Brněnský cestovní portál Travelking mění majitele. Přes sto milionů korun za něj zaplatili Němci
Transakci vnímáme jako fúzi, ne jako exit, upozorňuje spoluzakladatel cestovního portálu Peter Kóša. S novým majitelem chtějí firmu budovat nadále.
Na trhu slevových portálů se v Česku vypracovali na pozici dvojky, následně stejně jako i Slevomat transformovali svoje zaměření na cestovní ruch. Pandemie koronaviru srazila jejich byznys na nulu, v krizi se ale přeorientovali na lokální turismus a dokázali se udržet v zisku. Portál Travelking v posledních letech úspěšně prošel mnoha výzvami a nyní otvírá novou kapitolu. V transakci, která jej ohodnotila na více než 100 milionů korun, plně přechází pod křídla německého TravelCircusu.
„Dohodu s TravelCircusem vnímáme jako fúzi, ne jako exit, což by byl stoprocentní prodej podílů na hotovost a odchod majitelů ze společnosti. V našem případě je podstatná hlavně výměna akcií a na našem působení ve firmě se nic nemění,“ upozorňuje na úvod Peter Kóša pro CzechCrunch. Původem Slovák svůj Travelking – ještě pod názvem Slevoking – zakládal se společníkem Tomášem Čmelíkem v roce 2014 a před současnou transakcí byli ve firmě jedinými majiteli.
Výměnou za stoprocentní podíl ve firmě teď Kóša a Čmelík získali kombinaci akcií TravelCircusu a hotovosti. Akcie jako motivaci pro růst a hotovost jako vybalancování rizika a kompenzaci absence budoucích zisků, což má souviset se změnou směřování firmy ze ziskové a stabilní na rostoucí. Přesnou výši transakce strany nezveřejňují, podle vyjádření pro CzechCrunch ale přesáhla hranici sta milionů korun.
„Základním požadavkem pro TravelCircus bylo, aby celý management a tým ve firmě zůstal, nadále ji vnímal jako vlastní a byl dále motivovaný minimálně stejně jako dosud. Tomuto cíli se přizpůsobila také struktura transakce. V první řadě jsme si museli ujasnit, že obě strany chtějí to samé,“ doplňuje jedenatřicetiletý Kóša.
Travelking získal své současné jméno v roce 2019, kdy prošel rebrandingem a zároveň ohlásil jasný cíl – stát se číslem jedna pro cestování po Evropě, a to jak do sousedících zemí, tak na jih k moři. Vypuknutí pandemie ovšem tyto plány nabouralo a mezinárodní turismus se omezil na minimum, o to víc ale lidé chtěli cestovat lokálně doma. Portál se tak opět přeorientoval a v prvním pandemickém roce sice klesl o polovinu, ale dokázal se udržet v zisku.
V dobré formě pokračoval také loni, kdy ziskovost počítal ve vyšších jednotkách milionů korun. Podle Kóši byl rok 2021 pro Travelking překvapivě dobrý, což vysvětluje přizpůsobením se novému normálu po krizovém roce 2020. Firma začala fungovat efektivněji s nižšími náklady a zároveň ve srovnání s jinými lety zaznamenala netradičně silnou letní sezonu.
„Myslím, že jsme prošli jakousi manažerskou zkouškou, která i v očích TravelCircusu znamenala pozitivní body. Hodně cestovatelských firem skončilo nebo zastavilo činnost, my zvládli operovat nadále, zachovali celý klíčový tým, loni vykázali zisk a hlavně akceschopnost vrátit se na minimálně původní čísla s nástupem stabilnější doby teď v roce 2022,“ přibližuje Kóša.