Brněnský e-shop Aktin vydělal 13 milionů korun a míří na Slovensko. Investuje do vlastní značky, která rychle roste

Filip HouskaFilip Houska

hubik-aktinInsider

Foto: Aktin

Michal Hubík, spoluzakladatel a ředitel Aktinu

0Zobrazit komentáře

S tím, jak se zvyšuje zájem o fitness a cvičení v domácích podmínkách, roste i poptávka po nejrůznějších funkčních doplňcích stravy. Od proteinových shaků a tyčinek přes snídaňové kaše až po vitamíny nebo kloubní výživu. Na ty se zaměřuje i český e-shop Aktin, který má za sebou po všech stránkách vydařený rok 2020, plánuje výrazně šlápnout do vlastní značky a expanduje na Slovensko.

Loňský rok byl pro brněnskou společnost naprosto zásadní. Když jsme se spoluzakladatelem a ředitelem Aktinu Michalem Hubíkem mluvili naposledy, říkal, že vzhledem k situaci spojené s pandemií koronaviru zažili bezprecedentní období, během kterého odbavovali tisíce objednávek denně. Díky tomu Aktin meziročně rostl a dosáhl obratu přes 270 milionů korun.

Dařilo se především jeho vlastní značce, pod kterou nabízí například proteinové tyčinky, minutové vločky, ořechová másla nebo přípravek pro zklidnění. Právě úspěch produktů s „áčkem“ v logu pomohl brněnskému podniku k tomu, aby za loňský rok navýšil svůj zisk na 13 milionů korun z předchozích několika set tisíc – a všechny vydělané peníze chce nyní investovat do vývoje vlastní brandu.

vilgain-1

Foto: Aktin

Vlastní značky Aktinu se mění na Vilgain

V rámci něj bude tým tvořit další výživové produkty a vylepšovat ty stávající, nikoliv však pod značkou Aktin, nýbrž Vilgain. Všechen sortiment, který si firma vyrábí sama, dostává nový název spolu s logem, který má být podle Hubíka lépe přizpůsobený zahraniční expanzi. „Funkční potraviny Vilgain začátkem roku zastupovaly dvě procenta z celkového prodeje, v lednu už to bylo přes 30 procent,“ zmiňuje Hubík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě expanze bude pro Aktin tématem číslo jedna pro letošní rok. Nejen, že se chce rozšiřovat po Česku a vedle brněnského týmu začíná budovat také marketingový tým v Praze, kde se chystá otevřít nové kanceláře se zhruba dvacítkou nových posil, ale také zamíří na Slovensko, kde už finišuje poslední kroky. I tam vyrazí se značkou Vilgain, v rámci níž má už teď čtyřiadvacet produktů včetně proteinových prášků nebo mandlového másla.

V polovině roku chce Aktin expandovat také do Německa, na které by mělo navazovat Rakousko a Velká Británie. I v těchto zemích bude chtít aktivně působit také z hlediska sociálních sítí, na nichž aktuálně měsíčně zasáhne přes milion lidí a přibližuje trend fitness a zdravého stravování ve formě, kterou zejména mladí nejraději konzumují.

Pilulka loni v Česku utržila 1,3 miliardy korun a skončila v zisku. Na burze už její akcie vyrostly o 200 %

Peter BrejčákPeter Brejčák

kasa-pilulka

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

0Zobrazit komentáře

Lékárenská skupina Pilulka, jejíž akcie se obchodují na pražské burze Start, nyní po lednové publikaci předběžných hospodářských výsledků představila auditované výsledky pro tuzemský trh. V Česku společnost hospodařila s tržbami 1,3 miliardy korun a zisk před zdaněním, úroky a odpisy (EBITDA) dosáhl 23 milionů korun. Tahounem přitom byly tržby z internetového prodeje, které meziročně rostly o 57 procent.

„Rok 2020 byl pro naši společnost ve znamení významného růstu. Loňský rok byl oproti předcházejícím ovlivněn dvěma významnými událostmi. První, kterou jsme nemohli nijak ovlivnit, byla situace týkající se pandemie covid. Její nástup urychlil digitalizaci a automatizaci a došlo ke zvýšení zájmu zákazníků o naše služby,“ komentuje Petr Kasa, CEO skupiny Pilulka.

Druhou významnou událostí pak byl loňský vstup společnosti na trh Start pražské burzy. V říjnu díky úpisu Pilulka získala přes 300 milionů korun, hodnota akcií přitom od té doby neustále roste a aktuálně se pohybuje na úrovni 1 500 korun, což je trojnásobek oproti 500 korunám v začátcích obchodování. Růst o 200 % zapříčinil, že tržní hodnota Pilulky na burze aktuálně činí 3,75 miliardy korun.

Na burze Start přitom Pilulka nedávno snížila tzv. LOT, tedy počet akcií, v jehož násobcích mohou investoři obchodovat, a to z 80 na 10 kusů. Podle svého vyjádření tak reagovala na výrazné posílení ceny akcií v posledních měsících a tento tah má jednak podpořit frekvenci obchodování akcií a také umožnit vstup drobných investorů.

pilulka-vedeni

Foto: Pilulka

Vedení Pilulky: Michal Hanáček (COO), Martin a Petr Kasovi a Martin Navrátil (CCO)

„Zájem investorů o akcie byl více jak pětinásobný než nabídka upisovaných akcií. Hodnota akcií a zájem investorů i po IPO nadále výrazně roste,“ říká Kasa. Pilulka uvedla, že loni získala 300 tisíc nových zákazníků a poprvé se dostala do zisku i na slovenském trhu.

Kromě něj působí ještě v Rumunsku a plánovala expandovat do Maďarska, což se kvůli pandemii koronaviru odložilo. I když je hlavní činnosti Pilulky provoz lékárenského e-shopu, má také 32 vlastních kamenných lékáren a dalších 125 partnerských. A také do budoucna plánuje růst v obou směrech, tedy online i offline.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za celou skupinu Pilulka očekává, že tržby včetně franšíz za loňský rok přesáhnou tři miliardy korun. Auditované a valnou hromadou schválené konsolidované výsledky za mezinárodní skupinu Pilulka jsou očekávány na konci června 2021. V letošním roce má Pilulka v plánu pokračovat v dalším výrazném růstu.

„Pokud vše půjde podle plánu, očekáváme na skupině organický růst tržeb okolo 40 procent a EBITDA marži okolo +0,5 procenta,“ říká David Staněk, finanční ředitel skupiny Pilulka, s tím, že v letošním roce se firma připravuje na vstup na „hlavní parket“ pražské burzy cenných papírů.

„Čeká nás rok, možná roky, které budou dotčeny pandemií covid, jež nenávratně změnila životy lidí a urychlila digitalizaci všech lidských činností. Naší dlouhodobou vizí je být dominantním poskytovatelem lékárenské péče ve střední Evropě a změnit vnímání lékárny jako místa, kde se pacienti pouze léčí, na místo, kde mají prioritu slova prevence, zdravý životní styl, výživa nebo screening,“ dodává Kasa.