jiného tu bude venkovní kuchyně a gril.

„Návrh je šitý na míru konkrétnímu místu. Vycházeli jsme z klasického městského bloku, který jsme ale přizpůsobili tak, aby odpovídal specifikům dané lokality a reagoval na její minulost i budoucí potenciál. Důraz jsme kladli na maximální využití pozemku a zároveň udržení kvality bydlení u každé jednotky,“ shrnuje Vršková. „V rámci projektu chceme postupně vytvořit kvalitní veřejný prostor se širokou nabídkou volnočasových aktivit,“ dodává šéf brněnské PSN.

Zároveň jde pouze o první etapu, která by mohla být dokončena na konci roku 2027. PSN každopádně plánuje do areálu umístit také administrativní budovy, stejně jako další bydlení ve větších dispozicích. Celý areál by měl být hotový v horizontu zhruba osmi let. Developer také jedná s městem o propojení nové čtvrti s nábřežím řeky Svitavy. „Mělo by tak jít o atraktivní veřejný prostor po vzoru moderních evropských měst, jako je například Kodaň,“ uvádí Pospíšil.

V budoucnu by mělo přibýt vícero maloobchodních prostor nebo hotel. Proměnit by se ale měla celá čtvrť Cejl, které se někdy přezdívá brněnský Bronx. Podle nového územního plánu Brna se počítá s napojením oblasti na novou městskou třídu, vést by tu měla rovněž tramvajová trať. A8000 kromě jiného také pracuje na rozvoji sousední lokality Špitálka, oba projekty by tak měly vést k celkové revitalizaci Cejlu.

Sto let je městem, přesto jí chybí centrum. V Hostivaři má místo smyčky tramvaje vzniknout náměstí i park

Lokalita kolem tramvajové smyčky v Hostivaři dnes není pěkným místem. Nyní vznikla urbanistická studie, která určí její budoucí vývoj.

Eliška NováEliška Nová

nova-hostivar1

Foto: Unit & A69

Nová Hostivař

1Zobrazit komentáře

Původně tu bylo údolí Měcholupského potoka, ten byste tu dnes ale hledali marně. Potok překážel, stočil se tedy do podzemí. Přibyla autostráda a také tramvajová točna, rozhodně ale ne pěkné město. Kolem přitom žije na 35 tisíc lidí. Lokalita v Hostivaři by se nyní měla proměnit, čímž vznikne centrum pro celou patnáctou městskou část.

„Toto území je už dlouho jakýmsi prostorem nikoho. Ani krajinou, ani městem,“ popisuje architekt Filip Tittl z ateliéru Unit, který spolu s kolegy ze studia A69 vyhrál soutěž na urbanistické řešení aktuální hostivařské tramvajové točny. To znamená, že se vytyčilo rozložení budoucí výstavby, výšky budov i to, kde by měly stát. Nebo kde vyroste park či náměstí.

Nyní je tramvajová smyčka zahloubená pod úroveň terénu, nikde v okolí není nic jiného, vede odsud ale cesta k železniční zastávce, která je do kopce. Nedaleko je tříproudová silnice. „Problém není ani přítomnost smyčky, ani rušné ulice. Jde o místo, ze kterého chcete jako uživatel co nejdříve zmizet, a to i přesto, že tudy projde hodně lidí využívajících vlak, tramvaj nebo autobusy,“ vysvětluje architekt.

To vzniklo v důsledku přerodu vesnice v městskou část, což se stalo tak, že se na vesnici postupně nabalovala zástavba. V žádné fázi ale nedošlo na vytvoření významnějšího centra lokality. K tomu si ještě přimyslete velké dopravní zásahy v druhé polovině dvacátého století.

Stará Hostivař má svoje náměstí a plácky, žádné z těchto míst ale nemůže sloužit jako přirozené centrum celé čtvrti, která se mezitím rozrostla. Centrum většího významu pro městskou část o 35 tisících obyvatelích chybí,“ říká Tittl s tím, že řešené území představuje potenciál k zásadnímu vylepšení fungování celé čtvrti.

Doprava tu má být stále, promění se ale je její charakter. Nástupiště autobusů a tramvají se spojí do jednoho přehledného prostoru a přiblíží se k železniční stanici. Přestup z jednoho dopravního prostředku na druhý se tak nově bude odehrávat na vybudovaném náměstí, kde budou obchody, služby a důležité instituce. To bude mít ještě jednu výhodu – v budoucnu by mělo dojít k prodloužení tramvaje směrem do Petrovic.

Hlavní náměstí by se mělo vytvořit mezi nádražím a budoucí radnicí. Kromě toho, že tu bude tramvaj, bude nádraží také důležitým veřejným prostorem, kde se budou moci konat trhy a dalších akce. Náměstí doplní klidný rekreační prostor, který poskytne Park pod hrází. Půjde o zelenou oddychovou plochu pod – jak název naznačuje – hrází Hornoměcholupské nádrže.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ten bude propojený se stávající zelenou plochou mezi Průmyslovou a Kamzíkovou ulicí, spojení bude v podstatě v ose Měcholupského potoka. V plánu je také zatrubněný potok osvobodit. „Usilujeme o to, aby se alespoň v části území podařilo potok vrátit na povrch,“ líčí architekt.

Dalším veřejným prostorem bude nádvoří nově vzniklé radnice. Nacházet se má v podstatě v místě dna dnešní tramvajové smyčky. Jen bude namísto betonové zdi obklopené veřejnými službami a bude vytvářet zelenou oázu v srdci nové lokality.

Co budov týče, nejdůležitější bude právě stavba radnice a také polikliniky. Počítá se ale rovněž s novými školkami a prostory pro dětské skupiny, stejně jako s obchodem s potravinami a menšími obchody a službami na hlavním náměstí. Dojít by mělo také k úpravě nádraží, u kterého by měly vzniknout základní služby pro cestující. Aktuálně tu není nic.

polyfunkcni-dum-vayclav6

Přečtěte si takéNejstarší kostel v Ostravě dostane moderního sousedaNejstarší kostel v Ostravě dostane moderního souseda. Dlouholetou proluku zaplní polyfunkční dům Václav

Radnice vytvoří v místě rovněž orientační bod – bude totiž nejvyšší budovou lokality. Tam, kde nové budovy navážou na současnou zástavbu, která je spíš nižší, se počítá zhruba se stejnou výškou. Na severu vznikne největší objem nových domů, které budou daleko od stávajících lokalit.

Tyto stavby tak budou moci být vyšší. Počítá se s dvanácti až sedmnácti podlažími. „Výhodu má takové uspořádání v tom, že nejvíc obyvatel a služeb bude koncentrováno v blízkosti železniční stanice a tramvaje, tedy s výbornou dostupností veřejné dopravy,“ vysvětluje Tittl.

Právě na severu chce už nyní stavět developerská společnost JRD, respektive její dceřiná společnost Zelená Hostivař. Na tuto část projektu aktuálně běží změna územního plánu, což znamená, že začít by se mohlo zhruba za dva roky.

„Další fáze se týká pozemků v jižní části okolo tramvajové smyčky, zde musí nejprve dojít k úpravě tramvajové trati a jejímu prodloužení do Horních Měcholup. Současně s tímto krokem může město a městská část připravovat výstavbu radnice a dostupného bydlení v jižní části,“ popisuje pražský náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček s tím, že se bude jednat o případné architektonické soutěži na konkrétní podobu zástavby.

Kdy dojde k proměně jižní části lokality, zatím není jasné. Prodloužení tramvajové trati, které je pro to stěžejní, je totiž zatím jen vizí v dlouhodobém plánu města. To znamená, že se na něm zatím nepracuje.